• Mammafin

Tips och råd vid ögoninflamation

Min prinsessa vaknade nu i sin feberyra och jag upptäcker det jag fasat för att hon skulle få (det går på dagis) ögoninflammation. Ringde vårdcentralen som skulle skriva ut en salva. Den hämtas just nu. Hur länge brukar det hålla i? Hört att det är mycket smittsamt, funkar Alcogel?
    Stod på vårdguiden bara att det var smittsamt men inte hur länge..
    Någon som sitter inne på lite fakta och tips? Skulle bli jätte glad om den ville dela med sig!

• Svar på tråden Tips och råd vid ögoninflamation
  • Fredrik Al

Apotekets ögonvatten har jag använt på mina barn. Var väldigt noga med handhygienen, det är väldigt smittsamt.

• Fredrik Al

Inflammationen brukar sitta i ett par dagar!

• Majsan70

Var noga med handhygienen, tvätta ögonen ordentligt och byt handdukar varje dag. Jag brukar även byta örngott o så eftersom man ofta kletar på det.

• Isnogood

O se till att ni använder salvan till den e slut o inte slutar när symtomen e helt borta för då brukar det komma tillbaka på en gång....

• Ladyn

Ja det är extremt smittsamt, jag fick det av min son o jag kunde inte ens öppna ögonen på tre dagar, usch usch!

Som sagt tänk på handhygien o tvätta örngotten!

Mitt absolut bästa råd är att köpa kamomillte o lägga i hett vatten en stund, när påsen svalnat stryker du den över ögat o låter den gärna ligga kvar en stund. Det hjälper, jag lovar!

• Mammafin

Tack för alla fina tips!!!
    Hon är ju glad och pigg nu, även febern har lagt sig. Fick en salva i går och började direkt. Hon är röd i ögongen men bara lite kladdig, så det verkar ju gå bra. Ska inhandla kamomillte.
    Tack igen!!

Svar på tråden Tips och råd vid ögoninflamation