• Lanloun

Vad är rimligt pris för grytbitar???

Nötfärs brukar jag köpa för 39,39kr/kg. Jag köper för max 49,49kr/kg.

Men vad är rimligt/billigt pris för grytbitar?

Kan man köpa "helt" kött istället o skära i grytbitar själv? Vad köper man då för kött? Blir det billigare?

• Svar på tråden Vad är rimligt pris för grytbitar???
  • garib

högrev, ibland kan man hitta för 50 kr kilot eller märgpipa

• Brunello

69-89 kr/kilo tycker jag är rimligt, ´jag köper hellre bra kött än billigt kött och köper då lite mindre mängd istället.

Skillnaden på billig nötfärs och nötfärs av bra kvalite är enorm!

• Lanloun

Brunello skrev 2009-02-27 21:54:50 följande:

69-89 kr/kilo tycker jag är rimligt, ´jag köper hellre bra kött än billigt kött och köper då lite mindre mängd istället. Skillnaden på billig nötfärs och nötfärs av bra kvalite är enorm!
    Är det verkligen så stor skillnad på nötfärsen ? Hur då ?
    Tidigare brukade jag handla finmald nötfärs för 99kr/kg, men handlar nu Euroshoppers för 39,90kr/kg. Enda skillanden jag kan se är ursprunget o fetthalten. Men det smakar ju likadant!
  • PerG

Klart att nötfärs smakar lika oavsett om den är från Irland eller Sverige.. för mig spelar det dock roll av andra skäl än smaken.. ;).. Finmald eller inte påverkar ju konsistensen såklart och kan ha betydelse om du ex. ska göra köttbullar...

Lanloun skrev 2009-02-27 22:07:39 följande:
    Brunello skrev 2009-02-27 21:54:50 följande:
    Är det verkligen så stor skillnad på nötfärsen ? Hur då ?Tidigare brukade jag handla finmald nötfärs för 99kr/kg, men handlar nu Euroshoppers för 39,90kr/kg. Enda skillanden jag kan se är ursprunget o fetthalten. Men det smakar ju likadant!
  • Skrutten74

Grytbitar av nöt kostar här i Borås oftast runt 80 :-, men jag tycker inte att det blir lika bra. Köper hellre högrev utan ben som jag idag hittade för 49:-/kilot. Lite lagom. Blir mycket saftigare än de vanliga nötbitarna. Har testat att köpa nötstek och gjort bitar av, men det blev tort. Högreven tycker jag är bäst!

• Brunello

jag tycker smakskillnaden är enorm När vi köper färs från den lokala producenten med utegående djur och gårdsslakteri så smakar den fantastiskt mycket mer, billigare färs är vattning, grå och smaklös...

När det gäller annat kött så skiljer det ju mycket på kött som fått möra sig naturligt mot sådant som "maskinmörats".

Det känns inte heller bra för mig att äta djur som inte levt bra och som transporterats före slakt

• Pappa G

Vad man ska köpa för styckningsdetalj beror ju på vad man ska laga.
    En mörad detalj som fransyska, rostbiff eller innanlår har ju en kort tillagningstid medan ex. högrev, märgpipa, nötbog och ytterlår ju måste kokas i bortåt en timme för att inte vara seg. Grytbitar som köps färdiga är ofta av ytterlår. Ibland kan man köpa en hel bit fransyska (som alltså är mörare) billigare och skära till grytbitar själv.

Kvalitétsskillnaden på nötfärs kan vara stor. Och det skiljer sig självklart i smaken från djur till djur (ex. beroende på djurets ålder). Det samma gäller svenskt respektive ex. irländskt uppfött (inte samma foder).
    De billigare varianterna har ofta betydligt högre fetthalt än de lite dyrare, och är gjord på enklare detaljer (som innehåller mer talg). Man får ganska enkelt uttryckt "vad man betalar för". I vissa rätter fungerar det bra, medans andra inte blir särskilt goda.

Svar på tråden Vad är rimligt pris för grytbitar???