• SIN74

Förstadie till cancer - vad menas? Orolig!!

Hej!
    Har precis fått veta att min pappa har förstadie till cancer i matstrupen. Detta ska undersökas och hållas under uppsikt. Så långt är jag med men vad menar man? Att det säkert kommer att bli cancer eller? När i så fall. Vad gör man i sådana här lägen. Är det någon som vet?
    Ett lugnande ord skulle vara mycket värt. Jag är så orolig för honom.

• Svar på tråden Förstadie till cancer - vad menas? Orolig!!
  • SunnyBunny

Förstadie är när man som tidigast hittar nåt som liknar cancer. Som jag fattat det är det när sjukdomen inte har brutit ut än och det är ju bra:) När man hittar cancerliknande symtom så tidigt har man som sagt det under kontroll och man kan behandla eller operera mycket tidigare.

• SIN74

Tack SunnyBunny. Det sitter illa till så de visste inte hur de skulle kunna göra mågot. Men det är ju positivt som du säger att det inte brytit ut.

• Naema

Min pappa har nyligen konstaterats ha cancer i matstrupen. Det är en cancerform som ofta upptäcks sent, så var det i pappas fall. Vet inte riktigt vad jag vill säga med mitt inlägg mer än att det är mycket mer positivt att det upptäckts så tidigt som för din pappa. Vilka symptom har han?

• SIN74

Tack för ditt inlägg Naema. Han har problem med att äta, smärta och att hela mag-tarmpaketet är i olag.
    Hur går det för din pappa, vad händer?

• Naema

Hej. Min pappa har som sagt långt gången cancer så någon operation av matstrupen är inte aktuell. Han skulle fått börja med cytostatika för några veckor sedan men det har hela tiden blivit uppskjutet pga att han haft feber en längre tid. Idag fick han blodtransfusion för att bättra på blodvärdet och förhoppningsvis får han börja sin behandling nästa vecka. För hans del beror cancern troligtvis på att han haft halsbränna under i stort sett hela sitt vuxna liv. De t "enda" symptom han har är svårigheter att svälja mat så nu äter han bara soppor. Pga att han inte kan äta så mycket längre så har han också gått ner en hel del i vikt.
    Det är en vidrig sjukdom och jag är så ledsen. Och han med... Bor långt ifrån honom men ska åka ner och stanna en vecka då o då.
    Vet du om din pappa ska få någon behandling? Hur har han själv tagit beskedet?

• SIN74

Han säger ingenting:( Det är mamma som "skvallrar". Det där med halsbränna känner jag igen. Han har haft både halsbränna, magkatarr och blödande magsår.
    Så tråkigt med din pappa, hoppas att transfusionen kan få upp hans värden.
    Min pappa ska snart till sahlgrenska för att diskutera saken. Han har redan haft tumörer i axeln vilket gick att operera bort.
    Min farfar dog i cancer när han var lite yngre än vad pappa är nu.
    Så oron är ganska stark.
    Tack för att du skriver!

• Naema
    Svar på #6
    Hej igen. Det är bara att fråga om du undrar över något eller om du vill ha någon att utbyta tankar med. Berätta gärna vad de säger vid läkarbesöket!
    Tänker på er och tror allt kommer att gå bra för din pappa då det upptäckts så tidigt.
Svar på tråden Förstadie till cancer - vad menas? Orolig!!