Inlägg från: logg81 |Visa alla inlägg
  • logg81

Kloklippning hund

Alldeles för sällan enligt hans fötter...
    Jag klipper minst 1 gång i veckan men nästa gång det är dags igen är de längre än de var veckan innan....

Veterinär??? Nä hu... Här klipper vi varesig han vill eller inte. Han kan krångla och bängla runt bäst han vill. Jag ger mej inte...

Den lilla hundens klor klipper vi inte alls. Hon hugger för att skada om man håller fast henne och hon är nu för gammal för ett"rus" eller en sövning. Det är en mycket speciell dam...
    Min bror brukar få ta ett par klor när han är hemma.
    Men konstigt nog är de inte långa alls. Hon går mycket på asfalt så jag antar att det sliter mycket. Och när hon var yngre brukade hon ligga och gnaga på klorna och bita av dom själv...

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • logg81
    PixieApa skrev 2009-02-26 18:16:38 följande:
    Jag är så himla dålig på kloklippning. Vi tog honom till veterinär (han är jättesnäll men jag var rädd för att skda honom). Nu bedömer vi att vi inte har råd med att ta honom till veterinär varje gång vi ska klippa hans klor så nu har vi investerat i en klotång. Jag har gjort det två gånger, hu så hemskt. Det gick bra men jag tog väääldigt lite. Ska klippa varje vecka tänkte jag.
    Djuraffärerna brukar ha kloklippning för en 50-lapp...
  • logg81
    PixieApa skrev 2009-02-26 18:21:02 följande:
    logg81 skrev 2009-02-26 18:17:35 följande: På en 50 kilos-best?
    Jaaa... Jag gick med min Ridgeback i början när jag fick honom. Jag gav 10 kr tassen och en 10 extra...

Gick till en dam som har en liten hästaffär. Hon greppade Gambo och vände uppochner på hela hans värdlsbild. Han fick alltid en liten törn på självförtroendet när han hade varit där. Det var handling direkt från hennes sida. Inget pjoskande eller sånt, utan "nu klipper vi klorna och det är bäst för dej att du är stilla"...
  • logg81
    PixieApa skrev 2009-02-26 18:29:24 följande:
    logg81 skrev 2009-02-26 18:24:33 följande: Jag tror ändå det är bäst att jag tar tag i detta nu och lär mig klippa. Är dock lite väl rädd för att klippa för mycket så det blir för lite istället. Ganska mycket för lite. Man ser pulpan tydligt. Jag antar att det är meningen att man ska klippa lite snett "längs med" om man säger? Hur nära pulpan kan man vara?
    Gambo hade fruktansvärda fötter när han kom. När hon i hästaffären hade bevisat för mej att han inte var knepig att klippa satte jag igång själv.
    Jag gick rätt hårt åt hans klor till en början. Jag klippte runt pulpan så den stack ut ett par millimeter. På så sätt drog den tillbaka snabbare. Man kan klippa väldigt nära men det kn vara obehagligt för hunden... ungefär som när vi klipper för nära kanten på fingret. Gambo brydde sig inte nämnvärt. Han låg mest och väntade på köttbullarna han visste att han fick efter...

Det finns något som heter Alunstift på apoteket. Det är kanonbra till klorna om man klippt tokigt. De kan vara lite kinkiga att sälja det och erbjuda vadd som blodstopp istället men det tycker jag är värdelöst.
    Och som ovanstående skrev. Klipper du i pulpan så "bry dej inte". Fortsätt att klippa i nästa klo istället...
  • logg81
    PixieApa skrev 2009-02-26 18:38:52 följande:
    Drakfisk skrev 2009-02-26 18:36:23 följande: Vår granne (som är djursjukvårdare) klippte vår hund en gång. Han blödde JÄTTEMYCKET i många timmar. Jag undrar hur mycket fel hon klippte, jag.
    Då är blodstoppande jättebra att ha hemma. Alunstift stcker man in under vattenkran lite snabbt och sen stryker man på klon som blöder... och vips så är blödandet borta...
  • logg81
    PixieApa skrev 2009-02-26 18:45:39 följande:
    logg81 skrev 2009-02-26 18:44:36 följande: Varför vill de inte gärna sälja det?
    Jag har faktiskt ingen aning. Blodstoppande vadd måste man ju sitta kvar med en stund. Alunstift stryker man bara på och blåser lite lätt på så det torkar snabbare o sen kan vovven knata iväg.
    Jag fick ingen bra förklaring... bara att vadden "ääääääär sååååå mycket bättre"...
Svar på tråden Kloklippning hund