• Mistys Daisy

Är banan giftigt för hund?

Som rubriken lyder kort och gott!

• Svar på tråden Är banan giftigt för hund?
  • Sniglar och Krut

Det har jag aldrig hört att det ska vara, och det har jag mycket vårt att tro. Min vovve brukar få smaka när jag äter banan

Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • Birgitta2

Nej nej...hundar får äta banan. Däremot vindruvor är verkligen inte bra.

• Mistys Daisy

Jag tror inte det heller va?!

Vindruvor, lök och choklad har jag på min "lista" bara!

• Centifolia

I ett avsnitt av "mannen somt talar med hundar" matar han en hund med banan flera gånger istället för hundgodis.
    Så matar han hunden med banan så tar jag det som "safe"

• Cuthalion

Beror väl på mängden men så länge det inte är 5 bananer om dagen när hunden är ovan vid annat än torrfoder så kan jag inte tänka mig att det skulle vara giftigt

• Mistys Daisy
    Centifolia skrev 2009-02-27 13:06:58 följande:
    I ett avsnitt av "mannen somt talar med hundar" matar han en hund med banan flera gånger istället för hundgodis.Så matar han hunden med banan så tar jag det som "safe"
    Kanon!

Nu skall vi köpa banan!
    Läste att människor med magkatarr mår bra av banan, kan det funka på hund med?!
  • Lilla Oliv

Banan är ine farligt men om hunden har magkatarr hade jag nog inte gett det. Ovant för magen..
    Däremot kan du koka lite ris och fisk och ge, eller ris och kokad kyckling.. Det är milt och bra för magen!

Mistys Daisy skrev 2009-02-27 13:08:05 följande:

Kanon!Nu skall vi köpa banan!Läste att människor med magkatarr mår bra av banan, kan det funka på hund med?!
  • Birgitta2

Hundar som äter sitt eget bajs ger man ofta banan varje dag under en längre tid. Då luktar bajset riktigt illa och hunden äter det inte. Äter hunden andras bajs, så kan man ge ananas och då slutar det äta DET. Funkar på många hundar, vår bl a. Så varken banan eller ananas är giftigt för hundar.

Lök av alla sorter är giftigt
    Choklad
    Vindruvor
    Potatis är INTE så nyttigt
    Majs är onödigt att ge, men inte farligt (kan inte smälta det)
    Stark föda är inte bra för magen (chili etc)

Får hunden i sig mycket små mängder av ovanstående är det ingen fara, men större mängder skall man se upp med.

• Mistys Daisy
    Lilla Oliv skrev 2009-02-27 13:11:20 följande:
    Banan är ine farligt men om hunden har magkatarr hade jag nog inte gett det. Ovant för magen..Däremot kan du koka lite ris och fisk och ge, eller ris och kokad kyckling.. Det är milt och bra för magen!Mistys Daisy skrev 2009-02-27 13:08:05 följande:
    Det va bara att bananen "la sig som en skyddande hinna i magsäcken"...det va det jag va ute efter!
    Hon äter sitt specialfoder redan!
  • Lilla Oliv

Ahaa.. ja det är ju värt att testa. Du märker nog om det inte funkar.
    Lycka till, hoppas vovven blir bättre!

Mistys Daisy skrev 2009-02-27 13:12:40 följande:

Det va bara att bananen "la sig som en skyddande hinna i magsäcken"...det va det jag va ute efter!Hon äter sitt specialfoder redan!
Svar på tråden Är banan giftigt för hund?