• Mimer

Ni som har ekmöbler, vad har ni för färger på väggarna?

Ja som frågan lyder, ni som har ekmöbler i sovrum ell vardagsrum, vad har ni för färger på väggar etc?

• Svar på tråden Ni som har ekmöbler, vad har ni för färger på väggarna?
  • Dundermamman

Vi har ekmöbler i vardagsrummet och där har vi en varm gul-beige svagt randad tapet och i köket har vi ekluckor och matmöblemang i ek och där är målat ljusgrått på väv med en ganska färgstark fondvägg!

Tror det finns nån bild i galleriet...

Jag ser en ljusning...kan det vara våren som kommer???
  • Senap

vit/guld/creme-färgad tapet
    Brun tapet
    och turkos/brun tapet.

My sugar is raw
  • PD77

Grått är supersnyggt med ek eller vitt. Haar haft båda.

• LindaLii

Vi har ekmöbler i sovrummet och ljust mintgröna tapeter, så snyggt! Annars har vi vitt i de övriga rum vi har ekmöbler.

♥♥♥♥ Mamma till Max 3/8-06 och Hugo 22/4-08♥♥♥♥
  • mimmi 1

olika bruna och beige toner är snyggast mot ek tycker jag.
    Det har vi och jag är jättenöjd med det

• mimmi 1

men... viktigt vilken brunfärg det är.. mer åt cafelatte hållet, för blir det mer åt grått, som typ linnebeige, blir det inte lika fint... Du vet.. inte blanda varma och kalla färger är ju en regel som står sej. även om det är mode i att blanda hej vilt. och brunt, liksom eken är ju en varm färg, grått däremot är ju kall...

• snillis

Vi har ekgolv och lite ekmöbler i vårt vardagsrum och vi har ljust gråblått på väggarna.

• PD77

mimmi 1 skrev 2009-02-28 21:32:34 följande:

men... viktigt vilken brunfärg det är.. mer åt cafelatte hållet, för blir det mer åt grått, som typ linnebeige, blir det inte lika fint... Du vet.. inte blanda varma och kalla färger är ju en regel som står sej. även om det är mode i att blanda hej vilt. och brunt, liksom eken är ju en varm färg, grått däremot är ju kall...
    Fast det finns så många olika toner av alla färger. En grå färg kan också vara varm. Och sen vet jag faktiskt inte om jag håller med. Jag tycker absolut man kan blanda kalla och varma färger. Eller, vi kanske tänker lika fast vi menar olika när vi pratar om kalla och varma färger. Grått och beige tex passar ju utmärkt ihop. Allt beror på tonerna.
    Jag tycker definitivt att grå passar bättre än beige till ek. Beige är liksom för nära ek"färgen". Och då måste man vara jättenoga så att man får rätt ton på den beige färgen.
    Ja, TS, nu har du mycket råd här.
    Ska kolla om jag hittar bilder på vårt vardagsrum förr, innan jag målade alla möbler vita.
  • Mimer

Tack för alla bra tips igen!
    Jag är också lite kluven inför just det flera tog upp med kalla / varma toner och färger.
    Å ena sidan vill jag måla 3 st väggar vita och ha en mörk brun fondtapet med mycket guld och beige i, å andra sidan kan jag tänka mig en mkt ljus ell vit fondtapet med silverslingor ell blommor i! Snacka om ytterligheter hur får jag ihop detta tro?

• mimmi 1

PD77 skrev 2009-03-01 06:38:05 följande:

mimmi 1 skrev 2009-02-28 21:32:34 följande:
    Fast det finns så många olika toner av alla färger. En grå färg kan också vara varm. Och sen vet jag faktiskt inte om jag håller med. Jag tycker absolut man kan blanda kalla och varma färger. Eller, vi kanske tänker lika fast vi menar olika när vi pratar om kalla och varma färger. Grått och beige tex passar ju utmärkt ihop. Allt beror på tonerna. Jag tycker definitivt att grå passar bättre än beige till ek. Beige är liksom för nära ek"färgen". Och då måste man vara jättenoga så att man får rätt ton på den beige färgen.Ja, TS, nu har du mycket råd här. Ska kolla om jag hittar bilder på vårt vardagsrum förr, innan jag målade alla möbler vita.
    ja, det var ju det jag skrev.. att det är mode i att blanda lite hursom helst..och när nånting blir "inne" så tycker man ju om det på nåt konstigt sätt men den gamla grundregeln, i såväl heminredning, som kläder och makeup, säger ju att man ska se upp med att blanda varma o kalla toner. det ena kan ta ut det andra... ungefär som att blanda olika träslag i ett hem, det är ju också ett sånt där typiskt "fel" (missförstå mej rätt ) som många gör... Sen har vi ju inte samma smak, och det är ju tur.
    och att råda någon om just färgsättning, är ju jättesvårt, eftersom vi tycker så olika! jag tycker inte att beige ligger för nära eken i färg.. vi fick jätteberöm av vår målare, han tyckte vi hade färgsatt vårt hus så bra, och han tog också upp det jag skrev innan, att folk sätter ihop färger som inte riktigt går ihop,bara för att det är på modet.. och hur han tyckte det riktigt tog emot att tapetsera i vissa hem..
  • PD77

mimmi 1 skrev 2009-03-01 13:05:06 följande:

PD77 skrev 2009-03-01 06:38:05 följande:
    ja, det var ju det jag skrev.. att det är mode i att blanda lite hursom helst..och när nånting blir "inne" så tycker man ju om det på nåt konstigt sätt men den gamla grundregeln, i såväl heminredning, som kläder och makeup, säger ju att man ska se upp med att blanda varma o kalla toner. det ena kan ta ut det andra... ungefär som att blanda olika träslag i ett hem, det är ju också ett sånt där typiskt "fel" (missförstå mej rätt ) som många gör... Sen har vi ju inte samma smak, och det är ju tur. och att råda någon om just färgsättning, är ju jättesvårt, eftersom vi tycker så olika! jag tycker inte att beige ligger för nära eken i färg.. vi fick jätteberöm av vår målare, han tyckte vi hade färgsatt vårt hus så bra, och han tog också upp det jag skrev innan, att folk sätter ihop färger som inte riktigt går ihop,bara för att det är på modet.. och hur han tyckte det riktigt tog emot att tapetsera i vissa hem..
    Jag är helt säker på att det är jättefint hos er.
    Som du säger, det är svårt att råda någon om färgsättning. TS har i alla fall fått många olika vinklar.
    Men på en punkt ger jag mig inte. Att alla färger har varma och kalla toner. Alltså, det finns varma gröna färger och så finns det kalla gröna färger osv.
Svar på tråden Ni som har ekmöbler, vad har ni för färger på väggarna?