• vivexa

Vad är ett KUB-test??

KUB betyder kombinerat ultraljud och blodprov.

Det görs i vecka 11-13. Man mäter barnets nackspalt (med ul), mammans hormoner (blodprov) och resultaten räknas ihop och ger en statistisk risk för kromosomförändringarna trisomi 13, 18 och 21 (Downs syndrom).

Om risken är hög kan man göra moderkaksprov eller fostervattensprov för ett säkert svar.

• vivexa
    SaraBaraSara skrev 2009-02-27 15:52:32 följande:
    Tack för ett bra svar!Så man räkanar alltså ihop allting & när dom gjort det & får ut summan 13, 18 elr 21 så har man barn med down syndrom?? Gud va nervös jag vart nu då ..Nej, nej. Du får en risksiffra, typ 1 på 100, 1 på 500 etc, för varje trisomi. T. ex risken för mig att få barn med Downs syndrom var 1/315, risken för trisomi 13 var 1/6000, risken för trisomi 18 var 1/9000.

Om risken visar sig vara hög kan man göra moderkaksprov eller fostervattensprov, som ger säkra svar.
  • vivexa

Det var bara exempel.
    Jag menar: du får en risksiffra. Tex risken kan vara en på femhundra att barnet har Downs syndrom.
    Om risken är hög, med det menar man ofta mer än en på tvåhundra, så kan ni föräldrar prata med barnmorska/läkare och diskutera om ni vill göra moderkaksprov eller fostervattensprov.

• vivexa

DS är ganska ovanligt hos unga mammor. Risken ökar med mammans och ibland pappans ålder. Jag är 40 år och för mig var risken en på hundra, sett till bara min ålder. Jag gjorde inte KUB denna gång eftersom jag inte ville ha en riskbedömning utan föredrog ett säkert svar. Jag gjorde moderkaksprov, men för yngre personer kan kub vara ett bättre alternativ, om man absolut vill göra fosterdiagnostik.

• vivexa

SaraBaraSara skrev 2009-02-27 16:42:10 följande:

Dansing skrev 2009-02-27 16:37:08 följande:
    Jo jag har oxå hört det att det är .. Trodde att man bara gjorde detta test om var över 35.
    Så är det fortfarande i en del landsting tror jag.
  • vivexa

Ja de tar ett vanligt blodprov.
    Men man kan också göra bara ultraljudet. De flesta anser dock att resultatet blir säkrare i kombination med blodprov.

• vivexa
    SaraBaraSara skrev 2009-02-27 16:54:34 följande:
    Okej .. Vad har mitt blod med det att göra då? Är det nått dom räknar ihop?Får man reda på dessa siffror på engång när man är där?ja de tittar på två hormoner i mammans blod, papp-a och hcg. Om barnet har kromosomfel är dessa hormoner ibland högre (papp-a) eller lägre (hcg) än vanligt.

Om du tar blodprovet en vecka innan så du har resultatet klart vid ultraljudet så får du svar direkt efter ultraljudet.
Svar på tråden Vad är ett KUB-test??