• 2009trean

I vilken vecka nådde din livmoder till naveln? (Jag är i vecka 12+)

Hejsan!

Jag är ganska nygravid med nummer 3. Magen har växt jättesnabbt den här gången och då menar jag inte bara tarmsvullnad så som de flesta omföderskor såklart får.

I vecka 8+ kunde jag känna livmoderkanten strax ovanför blygdbénet. Nu i vecka 12+ når den till naveln (eller precis i nederkant av naveln).

I vilken vecka nådde din livmoder till naveln ungefär?

• Svar på tråden I vilken vecka nådde din livmoder till naveln? (Jag är i vecka 12+)
  • skrållan1978

Min livmoder når oxå högre än vad den gjort dem andra 5 gravditeterna. Är i v 15 nu och min når ca 8 cm över naveln redan, med förra barnet så va den vid naveln i v 20 vilket e mer normalt=)

Nummer 6 i magen=)
  • 2009trean

skrållan1978 skrev 2009-02-28 14:26:13 följande:

Min livmoder når oxå högre än vad den gjort dem andra 5 gravditeterna. Är i v 15 nu och min når ca 8 cm över naveln redan, med förra barnet så va den vid naveln i v 20 vilket e mer normalt=)
    Kul med fler vet du vilken vecka den nådde till naveln? bör ju varit några veckor sedan iaf.
  • skrållan1978

den var vid navelnivå i v 12 ungefär, så på 3 veckor har den vuxit väldigtmkt..... ska ppå UL på måndag så då får jag se om det är eennelr 2 st därinne=)

Nummer 6 i magen=)
  • 2009trean

skrållan1978 skrev 2009-02-28 14:31:04 följande:

den var vid navelnivå i v 12 ungefär, så på 3 veckor har den vuxit väldigtmkt..... ska ppå UL på måndag så då får jag se om det är eennelr 2 st därinne=)
    Jag ska på UL på tisdag. Fast jag tror att där bara är en. har inte haft några speciella känningar att det skulle vara två stycken.

Men det känns ju läskigt med andra saker som det kan vara, myom till exempel.

Men det tror jag inte heller. Jag tror bara livmodern vuxit snabbt den här gången eftersom jag varit gravid innan. Det kanske lugnar ner sig sedan. Fick iofs ett stort barn senast på 4770 gram två dagar efter BF.
  • Jossisen

Min når strax nedanför naveln nu, i v 21. Också tredje barnet för mig. Det verkar vara väldigt olika det där. Jag har haft ganska små magar när jag väntade de andra två, får se hur det blir den här gången.

• 2009trean

Jossisen skrev 2009-02-28 14:51:19 följande:

Min når strax nedanför naveln nu, i v 21. Också tredje barnet för mig. Det verkar vara väldigt olika det där. Jag har haft ganska små magar när jag väntade de andra två, får se hur det blir den här gången.
    Ja jag hade liten mage med första och stor mage med andra fast med andra så var inte bara livmodern stor utan rent utseendemässigt var magen gigantisk, alltså mycket större än livmodern motsvarade på min SF-kurva. Trots att jag inte är tjock i övrigt.

Väldigt spännande och kul att det kan vara så stor skillnad mellan olika mammor och olika graviditeter.
  • Jossisen

Ja, visst är det otroligt att det kan skilja SÅ mycket från person till person och även från gång till gång man är gravid. Har en kompis som har gått en vecka längre än jag, hennes mage är mycket större än min. Man blir nästan lite avis! Fast det är skönt att inte vara alltför stor heller.

• 2009trean

Jossisen skrev 2009-02-28 14:59:45 följande:

Ja, visst är det otroligt att det kan skilja SÅ mycket från person till person och även från gång till gång man är gravid. Har en kompis som har gått en vecka längre än jag, hennes mage är mycket större än min. Man blir nästan lite avis! Fast det är skönt att inte vara alltför stor heller.
    Fast på insidan kan ni vara nästan lika stora ändå
  • 2009trean

Ingen fler som vill svara?

• skrållan1978

på mig visade det sig bara vara en stor livmoder=) en bebis i magen och inget myom=)

Nummer 6 i magen=)
  • 2009trean
    Svar på #10
    Trodde de att det skulle lugna ner sig eller att du typ kommer sluta på 50 i SF? hihi

Jag tror jag kommer få samma svar som du idag, en bebis, inget konstigt, bara stor livmoder.

Men lite konstigt är det att man ser så få skriva om det och det finns ingen fakta alls att läsa om stor livmoder. All fakta säger att det är omöjligt typ
  • skrållan1978

mitt sf mått har ju vart stort men inte över 50, hehehe, inte lätt o hitta info jag vet, men idag får du nog veta. Min livmoder växer som snabbst mellan + och v 20 =)

Nummer 6 i magen=)
  • 2009trean
    Svar på #12
    Jag var normalstor sist fram till vecka 35 typ då skenade det iväg rakt uppåt på kurvan. Kanske blir tvärt om den här gången
  • Anonym (Sila)

Gammal tråd men svarar ändå eftersom fler kanske snubblar över den vid googling precis som jag ☺️ jag går in i vecka 23 idag, det är fjärde barnet (men yngsta är 13 år så det kanske påverkar hur lång tid som gått sedan senast, tyckte jag hade mest problem tidigt med höfterna och snabbt stor mage med barn nr 2 eftersom det var ganska kort emellan graviditeterna, tredje graviditeten hade jag återhämtat mig mer för var dubbelt så långt emellan och dessutom tränat mycket).

Tyckte det kändes som att livmodern fortfarande var någon cm nedanför naveln igår eftermiddags men idag kände jag den första gången ända uppe vid naveln (tycker flera gånger det varit så att jag tycker något hänt över natten exakt när jag når en ny vecka). Hade en sammandragning igår så var väldigt tydligt var den var (fast den kanske drar ihop sig litet när den blir hård?) Kanske också att den halkat upp litet över natten, ofta känt sparkar extremt långt ner senaste dagarna men sov med byxor med en litet hårdare mudd så kanske tryckte upp livmodern litet. Känner sparkarna litet högre upp idag också vilket är kul för det känns mycket tydligare när hon sparkar högre upp ☺️

Svar på tråden I vilken vecka nådde din livmoder till naveln? (Jag är i vecka 12+)