• Lili Rodrigues

160 slag per minut.. vad betyder snabba hjärtslag?

Var och lyssnade på hjärtat i v.14 (är nu i v.15) barnmorskan sa att dem var jätte starka och slog 160/per min. Jag blev jätte glad och tänkte att de nog var positivt. Hon sa oxå att bebisen nog var väldigt pigg.

När jag kom hem började jag fundera, hon sa att de brukar ligga mellan 110-160slag/per min, 160 kanske inte är bra då? Jag vet ju att jag är bra på att stressa, trots att jag verkligen försöker undvika det.

Vad beror många hjärtslag per minut på? Ska man oroa sig? Kan de bero på stress? Eller säger det något annat?

Tacksam för svar..

• Svar på tråden 160 slag per minut.. vad betyder snabba hjärtslag?
  • Hedda

Jag var hos barnmorskan i förrgår och då sa hon att mellan 120-160 var normalt så försök att inte oroa dig, vila och njut av grav istället

• JosefinsMamma

Min bebis hjärtljud har legat på 160 - 168 slag och är bara ett tecken på livlig och pigg bebis.... är i vecka 34.. har gjort båda rutin-ul och ett extra hjärt-ul (pga medicin) och allt är som det ska...
    Du har en livlig krabat där inne bara.... Var glad!!!

Josefin 010622 Julia 071214 Liten BF 090416
  • JosefinsMamma

har legat så hela graviditeten menar jag då....

Josefin 010622 Julia 071214 Liten BF 090416
  • jo och jag

Våran barnmorska har sagt att ju kortare tid man är gången desto högre hjärtfrekvens har bäbisen och det det är helt normalt. Vi har lyssnat på hjärtat tre ggr -första gången (tror det var v.14) låg det på 160, sen 150 och nu sist i vecka 20 på 140.

Hon sa också att den kan påverkas lite om man själv är väldigt uppspelt eller kanske stressad och nervös (inget utav det är ju särskilt underliga reaktioner vid "kollerna") så kan det göra att bäbisens hjärtslag ökar men bara ytterst lite.

Oroa dig inte du! :)

• mee2

pigg bebis. min son låg oxå så, min andra son som ja har i magen nu ligger mellan 130-145 slag/min

• Erika 78

Vi var nu i veckan och lyssnade på vårat pyre i magen! Vecka 25! H*N hade 150salg/minut och BM sa att det var jätte fint! Jag vet inte vad som är övre gräns. Men om det hade varit något onormalt, då hade dom berättat det för dig!

• Solkattan

Lyssnade på hjärtljud i vecka 14 också.. hade enligt läkaren mellan 155-157.
    Och det verkade helt normalt enligt henne...
    Har själv rätt hög puls så kanske hänger det ihop med det?

//Solkatta

• 2009trean

Tidigt i graviditeten är hjärtslagen gärna lite snabbare än lite senare då siffrorna brukar ligga runt 140-15 som allra vanligast.

Om man röker påverkar också, då höjs barnets puls strax efter man rökt och håller i sig ganska länge eftersom varje cigarett tar lång tid innan den går ur systemet så att säga.

Menade inte att du röker men det kan vara så OM man röker alltså och då är det naturligtvis allt annat än bra.

• Lili Rodrigues

Tack för alla inlägg, när jag var där så sa barnmorskan: oj, vilka starka hjärtljud, jätte starka och fina. Efteråt berättade hon att de slog 160/min. Hon sa bara att bebisen nog var pigg.

Jag oroade mig inte alls, det slog mig bara efteråt att jag var väldigt stressad när jag gick dit. Eftersom hon sa att hjärtljuden brukar ligga mellan 110-160 så tänkte jag att de kanske var på gränsen till bra. Jag är en ganska stressad människa, psykiskt, röker inte,blodtrycket och alla värden var jätte bra som vanligt.. ville bara kolla med någon.. min egen mamma kom inte ihåg haha.

Tack så mycket!!

• MyggaMygg

Sonen i magen låg sist på 164 och e en pigg filur.
    Det va helt okej enl bm så oroa dig inte

• Sessilou

Fick höra bebisens hjärtslag för första gången i fredags, och det lilla hjärtat slog oxå 160slag/min. är i v 12+0. helt normalt sa BM

There is no spoon=)
Svar på tråden 160 slag per minut.. vad betyder snabba hjärtslag?