Zharmy skrev 2009-04-06 21:30:32 följande:
Det är alltid intressant och läsa hur ni upplever teckenspråket och är så ambitiösa och engagerade i frågan - jag anser att oavsett en cochlea implantat operation eller inte så är barnets rättighet att få teckenspråk för att barnet är ju döv i grunden.
Jag har försökt säga detta till vissa föräldrar/far/morföräldrar men de envisas emd att barnet inte behöver TSP -nu.. och därför behöver de inte lära sig det -nu..
undrar hur de tänker? Anser de att det är skamligt att ha ett barn som inte hör/använder TSP? Eller tror de att det är besvärligt?
Undrar när de tänkt börja med TSP, om inte nu, innan barnet behöver "mer".. för iaf jag anser att man bör ligga inte bara ett utan flera steg före barnet vad gäller språket.
Vad jag tycker är intressant är frågan hur de pratar med sina barn när barnet inte har sin CI på... i duschen/badhuset/på stranden.. eller den lagt av.. eller barnet helt enkelt blivit förbannad på CI:n och slänger den i närmaste sandlåda..
(nej, de kommer nog aldrig börja med TSP, så enkelt är det, tyvärr!)
Min unge hör än så länge tillräckligt utan sina happar i ovannämnda situationer för att jag ska kunna prata med honom, dock med ganska mkt besvär, men vi lär oss TSP som är sååå bekvämt och ger barnet ett rikare språk (han
talar mkt bättre för varje ggn vi varit i Västanvik!), att det därtill är sk*tkul gör det ju inte sämre.