• SaraBaraSara

Vad är ett KUB-test??

Hej!

Där jag bor har dom tydligen börjat med KUB-test innan RutinUL som man gör mellan v18-20.

Bm förklarade inte så noga vad KUB-test hade för innebörd ,hon sa nått om att man gör ett ultraljud inte mycket mer..

Så någon som kan förklara för mej vad detta är & vad man gör? Och vilken vecka man gör det i efter´som det var för rutinUL .

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad är ett KUB-test??
  • vivexa

KUB betyder kombinerat ultraljud och blodprov.

Det görs i vecka 11-13. Man mäter barnets nackspalt (med ul), mammans hormoner (blodprov) och resultaten räknas ihop och ger en statistisk risk för kromosomförändringarna trisomi 13, 18 och 21 (Downs syndrom).

Om risken är hög kan man göra moderkaksprov eller fostervattensprov för ett säkert svar.

• SaraBaraSara
    vivexa skrev 2009-02-27 15:47:28 följande:
    KUB betyder kombinerat ultraljud och blodprov. Det görs i vecka 11-13. Man mäter barnets nackspalt (med ul), mammans hormoner (blodprov) och resultaten räknas ihop och ger en statistisk risk för kromosomförändringarna trisomi 13, 18 och 21 (Downs syndrom).Om risken är hög kan man göra moderkaksprov eller fostervattensprov för ett säkert svar.
    Tack för ett bra svar!
    Så man räkanar alltså ihop allting & när dom gjort det & får ut summan 13, 18 elr 21 så har man barn med down syndrom??

Gud va nervös jag vart nu då ..
  • Dansing

Det är bara riskbedömning. KUB säger inte att man har barn med DS eller annat. Man kan få högre eller lägre risk men det är ingen diagnos. För att få 100% (eller 99%) svar måste man göra MKP eller FVP.

• vivexa
    SaraBaraSara skrev 2009-02-27 15:52:32 följande:
    Tack för ett bra svar!Så man räkanar alltså ihop allting & när dom gjort det & får ut summan 13, 18 elr 21 så har man barn med down syndrom?? Gud va nervös jag vart nu då ..Nej, nej. Du får en risksiffra, typ 1 på 100, 1 på 500 etc, för varje trisomi. T. ex risken för mig att få barn med Downs syndrom var 1/315, risken för trisomi 13 var 1/6000, risken för trisomi 18 var 1/9000.

Om risken visar sig vara hög kan man göra moderkaksprov eller fostervattensprov, som ger säkra svar.
  • SaraBaraSara
    vivexa skrev 2009-02-27 16:16:33 följande:
    Nej, nej. Du får en risksiffra, typ 1 på 100, 1 på 500 etc, för varje trisomi. T. ex risken för mig att få barn med Downs syndrom var 1/315, risken för trisomi 13 var 1/6000, risken för trisomi 18 var 1/9000.Om risken visar sig vara hög kan man göra moderkaksprov eller fostervattensprov, som ger säkra svar.Jag förstår nästan ingenting av alla dessa siffror?

Men om man skulle ha höga siffror ,gör dom nått av dessa prov då?
  • SaraBaraSara

Dansing skrev 2009-02-27 16:06:35 följande:

Det är bara riskbedömning. KUB säger inte att man har barn med DS eller annat. Man kan få högre eller lägre risk men det är ingen diagnos. För att få 100% (eller 99%) svar måste man göra MKP eller FVP.
    Nä det förstog jag ,dom har väl börjat med det som en rutin här jag bor .. som visserligen är bra .. tycker jag.

Men DS är väl ganska ovanligt?
  • vivexa

Det var bara exempel.
    Jag menar: du får en risksiffra. Tex risken kan vara en på femhundra att barnet har Downs syndrom.
    Om risken är hög, med det menar man ofta mer än en på tvåhundra, så kan ni föräldrar prata med barnmorska/läkare och diskutera om ni vill göra moderkaksprov eller fostervattensprov.

• Dansing

Risken ökar med moders ålder. Men de säger att 98% barn föds friska :)

• Dansing

Jag menar 98% av alla barn som föds är friska :)

• vivexa

DS är ganska ovanligt hos unga mammor. Risken ökar med mammans och ibland pappans ålder. Jag är 40 år och för mig var risken en på hundra, sett till bara min ålder. Jag gjorde inte KUB denna gång eftersom jag inte ville ha en riskbedömning utan föredrog ett säkert svar. Jag gjorde moderkaksprov, men för yngre personer kan kub vara ett bättre alternativ, om man absolut vill göra fosterdiagnostik.

• SaraBaraSara

Dansing skrev 2009-02-27 16:37:08 följande:

Jag menar 98% av alla barn som föds är friska :)
    Jo jag har oxå hört det att det är .. Trodde att man bara gjorde detta test om var över 35.
  • vivexa

SaraBaraSara skrev 2009-02-27 16:42:10 följande:

Dansing skrev 2009-02-27 16:37:08 följande:
    Jo jag har oxå hört det att det är .. Trodde att man bara gjorde detta test om var över 35.
    Så är det fortfarande i en del landsting tror jag.
  • SaraBaraSara
    vivexa skrev 2009-02-27 16:39:43 följande:
    DS är ganska ovanligt hos unga mammor. Risken ökar med mammans och ibland pappans ålder. Jag är 40 år och för mig var risken en på hundra, sett till bara min ålder. Jag gjorde inte KUB denna gång eftersom jag inte ville ha en riskbedömning utan föredrog ett säkert svar. Jag gjorde moderkaksprov, men för yngre personer kan kub vara ett bättre alternativ, om man absolut vill göra fosterdiagnostik.
    Jaha nu fattde jag lite bättre (:
    Okok..
    Detta hade aldrig kommit på tanken om inte min bm hade sagt att dom har börjat med att göra detta test.
    Tycker att det låter lite läskigt oxå.

Tar dom alltså blodprov från mej ,typ i armen då? (Ursäkta alla frågor men jag tycker som sagt att detta är lite läskigt.)
  • lightfish
    SaraBaraSara skrev 2009-02-27 16:42:10 följande:
    Dansing skrev 2009-02-27 16:37:08 följande: Jo jag har oxå hört det att det är .. Trodde att man bara gjorde detta test om var över 35.
    Nja... I de flesta landsting har man infört det som rutin för alla över 35 år om man vill ha det men i vissa landsting får alla det.

Här i Sthlm får man det om man ber om det. Det som är skönt med KUB-testet är ju att det inte innebär någon risk för graviditeten i sig; alltså man får ingen högre risk för missfall som vid fostervattensprov eller moderkaksprov. Men som justina2 skrev: vill man ha ett 100 % svar så går man på fostervatten-/moderkaksprov.
  • lightfish

Ja, blodprovet är i armen. Det är inte så läskigt som det verkar, du tar ju ändå blodprov i armen när du är på inskrivningen? Men du var väl inte tvungen? Allting är ju frivilligt inom mödravården.

• vivexa

Ja de tar ett vanligt blodprov.
    Men man kan också göra bara ultraljudet. De flesta anser dock att resultatet blir säkrare i kombination med blodprov.

• SaraBaraSara

lightfish skrev 2009-02-27 16:48:52 följande:

Ja, blodprovet är i armen. Det är inte så läskigt som det verkar, du tar ju ändå blodprov i armen när du är på inskrivningen? Men du var väl inte tvungen? Allting är ju frivilligt inom mödravården.
    Ok ,tycker hela testet låter lite läskigt men det är väl bara nått jag fått för mej kanske :P
    jo det får jag göra ,extra ggr tillomed eftersom jag är Rh-negativ.
    Nej det är jag ju inte .. men det kan ju vara intressant att göra eftersom dom har infört detta + att bm verkade ta förgivet att jag skulle göra det.
  • SaraBaraSara
    vivexa skrev 2009-02-27 16:49:12 följande:
    Ja de tar ett vanligt blodprov.Men man kan också göra bara ultraljudet. De flesta anser dock att resultatet blir säkrare i kombination med blodprov.
    Okej .. Vad har mitt blod med det att göra då? Är det nått dom räknar ihop?
    Får man reda på dessa siffror på engång när man är där?
  • vivexa
    SaraBaraSara skrev 2009-02-27 16:54:34 följande:
    Okej .. Vad har mitt blod med det att göra då? Är det nått dom räknar ihop?Får man reda på dessa siffror på engång när man är där?ja de tittar på två hormoner i mammans blod, papp-a och hcg. Om barnet har kromosomfel är dessa hormoner ibland högre (papp-a) eller lägre (hcg) än vanligt.

Om du tar blodprovet en vecka innan så du har resultatet klart vid ultraljudet så får du svar direkt efter ultraljudet.
  • SaraBaraSara
    vivexa skrev 2009-02-27 16:57:27 följande:
    ja de tittar på två hormoner i mammans blod, papp-a och hcg. Om barnet har kromosomfel är dessa hormoner ibland högre (papp-a) eller lägre (hcg) än vanligt.Om du tar blodprovet en vecka innan så du har resultatet klart vid ultraljudet så får du svar direkt efter ultraljudet.Ok! Tack för bara svar!
Svar på tråden Vad är ett KUB-test??