• Idun

Vad anser ni om flexikoppel?

Vi har tidigare bott i stan och har då inte haft något flexikoppel till vår hund, en retriever Det har inte känts bra på grund av att det inte är så säkert. Nu har vi flyttat till utkanten av stan där vi ofta går längs landsvägar och i skogen. Ibland har vi henne lös men oftast i vårt nyinköpta flexikoppel. Vi tycker att det är jättepraktiskt. Då kan hon vara som "lös" men vi har alltid koll ifall det skulle komma en bil eller så. Vi ser det mer som en "livlina" än som ett koppel. Vi har bra lydnad på vår hund så hon går fot vid möten och så.

Igår var jag ute och gick med Idun. Hade henne i flexikoppel och hon sprang ute i väggrenen när det kom ett par med hund i koppel på andra sidan vägen. Jag kallade in Idun och hon gick fot när vi möttes. När vi möts säger kvinnan (inte till mig men tydligt riktat mot mig) att hon tycker att det är sååå ansvarslöst att ha stora hundar i flexikoppel.

Vad tycker ni? Är det ansvarslöst och i så fall varför?

• Svar på tråden Vad anser ni om flexikoppel?
  • Cornflakes

Nej jag tycker inte det är ansvarslöst. Löjlig kommentar tycker jag. Vi har själva ett flexikoppel till vår vovve och som du säger, det ger dom möjlighet att vara lite lösa samtidigt som dom är kopplade.

• ming

Flexikoppel är skitbra!
    Det är som du säger, en "livlina", och möter man någon eller om det kommer en bil så drar man ju bara in hunden.

Fattar inte varför det skulle vara ansvarslöst att ha ju stora hundar i flexikoppel, små hundar kan ju råka ut för samma olyckor om en bil skulle köra på dem eller om en hund flyger på dem.
    Sen är det ju inte svårare att hålla emot en stor hund bara för att kopplet kan åka in och ut när man inte håller i knappen, än om man har ett vanligt koppel om det var det hon tänkte på.

• cicci85

Jag tytcker att det är jättebra när man bor på landet och går ut precis som du gör, så gör jag oxå men inne i stan eller nere i samhället funkar det inte alls bra, det känns väldigt osäkert, så jag håller med dig!

• Katalin

Vi har det till våran hund också och det är ju kanon. De får känna sig lite fria fast att de är kopplade.

• MissBeccis

Det är inte ansvarslöst att ha hund i flexikoppel! Vi bor i en sthlmsförort, har inte hund själva, men har ofta hand om svärföräldrarnas hund. Använder flexikoppel till honom, det har aldrig varit problem, det handlar ju om vilken koll man har på hunden.
    Att ha flexikoppel och sedan strunta i vad hunden gör och var den går är ju helt fel, men så länge man sköter det är det ok tycker jag.

• Eliva

Jag tror det kan vara så att det finns de som tror att flexikopplen inte är så starka som de verkligen är. Dvs, att om din "stora" hund skulle rycka till skulle kopplet gå av. Var kvinnan äldre? Jag minns att på 80-talet var livslängden på flexikopplen ca 1 år innan man fick köpa ett nytt för att det hade börjat naggas sönder. Men nu har jag haft samma koppel till Dinkey i säkert fem år, om inte det dubbla t.om. Precis som allting annat så har ju produkt-utvecklingen gått framåt även bland koppel.

Så, NEJ, självklart är du inte ansvarslös och absolut inte om du vet att du litar på din hund. Tyvärr är det ju dock så att väldigt många har tråkiga erfarenheter av människor som har "halv-uppfostrade" hundar som de själv tycker är superuppfostrade, och som sedan attackerar andra hundar/människor. Sedan tror folk att alla är sådana, trots att de allra flesta av oss har stenkoll på våra hundar som aldrig skulle drömma om att bryta mot mattes/husses kommando.

Du verkar vara en superbra hundägare och jag tycker bara du ska ignorera människan. Tyvärr finns det ju idioter.

• Rebekka

Ta inte åt dig vad andra säger utan lyssna på dig själv och din hund vad ni gillar och föredrar.
    kram

• HaltaLotta

Ansvarslöst tycker inte jag att det är, däremot gillar jag inte flexi därför att det ställer till med många olyckor! Det händer att det går av, att man tappar kopplet o hunden får det intrasslat runt benen eller farandes efter sig, att man 'bränner' sig på det tunna nylonsnöret etc etc etc.....

Så, ansvarslöst - NEJ det tycker jag inte
    Dumt o farligt - JA det tycker jag!

Men alla gör som dom själva vill o föredrar, jag föredrar i såna fall ett långt vanligt koppel!

• Idun

superkanin- Superbra hundägare *rodnar*. Tack!

Skönt att det verkar som att ni håller med mig. Även om jag känner att det funkar bra så är det klart att jag tar åt mig när folk kommer med såna kommentarer. Fast jag kanske inte ska bry mig när de inte ens vågar säga det till mig personligen.

Kommer fortsätta använda flexikopplet med gott samvete!

• Idun

Ottisen- jag förstår vad du menar. Det är ju därför vi inte använt det förut men nu tycker jag faktiskt att det positiva överväger riskerna. Speciellt eftersom vi aldrig går med det där det är mycket trafik. Här kommer det bara enstaka bilar.

Har dock varit med om att ett nytt skinnkoppel gått av också. Det var nitat och niten föll av. Så nu har vi ett som är flätat i fästet istället. Helsäkert

Svar på tråden Vad anser ni om flexikoppel?