• Anonym

Reumatism-utan att det syns på blodprov??

Jag har inflammation i mina ledhinnor i båda knäna + lite artros. Jag har jätteont i nedre delen av ryggen och nu senaste månaderna har det spridit sig så jg är öm över hela ryggraden....nacken bränner som eld. Mina båda höfter gör jätteont och det klonkar i dem. Röntgen visar förändringar på vissa kotor....som en slags artros i ländryggen.

Inland har jag ont i armbågar och axlar men det går över fort och kommer inte så ofta. Har någon gång ibland ont över handryggen men det går också över fort. De smärtor jag har varje dag sitter i båda knäna, höfterna och hela ryggen.

Har tagit ett blodprov hos VC men det var innan jag fick ont i hela ryggen. Det visade ej på reuma och sänkan var låg. Har även tagit HLA - B27 som var neg.

Mina knän svullanr ibland men mest känns de svullna innuti och stela. Jag har små knutor i senorna i knävecket och även på senorna fram på knäet.

Kan man ha reuma trots att blodprovet hos VC var neg??Orkar inte mer och vill ha en diagnos och förhoppningsvis en medicin som hindrar att mina leder bryts ner ännu mer...

• Svar på tråden Reumatism-utan att det syns på blodprov??
  • senixxa

ja det kan du ha .Ibland tar det tid innan det visar sig .ibland så kan det ena gången visa pos nästa neg  det kan vara lite klyddigt.Har inte läkaren förklarat detta för dig?

• Anonym

Nä. Min ortoped frågade om reuma, om det fanns i släkten, eftersom jag har så mycket problem. Men det finns ej i släkten vad jag vet. På vc säger läkaren att allt det onda beror på en knäskada i ena knät. Men jag tycker det är väl mycket nu...
    Träffade dock en barnläkare häromkvällen privat som sa att jag måste få remiss till reumatologen, att det inte alltid syns på proverna på VC. Men jag vet inte...jag känner mig så tjatig på VC...Och läkaren där sa att när han tagit dessa prover kan vi utesluta reumatism...

Så jag sitter fast känns det som

Någon som har reumatism som ej visat sig på de prover man tar hos VC?

• lövet2

Enligt barnreumatologen vi går hos, så visar proverna för vuxna reumatiker positivt för 9 av 10. Hos var 10:e vuxenreumatiker syns det alltså inget på proverna ...

You´ll slow me down!
  • Fantasiia

Jag har reumatism sen ett par år tillbaka och inga prover dom gjort har visat något, så visst kan det vara så.

• Anonym

Fantasiia skrev 2009-03-01 20:43:11 följande:

Jag har reumatism sen ett par år tillbaka och inga prover dom gjort har visat något, så visst kan det vara så.
    Skulle du vilja beskriva dina symptom? Ställde de diagnosen bara på hur du hade ont då?Eller togs några röntgenbilder?
    Så din sänka var även låg då? Tack om du vill svara!!
  • Fantasiia

Jag hade ju den ständiga värken. Som växtvärk. Var stel på morgonen och kändes som om man var helt osmord i lederna.
    Hade haft ont ett par år, men efter förlossningen bröt hela sjukdomen uit och hade inte bara ont i händerna och fingrarna utan det spred sig till fötter, knä, käken, ryggen axlar osv.
    Eftersom att proverna inte visade nåt tyckte dom jag skulle vänta och se om värken försvann, men jag krävde att bir remiterad till en reumatolog och efter han känt på lederna konstaterade han att det var ledgångsreumatism.

Röntken skulle jag ha varit på för en tid där ordnade reumatologen, men jag blev gravid och kunde inte genomföra den, så någon röntken har det inte blivit än.

• Fantasiia

Kan tillägga att jag var/är väldigt trött och kan ibland även ha feber när jag är i ett skov, men vet inte om det beror på reumatismen eller ulcerös colit eller en blandning av dom båda.

• Anonym

Får du någon medicin? Har du blivit bättre? Är det RA du har eller vilken form?

• Fantasiia

Ja, jag går på salazopyrin/sulfazalazin. Har ju blivit bättre med medicinerna eftersom den håller sjukdomen i schack men ar börjat känna av den mer efter den andra förlossningen.
    Ja RA är det.

• Anonym

kan ta tid,,,på mig visas inget på prover- men de kände att det var förändringar som vid rematism

diagnos eller inte  har man problem å ont så har man----jag skulle få tabletter  men tog dem itne då man skulel sova så starkt på dem,,,,,

får ta proverna framöver å se om det visar,,,  kan ju ta ett tag innan det synns

fy säger jag    det är inte kul å ha sån värk,,ja ni vet nog själva

• Anonym

Så en reumatolog kan känna på lederna att det kan vara reumatism däri? Typ genom att det knakar och gnaver så som mina gör eller genom svullnad o så?

Hoppas att ni blir bättre!!! Det är hemskt att ha så ont...

Svar på tråden Reumatism-utan att det syns på blodprov??