• Mya1

Titthålsop av äggledarna... Har du ?

Har varit på en undersökning idag. Kommer inte ihåg vad den kallades. Men de lokalbedövade mig o gick in med en kamera för att titta i livmodern. Det gick bra för mig men de såg inte så mycket pga blod...

Nu vill de göra en titthålsop.. usch.. blev så nervös.
    Har du varit med om det? Hur mår man efteråt? Fick du vara kvar över natten?
    Jag är så nervös över att behövas sövas ner.
    De vill göra dels titthåls-op o sen gå in med kamera o sedan göra den där sköljningen o kolla med ul.

• Svar på tråden Titthålsop av äggledarna... Har du ?
  • Lithe

Hej!
    Jag har fått göra en titthålsop när jag fick utomkvedshavandeskap. De gick ner på tre olika ställen; naveln, rakt över livmodern och vid äggledaren.
    När jag vaknade hade jag fruktansvärt ont, men det är klart att man har, men inget man inte klarar av. Du har ont i ca en till två veckor, men det blir ju bättre och bättre för varje dag.
    Jag kommer faktiskt inte ihåg om jag var kvar över natten, dels eftersom det var ganska länge sedan och dels för att man är så groggy efter narkosen.

du behöver inte vara nervös inför narkosen, det är bra om du inte röker för då mår du bättre när du vaknar än vad du gör om du röker.

• Mya1

Tack.
    Nä, jag röker inte så det är lugnt...
    Jag är faktiskt nervös.. mest för att bli sövd.

• Pimpinellan

Jag har gjort laparoskopi två ggr. Andra gången för att kolla äggledarpassagen. Gick jättebra. Knappt ont alls efteråt eftersom jag bett om mer smärtstillande än vad som är brukligt p.g.a tidigare erfarenhet av att vara svårsmärtstillad. Man åker alltid hem samma dag om inget väldigt oförutsett inträffar.

• Lithe

Ja, just det, nu minns jag. Jag åkte hem när jag mådde bättre och kunde kissa. Ibland blir det problem med att kissa efter narkos, det kollar de gärna att man kan göra innan man åker hem.

• nilla28

Hej jag har gjort laparaskopi en gång men var nervös som du ..
    mest för nakosen som du oxå nämner. blev glatt överaskad faktiskt.. allt gick jättebra och narkosen var nästan behaglig.. kändes som om man hade riktigt sovit .. var så pass pigg att jag fick lämna sjukhuset 1 ½h efter operationen..
    gick direkt till en lunchrestaurang och åt lunch.
    Var ju döhungrig , eftersom man ska var fastande..
    jag tycker inte att du ska behöva vara nervös innan men du kan säkert ringa till din läkare och ställa frågor som rör operationen.. eventuellt kan du säkert oxå ringa till den klinik som ska utföra operationen för att få information och för att stilla din oro..
    lycka till...

• DrömFåret

Hej!
    Trevligt att läsa om era inlägg, jag ska göra en laparoskopi den 11:e och är väl lite nervös. Har pratat med en kompis som blivit sövd tidigare, och efter det ser jag faktiskt fram emot det. Hon hade drömt om en massa barbapappor, det låter väl trevligt? Läkarna vet ju vad de ska göra och värktabletter säljer ju apoteket.

Lycka till och berätta gärna hur det gått för dig.

• Mya1

Åh, tack så mycket för inläggen.. känner mig faktiskt lite lugnare.
    Det ska nog gå bra.

Drömfåret.. hur gick det för dig?

• DrömFåret

Hej!
    Nu har jag gjort titthålsop. Det var smidigt och inte alls otäckt. Jag fick tid klockan 8.00 och var hemma igen innan 15. Kunde nog ha blivit tidigare om det inte vore för att jag var yr efter narkosen.

Nu skriver jag precis så som jag hade velat läsa innan jag fick göra min operation, det är många detaljer så jag ber om ursäkt om det är för mycket.

När jag kom till Sjukhuset fick jag först prata med en sjuksköterska, hon frågade mig när jag åt senast och om jag hade några allergier. Sedan fick jag lämna min patientbricka och så fick jag ett sådant sött armband med mitt namn och personnummer. Därefter fick jag gå in i ett rum och byta om till gräsliga trosor, knästrumpor och en sjukhusskjorta. Alla mina kläder fick jag lägga i en papperskasse. Sedan gav sköterskan mig 7 tabletter, panodil, diflonack och något mer. Sedan fick jag hoppa ner i sängen och så körde de iväg mig till operation. Mysko att åka säng utan att vara sjuk. Jag var lite spänd, men det var ändå inte så farligt. Vid Op. fick jag en tjusig pappersmössa att sätta över mitt hår. De ställde repeterande frågor, när är du född, vilka allergier har du. De kontrollerade journal, armband och så. Här fick jag också träffa en gullig narkossköterska som pratade med mig, ställde samma frågor.

Sedan körde de in mig innan för några dörrar, och så fick jag klättra över till en brits eller nått, hård men ändå skön. Därpå kördes jag in till operationssalen. Där fanns två operationssköterskor som hälsade på mig, de berättade att de skulle hålla på lite med mina ben. Därefter fixade narkossköterskan med min arm, fick en kanyl på handen, tre klisterlappar på kroppen som mätte ekg. En blodtrycksmätare runt armen och en pulsklämma på fingret.

Sedan lotsade narkossköterskan mig genom hur narkosen skulle gå till och hur det skulle kännas. I kanylen fick jag dropp och det var även där de gav mig smärtstillande och narkos. Sköterskan höll fast en gummimask med syrgas över mun och näsa, och så sa hon att nu kommer du få smärtstillande. Jag blev ganska snurrig och sedan somnade jag. Jag tror att jag vaknade till när jag fick lägga mig i sängen igen, men har inget starkt minne från det. Därefter vaknade jag på uppvakningen. Där sov jag till och från. Det var ca 6-9 pers där inne samtidigt som jag, men alla hade skärmar så man såg inte de närmsta.

Efter att jag vaknat till, så kom sköterskan fram och frågade hur jag mådde. Jag mumlade lite och somnade om, det smakade gummi i munnen och luktade i näsan. Senare frågade han mig igen och då kände jag mig lite vaknare, så då erbjöd han mig lite att äta. Han tog bort syrgasen från näsan. Jag fick kaffe och två mackor, och ett glas vatten. Fick hjälp att sätta mig upp i sängen och när jag var klar kände jag mig för och ställde mig upp men det var som sagt lite snurrigt så jag la mig igen, efter att sköterskan beordrat mig det. De tog bort blodtrycksmachetten och pulsmätaren och jag somnade om. Vid halv två kände jag mig utvilad, och då fick jag gå och klä mig. Fick en kopp kaffe till och så ringde de till kvinnokliniken och samma sköterska som körde iväg mig i sängen kom och hämtade mig. På avdelningen fick jag information om ingreppet, som GICK BRA!!! och jag har nu passage genom bägge äggledarna. Fick fylla i något papper och så ville de att jag skulle kissa innan jag fick åka hem.

Jag har ett pyttelitet sår i naveln och ett ovanför höger ljumske. Jag har inte haft så ont, mest i axlarna, lite mensvärksliknande någon stund bara, och så svider det lite i ena operationshålet. Jag blev sjukskriven en vecka, men det går nog att gå till jobbet tidigare.

Innan operationen läste jag på www.fertilitetsguiden.nu/therapyoptions/surgery/laparoscopy/index.asp
    och jag tyckte att det var mycket informativt och precis som det jag gick igenom.

Lycka till och berätta hur det går för dig och fråga mig så svarar jag om jag kan.

• Mya1

Hej DrömFåret..
    Tyvärr så packade min dator ihop o jag kunde inte läsa ditt inlägg innan det var dags för mig. Den 18 mars gjorde de mina titthål.

Jag var där 07.15 o fick skriva in mig. Fick även det fina plastarmbandet o de mycket sexiga kläderna. Fick bara en alvedon.. fast jag fick även en 5ml lugnande när de hörde att jag var supernervös för narkosen. Det var jätteskönt!! Min sköterska var så himla gullig... guuuuuuu' va jag älskar när man får träffa personer som VERKLIGEN passar på sitt jobb. De körde upp mig till op o där fick jag vänta ett tag. Min sköterska frågade om jag ville ha lite sällskap o det var jag Mycket tacksam över. Sen rullade de in mig o jag fick byta brits.. Sen har jag inget större minne.. Jo, att de satte mina ben i något som jag Då tyckte kändes som snowboard-kängor.. hihi.. Sen sa de att de skulle spruta in något i droppet o sen var jag borta..

Vaknade till vid 11.45.. Sov en timme till o var lite halv-vaken fram till strax efter 13. Sen somnade jag av igen.. Sov till 15 o fick då prova sitta.. USCH.. Fy så yr jag vart.. Låg en stund sen provade jag igen o det gick bättre (fick mer vätska i kroppen). Jag åt lite, vilket var helt ok. Halsen var torr o gummilik.. Usch..

Sen vilade jag en sväng på maten men tordes inte ligga så länge då jag var rädd för att det skulle bli så jobbigt att sätta sig upp igen. Sköterskan följde mig för att få kissa.. gick bra. Sen höll jag mig på benen.. Vid 16.30 så var jag klar men läkaren hade inte kommit ännu.. Han hade tydligen fått op en massa o var hemma vid tillfället. Så han rindge o jag fick prata med honom via mobilen.
    Det hade visats sig att mina fårhagor var Sanna, tänk vad man känner sin kropp, min livmoder har vuxit ihop med bukmusklerna o äggledarna har fått lite "ärrblidning/bindväv" o passagen var inte så bra.

Sen fick jag åka hem.. Var inte alls bra.. Vi åkte förbi McDonalds men jag kunde varken äta el sitta där inne..

Var groggy o gick o la mig vid halv åtta... sov hela natten fast jag kissade typ 7 ggr. För varje dag känner jag mig bättre o starkare. Nu kan jag göra ganska mycket ståendes (typ städa) men har svårt att gå längre sträckor.. blir lite yr.. o känner av hålen..

Jag fick tre hål, samt att de gick in via slidan.. men det är bara hålen jag känner av.

Nästa steg är nu att de ska göra en plastikop av livmodern.. hör o häpna !!.. Tydligen så heter det så när de lossar livmodern från väggen. I dagsläget har jag nästan 0 chans att bli med barn o skulle jag bli gravid så är det inte så bra att livmodern sitter där den sitter.. långt upp o bak. Inom 6-8 veckor så ska jag inte på nästa op.. då snittar de i samma ärr som kejsarsnittet så bränner de loss livmodern..Efter detta ska det inte vara några problem att bli gravid.
    Så nu är det bara att bli nervös igen...

Lite överkurs är att jag hade problem med kejsarsnittet långt efter det att jag snittatts o anade att det var något som inte stod rätt till.. Var till Dsk o kollade upp detta men de sa att allt var så bra.... My Ass!!

Ha det gott
    -M--

• DrömFåret
    Mya1 skrev 2009-03-22 11:29:52 följande:
    ...Det hade visats sig att mina fårhagor var Sanna, tänk vad man känner sin kropp, min livmoder har vuxit ihop med bukmusklerna o äggledarna har fått lite "ärrblidning/bindväv" o passagen var inte så bra. Sen fick jag åka hem.. Var inte alls bra.. ...

Nästa steg är nu att de ska göra en plastikop av livmodern.. hör o häpna !!.. Tydligen så heter det så när de lossar livmodern från väggen. I dagsläget har jag nästan 0 chans att bli med barn o skulle jag bli gravid så är det inte så bra att livmodern sitter där den sitter.. långt upp o bak. Inom 6-8 veckor så ska jag inte på nästa op.. då snittar de i samma ärr som kejsarsnittet så bränner de loss livmodern..Efter detta ska det inte vara några problem att bli gravid. Så nu är det bara att bli nervös igen... Lite överkurs är att jag hade problem med kejsarsnittet långt efter det att jag snittatts o anade att det var något som inte stod rätt till.. Var till Dsk o kollade upp detta men de sa att allt var så bra.... My Ass!! Ha det gott -M--
    Det är ju häftigt att du ska få göra en plastikoperation... synd bara att det inte är någon synlig sådan... Tycker att det är bra att vetenskapen ändå kommit så långt att man kan åtgärda sådana saker, det måste ändå kännas skönt att inte alla chanser är borta. Skriv hemskt gärna hur det går för dig i fortsättningen. Idag är det 11 dagar efter min operation och det enda problem jag har är att jag inte kan ha mina jeans ännu. Kör mjukisbyxor på jobbet, men det är ingen som bryr sig. Alla kollegor vet dessutom om vad jag gjort, tyckte det kändes rätt att berätta det för dem. Hoppas du mår bättre!
    Ha det bra!
    /Drömfåret
Svar på tråden Titthålsop av äggledarna... Har du ?