• Blåblom

Ömma bröst efter ÄL, är det ett tecken på att man INTE är gravid?

Hej, alltid när jag har haft ägglossning börjar mina bröst
    att ömma ungefär 5-6 dagar senare och jag ser det som ett tecken på att det inte fungerade denna gång heller. Jag blir deppig och känner mig uppgiven liksom.
    Men är ömmheten ett teckan på att mensen ska komma eller vad beror det på? Någon som vet?

• Svar på tråden Ömma bröst efter ÄL, är det ett tecken på att man INTE är gravid?
  • swala

Brukar du bli öm i brösten 5-6 dagar efter ÄL?

Det kan nog bero på båda alternativen då PMS och grav-symptom är snarlika i ett tidigt stadium!

• Blåblom

Ja, alltid ca 5 dagar efter ÄL, och varje gång tänker jag, jaha, då
    var det kört denna gång också! Börjar bli lite trött på detta eftersom vi har levt som kaniner de senaste 8 mån..

• Hallonet80

Jag brukar oxå bli öm i brösten 5-6 dar efter äl. Har haft två ma, kommer inte riktigt ihåg, men tror faktiskt att jag var öm i brösten innan mens då med....bara att när mensen kommer så försvinner svullnaden å ömheten typ dan innan mens för mej, men vi grav så har de blivit ännu "tyngre" Symtom innan mens är väldigt svårt att skilja från tidiga gravsymtom, så nu för tiden brukar jag försöka att inte känna efter så himla mkt, har varit skenis ett otal gånger... Har det tagit sig så har det, då får jag ju redan på det förr eller senare ändå...

Lycka till !

• Blåblom

Tack Hallonet, lycka till du med!

Ingen annan som har skumma ömma bröst?
    Mina känns som stenar, mest det högra och när jag tex reser mig från sängen om mornarna eller tar av mig bhn känns det som om dom ska trilla av. Jätteont alltså. Kan det bero på nån hormonrubbning tro?

• chasmin

Jag har jätteproblem med ömma bröst ända från ÄL till mens.. blir typ dubbelt så stora, hårda och jätteömma. Vissa cykler blir de värre medan de kan vara lite bättre ibland. Jättejobbigt!

• Kstina

Hej på er
    Jag har också detta! Mina bröst ömmar jättemkt mellan dag 5 och 10 efter ÄL. Vid första bebisförsöket (i januari -09) trodde jag det var tydligt tecken på att jag var gravid - det trodde även min man - han sa att han var säker på att jag var gravid men tyvärr var det inte så. Var samma vid andra försöket i februari.......

• SnipSnapSnut

Dert har inget att göra med om du blir gravid elelr inte. Brösten ömmar för att progesteronet höjs efter ÄL. Det höjs vare sig man blir gravid eller inte. Progesteronet behövs för att slemhinnan ska tjockna till och ägget ska få det bra i slemhinnan. Om det inte befruktas nåt ägg så dippar progesteronet annars fortsätter det stiga. Så du kommer alltså att ha ont även då du blir gravid.

• Andora

Hej.
    Jag är ny här, inte för att jag planerar att bli gravid utan mer för att jag vill lära känna min kropp, slutade för någon månad sen med p-piller och kroppen beter sig annorlunda.
    När jag slutade började mina bröstvårtor ömma ganska mycket och jag tänkte att det berodde på omställningen, har då ingen annan förklaring.
    Nu, ca tre månader senare, har jag ömma bröstvårtor igen! Väldigt ömma och jag mår illa. Inte som vid magsjuka men mår ändå illa, känner mig hungrig men vill verkligen inte äta!
    Känns som en klump långt upp i halsen som får mig att inte vilja äta.

Är detta symptom på att mensen är på väg? Har inte hållit så stor koll men tror inte den ska komma förrän om minst en vecka, hade inte såhär vid mens tidigare.. Hur vet man när man har ägglossning? Finns det några "symptom" för det?

Varför jag egentligen undrar är väl för att det har förekommit mycket oskyddat samlag då vi är lite för bekväma för gummi men min kille vill inte ha barn just nu... Är därför rädd för allt nytt som händer med min kropp..

Skulle bli jätteglad för svar :)

• Blåblom

Det där med att progesteronet höjs och brösten börjar ömma, ska man se det som ett bevis på att ägget verkligen har lossnat eller det ingen garanti?

• timmisen

Lägger mig i. Jag har ätit pergotime, äl-stimulerande och då gjort progesteron blodprov. Har bra värden på det och min doktor säger att jag då haft ägglossning, dvs att ägget verkligen lossnat. Men ändå inte blivit gravid ännu, suck. Vi försöker med ett syskon.

• Blåblom

ok, trist! Ska själv prova pergotime nu för första gången! Men min fundering var om man kan se sina ömma bröst som ett tecken på att ägglossningen har fungerat som den ska, dvs att ägget har lossnat eftersom just ömma bröst beror på progesteronhalten som ökar då..

• SnipSnapSnut

Ja, man kan se det som ett tecken...kanske inte till 100% då hormoner spelar spratt ibland...men när jag har fått onda bröst runt ÄL så har jag oxå haft Äl...

• timmisen

Ja, som SnipSnapSnut skriver är det. Och idag precis på rätt dag kom min mens igen. Bra att det funkar, men tråkigt att det inte blev nå´n bebbe den här gången heller. Men jag är så´n som inte ger upp så länge doktorn ger klartecken.

• mammiiie

SnipSnapSnut: Tack för infot! Har alltid undrat varför jag oftast har ont i brösten ca en veckan innan mensen... Denna gången fick jag även en liten rosa-aktigflytning, tror det beror på att ägglossningen va sen, då jag slutade med p-pillerna i februari. SÅ, väntar nu på första riktiga mensen.

• Mary84

men får man ömma bröst efter äl eller kan man få det i samband med äl? om man får det ca 5 dgr senare har jag isåfall äl medans jag har mens.... nu är det 11 dgr sen första mens dagen, och jag får alltid jätte ömma bröst oxå. är det nån som vet om man kan få ömma bröst på ägglossnings dagen?

• SnipSnapSnut

Först får man ömma bröst under eller precis efter ÄL av progesteronet. Sedan kan man ha några oömma dagar och sedan när man närmar sig mensen är det andra hormoner som gör att man får ont i brösten även då.

• chasmin

Precis.. jag kan få jätteont precis vid Äl och ibland lugnar det ner sig några dagar för att sedan återkomma. Och ibland gör det ont i typ två veckor ända till mens...

Svar på tråden Ömma bröst efter ÄL, är det ett tecken på att man INTE är gravid?