Inlägg från: SmileyMalin |Visa alla inlägg
  • SmileyMalin

VI från Linköping Del 3!!!!

humlans mamma skrev 2009-05-12 21:13:52 följande:

*tittar in*... Verkar vara en trevlig tråd detta... Är tillbaka på FL efter två års uppehåll. Många linköpingsmammor, någon som ska ha barn i augusti?
    Här blir det bebis i september Har även en liten tös som precis fyllt 3!
  • SmileyMalin
    Maria84 skrev 2009-05-13 08:33:11 följande:
    Ingen som har ett stort rabarberstånd som vill bli av med lite framöver? Saknar att ha ett eget rabarberstånd men har inte kommit oss för att skaffa ett hit ännu, hade vid förra huset. Så när lönen kommer blir det till att sticka och köpa ett eller flera. Brukar göra mumsig rabarbermarmelad.
    jag har alldeles för mycket rabarber! Får panik av att se hur dom växer, har ju inte en chans att hinna göra nåt av allt! Och ändå har jag bett farmor och farfar ta så mycket dom vill.....
  • SmileyMalin
    Maria84 skrev 2009-05-13 12:02:24 följande:
    Man kan ju göra massor av rabarber ju Saknar att ha en massa för jag gjorde alltid massor och så sålde jag eller gav bort saker med rabarber Tar gärna lite om du vill bli av med det
    jo men jag hinner ju inte! gör lite kräm någon kväll då och då eller möjligtvis en paj när vi ska ha gäster, men det växer ju som ogräs! Förra sommaren var det massor som jag inte hann ta hand om!
    Vi får se till att fixa en fikaträff med tråden snart så ska jag ta med ett gäng
  • SmileyMalin
    kvastfening skrev 2009-05-14 21:03:30 följande:
    Hej alla Linköpingsbor! Vi är precis på gång att flytta till Linköping, eventuellt till ett hus utanför Slaka. Är det någon av er som har koll på hur det ligger till med barnomsorg och skolor i Slaka med omnejd? Finns det bra dagmammor/dagis? Hur är skolorna?
    Välkommen! Vart är det ni ska flytta? Vi bor också utanför Slaka (ca 1.5km ifrån). Det finns 3 kommunala förskolor och en privat i Slaka. Och sedan en liten mysig skola som jag tror är låg och mellanstadie. Den verkar väldigt bra för det är (tyvärr) många nerifrån lambohov som försöker få in sina barn där och då blir det ju lite större klasser än vad man skulle önska... Hur gamla är era/erat barn?
  • SmileyMalin
    kvastfening skrev 2009-05-15 21:17:09 följande:
    Tack! Förhoppningsvis (om allt går som det ska) kommer vi flytta till ett hus som ligger i närheten av Tollstorp i slutet på sommaren. Det är väl ca 3 km från själva Slaka. Det låter trevligt med en liten skola med små klasser. Vet du om den privata förskolan är bra? Vi har en tjej som är 13 mån.
    åhh nu blev jag jättenyfiken Det är ju nära vårt hus! jag brukar gå grusvägen ner till Tollstorp med hundarna! Ska ni köpa eller hyra hus?
    Den privata förskolan verkar väldigt bra. Vet flera som har sina barn där och alla är nöjda. Bra personal och en väldigt fin utegård. Dock har dom ganska mycket föräldrainsatser så det gäller ju att man har tiden.
  • SmileyMalin
    Firstandhappy skrev 2009-05-16 12:18:28 följande:
    tycker vi tar våra höfter o blygben o ljumskar o går tillbaka med dom dit dom kom ifrån o kräver nya... måste man ju kunna göra..
    kan ni ta med mina också på samma gång?
  • SmileyMalin
    Moonlight83 skrev 2009-05-16 18:06:36 följande:
    Är det någon som går på storken som vet om de erbjuder samma saker som kvinnohälsan eller om det skiljer sig åt. Jag har gått på storken tidigare men någon sa att de bara erbjuder ett ul så tänkte höra om det stämmer? Vet någon om storken har KUB test?
    när jag gick på Storken för typ 3 år sedan så var det bara ett UL och det var redan i v13. Så det enda dom kollade var typ att hjärtat slog och att storleken på fostret stämde....

På kvinnohälsan får man ju även ett i v18-20 där dom kollar att alla organ är ok mm.

Men det kanske har hunnit ända sig!
  • SmileyMalin

MerenwenElanesse och Tristan skrev 2009-05-16 18:44:29 följande:

Ja första ul gjorde jag på första besöket sedan gjorde jag ett runt vecka 16 tror jag sen ett runt vecka 20 nånting  & ett utav dem var nupptest. KUB vet jag inte vad det är!? Ul bilder fick man köpa ja, man får ju gå till sjukhuset & göra ul, tror de på kvhälsan åxå går dit? så samma bilder, typ Jag skulle aldrig gå till KV-hälsan, tycker det är alldeles för opersonligt osv, med första barnet gick jag på Lust & Hälsa, även dem var grejt
    då har det nog ändrats en hel del! När jag gick där fick man göra UL på Storken... Och om vi ville ha ett till UL förutom det vid inskrivningen så var vi tvunga att betala typ 1000:-
  • SmileyMalin

Gaaahh!
    Nån som vill ha en tvättäkta liten morsgris? Ibland blir jag helt tokig på att Nellie ska vara sååååååå mammig hela tiden!
    Idag gick Kalle upp med Nellie så att jag skulle få sova lite längre, men självklart börjar ungen gapa direkt "Mamma ska hjälpa mig kissa, mamma ska göra välling, mamma ska sitta i soffan med mig".
    Och sen tog det typ 2 sekunder så stod hon vid sängen och slet i mig....

Får se till att vara en riktigt tråkig, oengagerad och sur mamma till nästa barn........

• SmileyMalin
    Familjetrollet skrev 2009-05-17 09:28:23 följande:
    jag byter inte.har så det räcker med två trotsiga töser på 8 och 5 år.den stora tösen har kommit in i nån ålder där hon är stendöv och dryg.den lilla är numera en härmapa och upprepar allt*skratt*
    då vet jag vad jag har att vänta mig om fem år
  • SmileyMalin

Leos och Vincents mamma skrev 2009-05-17 12:58:41 följande:

Vet inte om det är så stor skillnad på att ha tonårsdöttrar eller tonårssöner. Frågade min mamma precis som har en av varje o hon svarade att vi var ungefär lika jobbiga Men att hon älskar oss ändå Men jag har hört att pojkar är värre nu när de är små, då är flickorna ganska harmoniska, sen blir det lite tvärtom i tonåren. Så jag tror absolut inte att man slipper undan bara för att man har pojkar! Leo är ju supertrotsig mellan åt, men det tillhör ju. O egentligen är det inte trots, om man ska citera bvc, utan utvecklingsfaser.
    Då har nog inte Nellie förstått att hon är en tjej
  • SmileyMalin

Här är man precis hemma efter ett rejält träningspass med vovvarna på agilitybanan. Äldsta hunden har blivit lite väl rund över vinter och har därför precis fått genomlida en rejäl bantingsperiod. Han har tyckts såååå synd om sig själv, men jäklar vad han sprang på banan idag nu när kulmagen är borta Synd bara att gravid-matte med foglossningar inte har samma fart....

• SmileyMalin
    Familjetrollet skrev 2009-05-17 13:33:38 följande:
    du kan testa att att låta honom vara utan blöja.vissa barn kan vara blöjfria på dagen. ush nu har man vart ute och sagt åt en unge igen!lillan kom hem ledsen då en unge hade sparkat henne i ryggen!nu får det banne mig vara slut snart på detta.stora tösen sa att killen sa att det bara får vara utländska barn på gården och att svenska barn inte får vara där!*chockad* jag och barnen gick ut,jag frågade vad ungen sysslade med och att man inte sparkar andra i ryggen.våra töser satt och gungade,tyvärr har flera barn runt 9-11 år börjar spela kula just vid gungorna.killen sa att han hade sparkat på gungan för att han ville spela kula.jag sa till honom att titta på deras åldersskillnad och att man inte gör så här.det finns en till stor sandlåda 2 meter bort som kan användas till att spela kula i.killen bad inte om förlåt fast jag sa till honom.han tyckte at han hade rätt till att sparka vår tös för att han skulle spela kula.de andra killarna sa oxå att de hade sett honom sparka vår tös i ryggen,men hade brydde sig inte. nu är våra töser hemma då de inte vill vara ute.det är flera föräldrar som har blivit illa behandlade av både barn och vuxna på lekparken.de är ju rena rasisterna emellanåt. ska bli så jäkla skönt att flytta från detta område.barnen ska kunna vara ute och leka utan att bli påhoppade,slagna,sparkade och få höra fula ord för att de är svenskar!
    fy vilka ouppfostrade ungar det finns!
  • SmileyMalin
    Fru T skrev 2009-05-17 19:59:02 följande:
    Här sitter man å leker tuff å säger att man har hög smärtgräns osv å så bryter man ihop bara för att man är trött å gråter hysteriskt Va tuff ja e då då haha ne men kombinationen är fan ingen höjdare, hoppas ja får sova ut lite innan det drar igång på riktigt!
    sömnbrist är ju typ den värsta tortyr man kan utsättas för! När Nellies förlossning började hade jag värkar i typ ett dygn utan att öppna mig nåt knappt... då ringde jag också till förlossningn och tjöt, inte av smärtan utan av tröttheten!
    hoppas verkligen du får chansen att vila upp dig innan det drar igång på allvar, det är verkligen inget kul att vara dödstrött när förlossningen väl startar!
  • SmileyMalin

åhhh vad lillan sparkar runt inne i magen ikväll Blir alldes tårögd av lycka!

• SmileyMalin
    Cia80 skrev 2009-05-17 20:14:55 följande:
    Vad härligt!
    ja trodde inte att det skulle vara lika häftigt andra gången, men det är faktiskt precis tvärt om
  • SmileyMalin
    Cia80 skrev 2009-05-17 20:19:50 följande:
    Det är ju så mysigt Hur gammalt är ditt första barn?
    hon fyllde precis 3 år
  • SmileyMalin
    Cia80 skrev 2009-05-17 21:34:49 följande:
    Åh, vad härligt! Full fart då gissar jag?
    minst sagt! Men det är bara roligt och den där envisheten och starka viljan som driver mig till vansinne dagligen kommer nog vara användbar för dottern när hon blir vuxen
  • SmileyMalin
    Fru T skrev 2009-05-17 21:59:48 följande:
    Ja bjuder på mina fina lår me Nu ska ja ta mig en varm dusch sen blire värktabletter å vetekudde i sängen framför en film...
    åhh vilken fin mage!
  • SmileyMalin
    Firstandhappy skrev 2009-05-17 22:36:56 följande:
    preciiiis, man får se att de "dåliga sidorna" som retar gallfeber på en nu kommer vara fruktansvärt bra egenskaper hos den blivande vuxna människan..
    absolut! tänk alla små snälla försynta barn som gör som alla förväntar sig... hur ska dom våga ta plats och kunna lyckas i skolan, jobb, förhållanden osv... Nej jag är riktigt lycklig att jag har en urjobbig liten ligist att tampas med
Svar på tråden VI från Linköping Del 3!!!!