• Zeraphia

Att frysa ris och pasta

Hej!

Lagar all mat själv till lillkillen på 6,5 månad. Jag fryser ned all mat i iskubsfack, lägger i plastpåsar och komponerar varje dag olika måltider (bara att välja, tina och ge). Mycket smidigt! Än så länge har jag bara gett potatis som bas, men tänkte introducera ris och pasta. Kan man frysa det? Det vore väldigt smidigt, men det kanske inte blir så bra?

Hoppas någon har erfarenheter att dela med sig av :)

/Emma

• Svar på tråden Att frysa ris och pasta
  • fågelblå

Visst kan man det. Har självt fryst in pasta nån gång. Det blir kanske lte torrt då man tinat upp det men med sås på går det bra.

• Gustav04

Kul att höra att det är fler som lagar egen mat. Visst känner mig en smula duktig ändå? Det går alldeles utmärkt att frysa pasta och ris, men jag föreslår att du gör det tillsammans i hela portioner med sås som du tänkte ha till, annars blir det kanske torrt och segt att köra i mixern. Jag brukar göra en bechamelsås som binder ingredienserna i maten bra.

• Zeraphia

Men man ska väl ändå tillsätta en aning fett i det hela? Sedan när jag tinar det så får han ju kött och grönsaker till också. Ska man förresten ge hela riskorn eller mixa efteråt? Någon gav mig tips om att koka grötris istället för vanligt ris...

• Zeraphia

Men man ska väl ändå tillsätta en aning fett i det hela? Sedan när jag tinar det så får han ju kött och grönsaker till också. Ska man förresten ge hela riskorn eller mixa efteråt? Någon gav mig tips om att koka grötris istället för vanligt ris...

• Gustav04

Jag har i en klick smör i bechamelsåsen jag gör. Smör enbart som bindemedel tycker jag inte räcker för att få en bra konsistens. Jag tycker att det är allra enklast att göra exempelvis en kycklinggryta med grönsaker (ingen salt, men gärna andra kryddor) och tillsätta ris som jag sedan kör i mixern och fryser in i portionslådor. Nu när Gustav är 10,5 mån låter jag bli att köra ris och pasta i mixern eftersom han behöver tuggmotstånd och finfördelar kycklinggrytan, köttfärssåsen etc. med en gaffel. Men du bör nog mixa allt först tills barnet blivit sådär 8 mån.

Svar på tråden Att frysa ris och pasta