Inlägg från: SmileyMalin |Visa alla inlägg
  • SmileyMalin

VI från Linköping Del 3!!!!

Marayah skrev 2009-04-19 19:08:14 följande:
    Men hoppla va tyst det blev här. Till o med jag hinner ju läsa ikapp. Här är de lugnt. Ska snart se om man kan förbereda lite packning och planera lite vad man ska ta med o så. Efterlyser en bärsele som man kan låna, någon?? Skulle låna en av en vän, me hon la ut den på blocket så nu är jag ställd!! Ska ju inte ta någon vagn upp eftersom ja köper min nya där uppe...
    Jag har en BabyBjörn-active som ligger och väntar på att det ska bli september...
  • SmileyMalin

oj vad ni har skrivit idag
    Såg att det disskuterats ålder... jag var 19 när jag blev gravid och 20 när dottern föddes. Då kände jag mig inte alls särskilt ung. Kanske för att typ alla i min släkt fått barn nån gång runt 20-25, så för mig känns det nästan mer "konstigt" att se 35-åringar gravida
    Men nu när jag ser andra 19-åringar tycker jag dom är så små och inte alls redo att bli föräldrar, trots att jag själv bara är 23....
    Så har börjat förstå varför folk reagerade så starkt när jag var gravid med Nellie! Framför allt när dom insåg att hon faktiskt var ett planerat och efterlängtat barn. Tror många tar förgivet att alla barn med unga föräldrar är "hoppsan-barn".
    Nu när jag är gravid igen är det inte alls samma reaktioner från släkt och vänner utan alla är mycket mer positiva!

• SmileyMalin

Leos och Vincents mamma skrev 2009-04-20 22:00:03 följande:

Så var det för mig oxå. Många som inte trodde på att Leo var väldigt efterlängtad o planerad. O då var jag ändå 22 år när han föddes.
    Minns så väl pappas reaktion när jag berättade första gången.
    Han stirrade på mig med en väldigt arg, upprörd och typisk "pappablick". Sedan sa han sakta "är ni glada för det?"
    Varpå jag förvånat svarade "det är klart, vi har ju försökt bli gravida".
    Då log han världens lyckligaste leende och gav mig en bamsekram.

Tror inte det alls fanns i hans värld att vi ville blida familj så tidigt, och då var ändå jag och Kalle nästan precis lika gamla som min föräldrar var när dom fick min storebror...
  • SmileyMalin

Leos och Vincents mamma skrev 2009-04-20 22:09:30 följande:

För min del så har mina föräldrar varit överlyckliga båda ggr som vi har berättat att jag är gravid. O all släkt o alla vänner oxå. De som har haft åsikter är antingen helt okända människor som typ på ÖF o liknande eller så är det ytliga bekantskaper.
    jag blir mest förvånad över att så många inte förstår att Nellie är min dotter. I mina ögon är inte 2o någon extremt ung ålder att bli förälder. Men ändå utgår väldigt många ifrån att Nellie är min lillasyster eller någon jag är barnvakt åt. Framförallt om jag, Nellie och min mamma är iväg någonstans.
    Och min mamma är ändå 46 år!
    Men det verkar mer "normalt" att få barn när man är 43 än 20
  • SmileyMalin

Leos och Vincents mamma skrev 2009-04-21 13:11:24 följande:

Beror ju oxå på vad man söker för jobb eller vad man har för utbildning o vad man själv vill. Jag vill inte plugga vidare på unviersitetet, jag vill ha min undersköterske utbildning som jag är jäkligt stolt över, fast jag vet att många många ser ner på det yrket, men det struntar jag i, man ska ju jobba med det man trivs med.O jag älskar verkligen att jobba i äldrevården o jag har aldrig nånsin haft svårt att få jobb inom det yrket eftersom jag har både den utbildningen o erfarenheten.
    Jag har två "skitutbildningar" (i andras ögon alltså).
    Är både undersköterska och barnskötare, två riktigt lågstatus jobb
    Men vill inte jobba med något annat så jag känner mig nöjd! Hoppas dock på att kunna plugga vidare till förskolelärare så småningom, men det tar imot att böja leva på studielån med två små barn och ett stort huslån! Är så avis på barnskötarna inom kommunen som får chansen att jobba 50% och plugga 50% men ändå inte behöver läsa längre än dom som pluggar 100%. Vilket drömläge!
  • SmileyMalin

Leos och Vincents mamma skrev 2009-04-21 13:50:47 följande:

Precis, varför ska man jobba eller plugga till nåt som klingar bättre i andras öron när man faktiskt trivs o är nöjd med det man har.Alla vill inte plugga på unviversitetet, så är det bara, man KAN vara nöjd ändå trots att lönen kunde vara bättre iofs, men det har en del svårt att förstå.
    Ja lite högre lön skulle ju inte sitta fel.... Men det är inget som jag känner ett så pass stort behöv av att jag är beredd på att resten av livet sitta och lida mig igenom dagarna på ett jobb som jag inte trivs med!
  • SmileyMalin

och jag måste resa min rumpa från stolen och fortsätta jobba

• SmileyMalin

Äsh vilket taskigt väder idag... vaknade till fågelsång och en klarblå himmel, men när jag väl "skuttade" upp ur sängen och tittade ut var det ju frost och minusgrader. hmmmm

• SmileyMalin
    Fru T skrev 2009-04-23 18:33:03 följande:
    Ja fick en smärre chock när ja såg att Fk bara skulle dra 26% på fp så ja ringde å ändra så dom drar 32% direkt... fattar inte hur dom tänker igentligen
    jag ligger på typ 26% skatt och kommer ändå få tillbaka nu.... men så har jag nog universums sämsta lön också skattertabellerna har ju blivit annorlunda sen maktskiftet!
  • SmileyMalin

Känner mig riktigt duktig idag! Först jobba, sedan tog jag barn och hundar och åkte iväg och tränade agility ett par timmar (sprang alldeles för många varv på banan för mina fogar) och när vi kom hem gick vi direkt ut i trädgården där jag rensade bort en tjock matta av ogräs från rabarberlandet och faktiskt hittade massa rabarber på väg upp Hann även påbörja en rensning i jordgubbslandet. Nellie var med hela tiden och ville ändå knappt följa med in vid halv åtta.... en riktig uteunge
    Men nu har jag skapligt ont i rygg och fogar... hoppas lilla damen behagar somna snart! Soffan lockar!

Svar på tråden VI från Linköping Del 3!!!!