• lalasmama

några frågor..... om QUORN!!

Undrar lite om QUORN..
    ska göra tacos nästa vecka, får gäster som är vegetarianer..
    ska ha Quorn-färs istället för köttfärs..
    Vilken sort är bäst? Fryst är de va?
    Är de gott?
    innehåller de gluten?
    Kan barn äta de?
    Nåt annat man ska tänka på?

tacksam för svar!!

• Svar på tråden några frågor..... om QUORN!!
  • M C

Kör på som vanlig men var generös med kryddorna. Jag tror de innehåller gluten, det är (om jag inte minns fel) "limmet".

De smakar ingenting och känns som yello eller halvfärdiga bullar.
    Oerhört äckliga i min bok, har lagat tonvis och vet trixen men unviker med näbbar och klor att äta skiten.

MASSOR med kryddor är trixet.

• M C

Quorn är en svamp ursprungligen, samma som soyaprodukter.

• Vasen

Quorn smakar i princip inget alls i sig själv, man får krydda ordentligt .
    Det är någon slags svamp.

Barn kan äta quorn.

Det kan innehålla gluten, är lite olika beroende på fabrikat, men det står ju på påsen.

Fryst är det alltid, tror jag, ar bara sett fryst i varje fall.

Krydda, krydda är vad man ska tänka på om man ska laga quorn .

• presens konjunktiv

Jag har bara sett en sorts quornfärs. Om man vill variera sig lite finns det sojafärs också. Det brukar finnas på taco-hyllan. Man tillsätter krossade tomater och låter koka.

Jag gillar quornfärs bättre än köttfärs, men som alla andra säger - krydda!

Bad grammar makes me [sic!].
  • Bumblebina

Men hörru! Det finns en vegetarisk tacomix från Santa Maria tror jag det är. Det är färdiga påsar som liknar de påsarna med kryddmixen i. Man tillsätter bara vatten och låter puttra ihop. Det är alltså inte bara kryddor utan den vegetariska "färsen" också i påsen. Den är helt okej i mina och mina barns ögon, och smak, och vi är inte vegetarianer. Fick prova dessa när jag var med i viktväktarna för ett par år sedan. De är kanon!

• flaxa

hemligheten är att hantera quorn som FÄRDIG köttfärs. man får alltså inte översteka quorn, den är färdig direkt ur påsen. det går utmärkt att göra taco på quorn. Funkar lika bra med soyafärs (finns oxå fryst). soyan blir lite geggigare o är billigare. Många tycker den smakar mera. häll fryst quorn i pannan och värm några minuter tills frysklumparna är borta. I med tacokryddor och lite mer vatten än du skulle anv till köttfärs. Klart! med soyafärs anv du lite mindre vatten. prova dig fram. lycka till!

Svar på tråden några frågor..... om QUORN!!