Hej!
Nu har jag gjort titthålsop. Det var smidigt och inte alls otäckt. Jag fick tid klockan 8.00 och var hemma igen innan 15. Kunde nog ha blivit tidigare om det inte vore för att jag var yr efter narkosen.
Nu skriver jag precis så som jag hade velat läsa innan jag fick göra min operation, det är många detaljer så jag ber om ursäkt om det är för mycket.
När jag kom till Sjukhuset fick jag först prata med en sjuksköterska, hon frågade mig när jag åt senast och om jag hade några allergier. Sedan fick jag lämna min patientbricka och så fick jag ett sådant sött armband med mitt namn och personnummer. Därefter fick jag gå in i ett rum och byta om till gräsliga trosor, knästrumpor och en sjukhusskjorta. Alla mina kläder fick jag lägga i en papperskasse. Sedan gav sköterskan mig 7 tabletter, panodil, diflonack och något mer. Sedan fick jag hoppa ner i sängen och så körde de iväg mig till operation. Mysko att åka säng utan att vara sjuk. Jag var lite spänd, men det var ändå inte så farligt. Vid Op. fick jag en tjusig pappersmössa att sätta över mitt hår. De ställde repeterande frågor, när är du född, vilka allergier har du. De kontrollerade journal, armband och så. Här fick jag också träffa en gullig narkossköterska som pratade med mig, ställde samma frågor.
Sedan körde de in mig innan för några dörrar, och så fick jag klättra över till en brits eller nått, hård men ändå skön. Därpå kördes jag in till operationssalen. Där fanns två operationssköterskor som hälsade på mig, de berättade att de skulle hålla på lite med mina ben. Därefter fixade narkossköterskan med min arm, fick en kanyl på handen, tre klisterlappar på kroppen som mätte ekg. En blodtrycksmätare runt armen och en pulsklämma på fingret.
Sedan lotsade narkossköterskan mig genom hur narkosen skulle gå till och hur det skulle kännas. I kanylen fick jag dropp och det var även där de gav mig smärtstillande och narkos. Sköterskan höll fast en gummimask med syrgas över mun och näsa, och så sa hon att nu kommer du få smärtstillande. Jag blev ganska snurrig och sedan somnade jag. Jag tror att jag vaknade till när jag fick lägga mig i sängen igen, men har inget starkt minne från det. Därefter vaknade jag på uppvakningen. Där sov jag till och från. Det var ca 6-9 pers där inne samtidigt som jag, men alla hade skärmar så man såg inte de närmsta.
Efter att jag vaknat till, så kom sköterskan fram och frågade hur jag mådde. Jag mumlade lite och somnade om, det smakade gummi i munnen och luktade i näsan. Senare frågade han mig igen och då kände jag mig lite vaknare, så då erbjöd han mig lite att äta. Han tog bort syrgasen från näsan. Jag fick kaffe och två mackor, och ett glas vatten. Fick hjälp att sätta mig upp i sängen och när jag var klar kände jag mig för och ställde mig upp men det var som sagt lite snurrigt så jag la mig igen, efter att sköterskan beordrat mig det. De tog bort blodtrycksmachetten och pulsmätaren och jag somnade om. Vid halv två kände jag mig utvilad, och då fick jag gå och klä mig. Fick en kopp kaffe till och så ringde de till kvinnokliniken och samma sköterska som körde iväg mig i sängen kom och hämtade mig. På avdelningen fick jag information om ingreppet, som GICK BRA!!! och jag har nu passage genom bägge äggledarna. Fick fylla i något papper och så ville de att jag skulle kissa innan jag fick åka hem.
Jag har ett pyttelitet sår i naveln och ett ovanför höger ljumske. Jag har inte haft så ont, mest i axlarna, lite mensvärksliknande någon stund bara, och så svider det lite i ena operationshålet. Jag blev sjukskriven en vecka, men det går nog att gå till jobbet tidigare.
Innan operationen läste jag på www.fertilitetsguiden.nu/therapyoptions/surgery/laparoscopy/index.asp
och jag tyckte att det var mycket informativt och precis som det jag gick igenom.
Lycka till och berätta hur det går för dig och fråga mig så svarar jag om jag kan.