• Margarita

syskonförsök privat/landsting?

Hej
    Vi är på vårat första IVF-försök på Sahlgrenska, RD 9. Jag har hela tiden antagit att om man har något försök kvar av sina 3 så kan man använda det till syskon. Är det inte så? Måste man gå privat för syskonförsök?

• Svar på tråden syskonförsök privat/landsting?
  • Pimpinellan

Man får inte syskonförsök via landstinget. De bekostar bara första gemensamma barnet,inte syskon. Då får man gå privat och betala själv.

• Margarita

Men om man har embryon i frysen då? De får man väl använda?

• Pimpinellan

Nej,inte gratis och kanske inte alls,vet inte hur det är med det om det varierar från landsting till landsing. Det får du ringa Sahlgrenska och fråga. Vid gratis IVF brukar ett visst antal fullskaliga försök och nåt FET ingå,men får man barn så kan man inte utnyttja de försök man skulle haft kvar om man inte blivit gravid.

• Margarita

Jag får kolla med SU hur det fungerar, man ska väl vara tacksam för de tre försök man får till ett första barn i alla fall, men men...

• mintchoklad

Har fått en dotter via IVF på SU. Vi har tre embryon i frysen och när det är dags för syskonförsök så kostar det i dagsläget ca. 10.000:-/försök. Förutsatt att de klarar upptiningen såklart. Lycka till och hoppas det går vägen för er.

• dazazz
    mintchoklad skrev 2009-03-01 19:20:51 följande:
    Har fått en dotter via IVF på SU. Vi har tre embryon i frysen och när det är dags för syskonförsök så kostar det i dagsläget ca. 10.000:-/försök. Förutsatt att de klarar upptiningen såklart. Lycka till och hoppas det går vägen för er.
    o, var precis det här jag ville veta :) har sex embryon kvar på SU. vår pojk är iofs bara sex veckor men det är ju bra att börja spara... antar att det bara kostar om de klarar upptining?

vet du något mer om hur det funkar? med kötid exv? behöver man stå i kö trots att man betalar?
  • dagmara

Hej!
    Jag har pratat med de igår, det kostar 10.7034 per FET. Jag vill börja i augusti. Lycka till till er!

• dazazz

10.7034? ska det vara 10.700?

hur fungerar det, får du köa eller kan du göra det så snart du får ägglossning?

• dagmara

Du köar inte. Man ringer innan och gör lite hormontester, sen bokar man prel. FET vecka, kissar på ägglossning stickor, betalar och hoppas(igen). När vill du börja dazazz?

• dazazz

ja, hoppas-karusellen... phu... vår lille är bara 4 månader så det är ett tag kvar. däremot vill vi ändå komma igång rätt snart (om det nu inte plötsligt skulle fungera på naturligt sätt helt plötsligt, hoppet lever ju :D ) eftersom man ju inte har någon aning om hur lång tid det tar innan det fungerar den här gången... vi har rätt många embryon kvar men det handlar ju om pengar också...

ditt barn var fött januari 2008 eller? då är hon ganska precis ett år äldre än vår pojk :)

Svar på tråden syskonförsök privat/landsting?