• Gravid2010

Benhinneinflammation.... ?!

Jag vill börja jogga, men får benhinneinflammation oerhört lätt. Om jag har lite bråttom och går i rask takt till något.. så har jag benhinneinflammation direkt...

Någon som vet vad man kan göra mer än att se till att man har bra skor....??

• Svar på tråden Benhinneinflammation.... ?!
  • Viewsonic
    Gravid2010 skrev 2009-02-28 22:20:09 följande:
    Jag vill börja jogga, men får benhinneinflammation oerhört lätt. Om jag har lite bråttom och går i rask takt till något.. så har jag benhinneinflammation direkt... Någon som vet vad man kan göra mer än att se till att man har bra skor....??
    Jag har samma problem. Frågade i affären. De sa att det inte spelade någon roll hur bra skor jag än skaffade för att kunna jogga på asfalt. Är jag så känslig ska jag springa i skogen, i spåret. Med bra skor då. Man ska tydligen vara noga med att det är färskvara också, eftersom de blir dåliga.
  • Gravid2010

Jag har provat i spåret också men det är ingen skillnad för mig...

• Viewsonic
    Gravid2010 skrev 2009-02-28 22:23:42 följande:
    Jag har provat i spåret också men det är ingen skillnad för mig...
    Då vete 17 om du ska jogga alls. Har du provat att varva jogging med rask promenadtakt? Och inte jogga i backar.
  • Gravid2010
    Viewsonic skrev 2009-02-28 22:28:26 följande:
    Då vete 17 om du ska jogga alls. Har du provat att varva jogging med rask promenadtakt? Och inte jogga i backar.
    Näe jag har inte testat det men tänkte börja så. Att alternera mellan joggning och att gå snabbt.. Får väl smörja med sambons superliniment och försöka hålla benen varma med benvärmare lr nåt..
  • Viewsonic

Jag har köpt massa grejer för att hålla benen varma. Kolla på hälsokosten och i sportaffären. Kolla ev. med läkare?

• Micke54

Är du säker på att du får inflammation direkt och inte bara träningsverk?
    Har själv haft problem med benhinnorna men då i slutet av vintersäsongen när jag jobbade som skidlärare då fick jag inflammation efter ca 80-100 dagar i pjäxorna. Då smorde jag benen med typ zonsalva eller dylikt.
    Ont i smalbenen får jag alltid när jag haft ett uppehåll med löpningen men det går över när konditionen blir bättre. Se till att ha bra skor och löp gärna i skogen om du får ont på asfalt. Löpning i skogen är även bra ifall man har pronationsproblem//M

• stockholmspingla

Benhinneinflamation är oerhört smärtsamt och inte samma sak som att få ont i skenbenen när man sätter igång och tränar. Jag får också ont om jag haft ett uppehåll men det brukar gå över när man blir starkare precis som föregående "talare" påpekar. Bra skor, benvärmare och lugn start på det nya livet rekommenderas! Kanske börja med att gå på lite pass på ngt gym eller friskis och svettis så att du tränar upp alla muskler och ligament?

• bakeacake

Jag har börjat träna igen.. Och har nu börjat känna hur det smärtar när jag gårt fort, eller börjar springa.. jag har alltid haft så, även om ja varit vältränad.. men de bästa är att gå till en idrottsläkare.. de är mitt tips..

• Gravid2010
    stockholmspingla skrev 2009-03-02 20:16:22 följande:
    Benhinneinflamation är oerhört smärtsamt och inte samma sak som att få ont i skenbenen när man sätter igång och tränar. Jag får också ont om jag haft ett uppehåll men det brukar gå över när man blir starkare precis som föregående "talare" påpekar. Bra skor, benvärmare och lugn start på det nya livet rekommenderas! Kanske börja med att gå på lite pass på ngt gym eller friskis och svettis så att du tränar upp alla muskler och ligament?
    Jag har tränat ganska hårt förut. (med hårt menar jag 1 mil cykling, 2h promenad och 1h på gym samma dag.) Och har oavsett det alltid fått inflammation i benhinnorna om jag sprungit det minsta lilla. Jag vet skillnaden på ont för att jag är otränad lr ont för att jag får inflammation. Benhinnorna är inte det enda som blir inflammerat tyvärr och jag har ätit en hel del medicin mot detta, men inget hjälper. (ja att vara inaktiv hjälper.)
  • matildalängtan

STRETCHA! Verkar som om alla här inne glömt bort detta viktiga. Har själv haft problem med mina benhinnor, trots att jag är vältränad. Det gäller bara att stretcha innan promenad/joggintur och efter. I början är det även bra att göra det flera gånger under dagen för att verkligen tänja ut musklerna. Testa, om inte problemen försvinner kommer det i alla fall bli bättre. Är nästan säker...

Lycka till!

• Gravid2010
    matildalängtan skrev 2009-03-05 11:07:32 följande:
    STRETCHA! Verkar som om alla här inne glömt bort detta viktiga. Har själv haft problem med mina benhinnor, trots att jag är vältränad. Det gäller bara att stretcha innan promenad/joggintur och efter. I början är det även bra att göra det flera gånger under dagen för att verkligen tänja ut musklerna. Testa, om inte problemen försvinner kommer det i alla fall bli bättre. Är nästan säker...Lycka till!
    Tyvärr.. kan inte stretcha.. är överrörlig så om jag stretchar så blir problemen ÄN värre.. Det är pga överrörligheten som jag får inflammation överallt... (ja förutom i benhinnorna då.. där vet jag inte varför jag får problem hela tiden..)
  • Euforia

Har du provat crosstraining? Jag får också jätteproblem med vaderna när jag joggar, men crosstraining går bra och det är ju samma form av träning.

Svar på tråden Benhinneinflammation.... ?!