Inlägg från: Firstandhappy |Visa alla inlägg
  • Firstandhappy

VI från Linköping Del 3!!!!

Stolt Enbarnsmamma skrev 2009-03-11 13:07:50 följande:
    Ja, men nu får vi se till att ses lite oftare
    absolut...
    finns massa bra info om man googlar på föräldrakooperativ...
  • Firstandhappy
    Fru T skrev 2009-03-11 13:14:35 följande:
    ne asså det är ju bara om man verkligen inte kan söka jobb. När man är inskriven på ams, vilket man måste va för att få a-kassa/soc, kan man bli tvingad till både det ena å det andra... en vän till mig va tvungen att gå en sökajobbkurs när hon hade två veckor till bf och hon mådde bra så hon fick helt änkelt pallra sig dit... jag som mår så bra som ja gör får snällt redovisa mina sökta jobb en gång i månaden till min handläggare på ams, men hon är medveten om att jag är gravid och har förståelse för att jag tex inte söker fabriksjobb och dylikt utan bara lugna tjänster...
    precis, mår man okej så kan man ju gå dit en gång i ,månaden o uppvisa sina sökta jobb o sen som sagt så behöver man inte söka alla jobb o de har full förståelse för det (vissa av dom iallafall, men jag har aldrig haft problem med att jag måste söka jobb o vissa jobba har jag til o med kunnat tacka nej till pga graviditet utan påföljd..

Menar bara att kan man söka jobb när man är gravid o inte bli sjukt dålig så man inte ens kan ta sig utanför dörren så anser jag (och detta är enbart min personliga åsikt) att man inte ska bli sjukskriven.. för att gå till mas en gång i månaden o visa upp ett papper på jobb man sökt o vara inskriven på ams är inte ansträngande på nåt sätt..
  • Firstandhappy
    dinana skrev 2009-03-11 13:19:07 följande:
    Mycket konstigt... för här får man inte a-kassa om man inte är väldigt aktivt i jobbsökandet. De har grymt hårda krav tycker jag. Jag har vid flera tillfällen riskerat att bli av med det.. och har även en gång blivit av med det, för att jag inte hörde av mig på rätt dag. Då fick jag 3000 kr mindre helt plötsligt en månad. Nu får jag bara småsummor i och för sig, men hoppas att jag kan slippe ta ut mer a-kassa om jag kan få havandeskapspenning istället. FK är lite smidigare tycker jag och de kräver inte lika mycket som a-kassan.
    ja o jag tycker kraven ska vara höga för att ha och få behålla sin a-kassa, det minsta man kan begära är att man hör av sig på utsatt tid och gör det som krävs..
    Havandeskapspenning kommer du inte att få eftersom då krävs det att man har ett JOBB..

www.fk.se
  • Firstandhappy

som sagt innan, lider man av svårigheter under graviditeten så som havandeskapsförgiftning eller sitter i rullstol pga foglossning tycker jag absolut att man ska ha rätt att ha sjukpenning, men att bli sjukskriven pga gravidietet från att söka jobb tycker jag är larv o rent utnytjande av systemet..

• Firstandhappy
    dinana skrev 2009-03-11 13:22:39 följande:
    Här har jag inte ens haft ork att gå in på ams hemsida på tre månader... men men, skall ta och maila dem idag om vad som händer. Försöker pallra mig in på platsbanken och kolla lite, men det finns ingenting som jag kan/vill söka... och även om jag skulle hitta något av intresse så är det ingen mening ens att söka till då jag ändå inte kommer kunna jobba något förräns typ tidigast nästa vår.
    men då handlar det ju om ren lathet från din sida, att du inte ORKAR gå dit, eller VILL söka och inte tycker att det finns mening MED ATT SÖKA, då tycker jag att det finns rätt för ams o stänga av dig från a-kassa
  • Firstandhappy
    Fru T skrev 2009-03-11 13:26:18 följande:
    jag behöver inte änns gå dit utan har mailkontakt med min handläggare, hon tillome tipsar mig om jobb ibland. Så länge ja kan sitta på en stol så kan ja jobba är min inställning... har tillome två ev.kassajobb på g...
    precis, jag gick inte heller till ams dagligen när jag va arbetslös i 3 månader när jag väntade wille, hade telefonkontakt o mailkontakt, sökte vissa jobb o försökte så gott jag kunde samtidigt som man till viss del "väntade ut tiden"
    Sen att man inte söker ALLA rekommenderade jobb som man kan få eller bara låter det vara ett tag är självklart.. Du är duktig som söker iallafall..
  • Firstandhappy
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-03-11 13:26:41 följande:
    Om man är arbetslös så måste man sjukskriva sig om man inte kan jobba eftersom man står till arbetsmaknadens förfogande. Skulle de ringa o säga att de har ett jobb så får man ju inte tacka nej o om man har för ont så måste man alltså sjukskrivas, det var det jag hade krångel med när jag var gravid med Vincent o arbetslös, blev till slut sjukskriven i en månad efter överklagan. Men ser beror det ju på hur ont man har oxå, jag hade ju så ont så jag inte kom nånstans, låg i sängen hela tiden. Havandeskapspenning får man bara om man har ett jobb.
    ja precis, men då gäller det ju att man har problem att sjukskriva sig för..
    däremot att sjukskriva sig från att söka jobb utan anledning tycker jag är fel..
  • Firstandhappy
    dinana skrev 2009-03-11 13:24:07 följande:
    Fast arbetsförmedlingen vet om att jag inte söker jobb eftersom jag skall börja plugga direkt efter min mammaledighet... så jag vet inte riktigt vad de förväntar sig. Att jag söker något jobb i veckan typ.
    o det kallar jag knappast mycket aktiv.... eller???
  • Firstandhappy
    Stolt Enbarnsmamma skrev 2009-03-11 13:27:34 följande:
    Okej, jag ringde till ett nu och ska dit imorgon det jobbade 4 personal och så var det 26 barn, lite mycket tycker jag. Men ska bli intressant å se hur det ser ut imorgon vilka fördelar ser du med kooperativ jämfört med "vanliga" förskolan? Är faktiskt inte så insatt i hur kooperativ fungerar. Vet att föräldrarna får vara mer delaktiga iaf
    googla som sagt på föräldrakooperativ så får du rätt mycket info..
  • Firstandhappy
    dinana skrev 2009-03-11 13:36:13 följande:
    Ja, samma här... jag mailar med min handläggare varje vecka... men kan inte påstå att de är så bra på att höra av sig, utan man får liksom klämma ur dem mail. Och de har själva tagit upp det där med jobbsökandet. Jag vill ju ha jobb, så jag vet inte varför.. men efter att ha varit på otaliga intervjuer så börjar jag ge upp nu. Och när de på MVC säger att jag inte får anstränga mig då jag har alldeles för lätt för att få högt blodtryck. Hoppas att jag får medicin mot det snart så att jag kan börja leva igen. Min mamma hade samma problem i många år och var sjukskriven i fem år med blodtrycksmedicin.
    det är inte deras uppgift att se till att du söker jobb, det ska du göra på eget bevåg..
    och inte anstränga dig??? kan väl knappast räkna att söka ett jobb i veckan som ansträngande..
Svar på tråden VI från Linköping Del 3!!!!