Du måste logga in för att svara i en tråd.

• JsN

Hudbur för bil!

Vi har precis köpt ny bli och behöver nu en bur att sätta i bagaget! Så jag vill ha råd om vilken typ av bur man bör ha och var man kan köpa bur.
    Bilen är en Peugeot 307 kombi och hunden en Tibetansk terrier.

• Svar på tråden Hudbur för bil!
  • JsN
    visst är det en ganska liten hund. Han är ca 41 cm i mankhöjd och ganska fyrkantig. *ler* JAg vet inte om man vill ha en spcialgjord eller om det funkar med "vanliga". vAd blir säkrast? (För både hunden och människor i bilen)
  • Shoegal

Skillnaden är väl främst passformen. Vi har en halvcombi och då fungerar inte de vanliga eftersom de oftast är fyrkantiga. Har man en helkombi och köper en liten/halvstor hundbur går antagligen lätt in i kombin. Man måste ju kunna stänga luckan och samtidigt ska hunden få plats i buren

Det finns ju öglor i lastutrymmet på bilar och jag tror att det är meningen att man ska spänna fast buren där så den står säkert vid en ev olycka
    Vi har inte kommit så långt att skaffa bur, vi har bara ett hundgaller än så länge. Upptäckte att en hundbur skulle kosta ca 7-8000 för våran bil, iaf på den sista länken så vi får spana vidare :-/

• JsN

Lyckades du hitta några priser på den sidan? För det gjorde inte jag.

• Shoegal

Nej, man får maila för prisuppgift eftersom de specialtillverkar. Vissa modeller har de i lager dock. Men priser får man iaf fråga efter.

• JsN

TAck för dina länkar. Blir att fortsätta leta och fundera...

• Danbala

Fatta vilka konstiga bilder jag fick för mitt inre av "hudbur i bil". Inte förrän jag såg vilket forum det var insåg jag att det bara var ett fel. Lät som något RIKTIGT obskyrt i "sex & samlevnad" annars!

• mini97

hej JsN en utställnings bur duger gått å väl. bara man spänner fast deni lastöglorna. Jag har en bur att sälja måtten är 76*53*60.

• Maggi74

Jag tror inte att utställningsburar håller så bra vid en ev. krock....... Det finns burar som är godkända som hållbara hundburar om någonting händer.
    Även om din vovsing är en ganska liten hund så borde du nog köpa en rejäl bur (behöver absolut inte vara stor), bara den är säker för hunden......
    En annan tillverkare: Tollarpsburen (kan inte deras adress).

Lycka till!

• JsN

Anledningen till att jag vill ha bur och inte lasträcke är ju säkerheten för både vovven och människor i bilen. Tanken är att det inte ska finnas någon risk för att en hund(bur)  kommer flygande vid en eventuell häftig inbromsning. Men även att hunden för sin egen säkerhet inte ska flyga långt vid en krock.

• Shoegal

Av samma anledning vill vi också ha hundbur istället för galler men har tyvärr inte hittat ngn bur som passar våran ekonomi Vi får leta begagnat istället

Annars finns ju sele man kan spänna fast i bältet men då får ju hunden sitta i sätet och det får inte våran (ofta), även om hon gärna vill

• Maggi74

Det är ju även ur renlighetssynpunkt som det är positivt med en hundbur. Dels så blir det inte en massa hundhår på sätet, dessutom slipper man kladd på insidan av bilrutorna när hunden sitter i buren.
    Men jag rekommenderar att du skaffar en godkänd bilbur, de kostar mer men är säkrare. Finns begagnade som är helt OK i pris........

• JsN
    I den bilen vi har nu sitter han (när vi åker längre sträckor) i sele i bältet. det funkar jättebra, men med kombi vill vi ha honom i bagaget.
Svar på tråden Hudbur för bil!