• Engel och Noels mamma

Vilket område skulle du välja i Malmö?

Låt oss säga att Du ska flytta till Malmö, har barn, vilket område skulle Du välja då??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-01 08:13
    Motivera gärna varför Du valde just det området...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket område skulle du välja i Malmö?
  • Qaroliine

Flyttade ifrån Slottstaden i aug just pga att jag inte vill att mina barn ska växa upp i stan. Jag är uppväxt på landet och trivs bäst där.
    Hade jag flyttat till malmö igen hade jag valt Limhamn eller bunkeflo eftersom mycket släktingar bor där och det är inte inne i stan. Lugna områden.

• Vasen

Jag bor i Södra Innerstaden alltså Möllan/Folkets Park. Trivs alldeles utmärkt och vi har tänkt att stanna här. Det är ett av få områden i hela landet vågar jag påstå som är levande dygnet runt. Det finns en blandning av förskolor, lägenheter, kontor, nattklubbar, kebabrestauranger osv.

Det som inte finns är ju skogsliv, och vill man inte bo i stan är det kanske det sämsta stället i Malmö att bo på. Man kan inte direkt vänta sig knäpptyst efter klockan 22 om man bor här .Men vi trivs och vill väldigt gärna att våra barn ska växa upp här.

• tidigareplatt

Rörsjöstaden! Det är så lugnt här. Jag känner mig alltid så trygg om kvällarna när jag går på min gata. Populära fik för barnfamiljer finns i området. Förskolor finns också flera. Nära till centrum och många busslinjer. Många olika restauranger. Fina gamla lägenheter.

• Engel och Noels mamma
    Vasen skrev 2009-03-01 10:27:24 följande:
    Jag bor i Södra Innerstaden alltså Möllan/Folkets Park. Trivs alldeles utmärkt och vi har tänkt att stanna här. Det är ett av få områden i hela landet vågar jag påstå som är levande dygnet runt. Det finns en blandning av förskolor, lägenheter, kontor, nattklubbar, kebabrestauranger osv. Det som inte finns är ju skogsliv, och vill man inte bo i stan är det kanske det sämsta stället i Malmö att bo på. Man kan inte direkt vänta sig knäpptyst efter klockan 22 om man bor här .Men vi trivs och vill väldigt gärna att våra barn ska växa upp här.
    Hur är förskolorna i möllan/folketspark?
  • Maggis Nervis

Möllan. Det är sååå mysigt där nere

Nya tider på FL... 2/3 smäller det!
  • Vasen

Engel och Noels mamma skrev 2009-03-01 12:13:54 följande:

Hur är förskolorna i möllan/folketspark?
    Varierande. Vi är mycket nöjda med vår förskola som är kommunal. Men vi har också bekanta som är ganska så missnöjda. Det finns ett ganska stort utbud av föräldrakooperativ i våra trakter också. Där är det nog flera som är nöjda överlag. Både förskolor och skolor har haft ganska stora problem tidigare under åren, men nu satsas det en hel del i området. Numera bor många kvar när de fått barn, tidigare har många flyttat till villaområdena när barnen fötts.
  • Engel och Noels mamma
    Vasen skrev 2009-03-01 12:47:00 följande:
    Engel och Noels mamma skrev 2009-03-01 12:13:54 följande: Varierande. Vi är mycket nöjda med vår förskola som är kommunal. Men vi har också bekanta som är ganska så missnöjda. Det finns ett ganska stort utbud av föräldrakooperativ i våra trakter också. Där är det nog flera som är nöjda överlag. Både förskolor och skolor har haft ganska stora problem tidigare under åren, men nu satsas det en hel del i området. Numera bor många kvar när de fått barn, tidigare har många flyttat till villaområdena när barnen fötts.
    Vad är det som gör att din bekant är missnöjd? Hur är förskolelärarna?
  • Musensmamma

Jag är Malmöbo men när våra barn är vuxna och utflugna så ska jag på på MÖLLAN (mållevången) där är det när till ALLT, härligt spännande folk

• Musensmamma

Musensmamma skrev 2009-03-01 13:40:46 följande:

Jag är Malmöbo men när våra barn är vuxna och utflugna så ska jag på på MÖLLAN (mållevången) där är det när till ALLT, härligt spännande folk
    hahahah hur fan har jag skrivet??? skriver som en kratta när det går för fort hahahahha
  • Vicky83

Har alltid bott i östra Malmö. Just nu bor vi i Kvarnby och trivs jttebra. Skolor och barnomsorg tycker jag alltid har varit bra, då jag gått där i alla fall.

De största fördelarna med Kvarnby, Riseberga, Videdal är:
    * Lugnet här ute.
    * Närheten till Bulltoftafältet.
    * Mycket parker.

• Linda1976

Om du vill bo i villa:

Husie/Videdal/Riseberga
    Mellanheden/Limhamn
    Bunkeflo

Om du vill bo i lägenhet:

Slottstaden
    Rörsjöstan
    Slussen (runt nya polishuset)
    Gamla väster

ALDRIG I LIVET:

Möllan, Rosengård, Lindängen, Holma, runt Nobeltorget (bodde där för ca 10 år sen, har slummat igen!), Persborg.. och tja... flera andra områden

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Vasen

Engel och Noels mamma skrev 2009-03-01 13:37:43 följande:

Vad är det som gör att din bekant är missnöjd? Hur är förskolelärarna?
    Främst omsättningen på personal, och brist på pedagogisk verksamhet. Men det är stor skillnad både mellan förskolorna och på de olika avdelningarna på samma förskola.

Vi har sonen på en av de stora förskolorna och där är personalen underbar. Engagerad, glada, kunniga. Ett par av förskolelärarna har jobbat där i nästan 20 år, jag fattar inte hur de kan hålla entusiasmen uppe. De är alldeles fantastiska .
Svar på tråden Vilket område skulle du välja i Malmö?