Inlägg från: Anonym (norran) |Visa alla inlägg
  • Anonym (norran)

vuxna med adhd add as

Jag ska göra en utredning hos arbetspsykolog på AF med start imorgon för att se vad jag har för "svårigheter". Vet inte alls vad jag kan vänta mig av en sån utredning men jag har själv begärt att få det för något är det som är "fel" på mig men jag vet inte vad
    Någon som gjort sån utredning??

• Anonym (norran)

Jag är nervös inför morgondagen för jag har fått veta att det är en massa olika tester, ska vara på AF mellan 9 och 16. Ska tydligen läsa, skriva, rita och bygga pussel bland annat.

• Anonym (norran)

Jag har varit hos arbetspsykologen idag och det var ju ett helvete att genomföra de där testerna... Men hon kom iaf fram till att jag blir otroligt stressad och att jag går totalt i baklås om en uppgift blir för svår för mig, jag reagerar oerhört starkt, blir arg ledsen och upprörd, om jag inte klarar av en uppgift.

Jag har även problem med minnet och att komma ihåg saker. Hon sa att jag har en perceptions-störning, att jag har svårt för att sätta samman saker till en helhet och om det blir för många synintryck på en gång så låser sig hela min hjärna, det blir kortslutning.

Jag har inga problem med att läsa och skriva, däremot en del problem med räkning. När jag blir stressad så kan jag inte sitta still utan måste hela tiden röra på mig på något vis, utan att jag ens tänkt på det så satt jag tydligen och klöste mig frenetiskt på ett och samma ställe på armen hela tiden när jag var stressad.

Hon sa att de jobbar inte med diagnoser men att hon ska fortsätta att göra olika tester på mig och sen kan jag ta kontakt med landstingets psykologer för diagnos-utredning.

Förutom det jag tagit upp ovan så har jag ett humör som kan skifta från sekund till sekund, blir lätt väldigt arg och lätt väldigt ledsen och ibland hysterisk. Har ett enormt kontrollbehov och måste ha strikta rutiner för att inte bryta ihop.

Måste planera saker och ting noga och blir det inte som jag planerat så kan jag bryta ihop. Allt måste vara på mitt sätt för annars är det fel och jag måste göra om det på mitt vis..

Kan detta vara någon form av ADD, ADHD, Aspergers eller liknande?

• Anonym (norran)

Crash Boom Bang skrev 2009-03-05 23:18:08 följande:

Detta du skrev låter som jag i princip . Trodde jag var den enda. borde kanske vara anonym istället för de e ju pinsamt de här !!
    Är det sant? Så skönt att inte vara ensam! Visst var det jobbigt igår att få höra att det faktiskt är något som är fel i min hjärna men det var samtidigt skönt att få det svart på vitt att jag är inte dum! Har du någon diagnos och hur kom de fram till att det var just det? Om du inte tar illa upp av att jag frågar, isf ber jag om ursäkt menar inget illa. Jag vet inte alls hur man gör för att få en sådan utredning men det känns som att det iaf är ett steg på vägen de här testerna som jag får göra nu.. Jag har alltid vetat att jag är annorlunda på något sätt och alltid trott att det är för att jag är dum och korkad.
  • Anonym (norran)
    Svar på #189
    Jag kan ju absolut ingenting om såna här saker men som jag skrev tidigare så har jag alltid känt mig dum och annorlunda och blivit behandlad som att jag är trög.

Enligt arbetspsykologen så är det problem jag har så specifikt och ovanligt att hon måste läsa in sig mer på det. Där tyckte jag det var så skönt att det fanns en till som hade samma problem

Jag hittade länkar till tester (tror det var här i tråden) där man kunde svara på olika påståenden för att se hur troligt det var att man kunde ha ADHD och Aspbergers, tror att det var de diagnoserna iaf, och jag hade 6 av 6 möjliga på det ena och nästan full pott på det andra testet.

Är det någon som kan förklara hur man går vidare för att få en eventuell diagnos? Är det till vårdcentralens läkare man ska vända sig eller? Känner mig så oinsatt.
  • Anonym (norran)

Jag ska ta kontakt med vårdcentralen på måndag men jag har inga större förhoppningar om att få komma dit inom en snar framtid.. Det tycks som att man ska vara döende för att få en tid där annars kan man vänta tills man är det. Men jag måste ändå söka för annat så jag kan bunta ihop allt i en klump, skriva en lista och pricka av när jag är där *s*.

• Anonym (norran)

Crash Boom Bang skrev 2009-03-06 20:16:06 följande:

Jo de e sant . Jag har inte fått någon diagnos men funderar på att kolla upp de . Jag vet inte heller hur man gör men har fått veta här i tråden att man utreds hos en psykolog . Vad är det för tester du fick göra ? Och var gjore du dom ? ( svara bara om du vill ) . Jag tror verkligen jag ÄR korkad och är rädd jag kommer känna det samma fast man får diagnos . Jag tar inte illa vid mig att du frågar vännen , man måste ju fråga annars får man ej veta
    Jag har ju inte heller någon diagnos men jag ska ta kontakt med VC på måndag för att få hjälp att komma vidare mot en diagnos.. Tyvärr så är det flera månaders väntetid på att få komma till psykolog här och så måste man ju ha remiss från läkare och eftersom det inte är akut så är det inte säkert att de tar emot på VC. Vi får se

Jag har varit hos Arbetsförmedlingens arbetspsykolog och gjort första deltesterna för att se vad jag ska göra i framtiden, jag har misslyckats med precis allt jag gjort tidigare (plugg och jobb) och vet inte hur jag ska göra i framtiden. Så då får jag träffa henne och göra en utredning om vad jag kan, har svårt för och om jag klarar ett vanligt jobb.

Fick dels läsa ord högt som jag sedan skulle minnas vilket det visade sig att jag inte kunde, mitt minne är extremt "skadat". Jag fick bygga med tvåfärgade klossar som skulle bilda ett visst mönster som jag fick en bild på, vilket jag klarade när det var fyra st klossar men så fort det blev fler så gick det åt helsike, jag fick inte ihop det.

Det handlade mycket om att göra saker praktiskt det här första testet, jag fick se bilder (fruktansvärt röriga med massor av linjer och krumelurer) som jag sedan skulle rita likadana och det gick inte så bra för jag missade många detaljer.

Fick se bilder där det fattades saker i bilden, tex en dörr som saknade dörrhandtag och liknande där jag skulle säga vad som fattades och vissa bilder gick bra men på andra kunde jag verkligen inte se att det saknades något.

Jag fick en massa olika delar som skulle sättas ihop till olika figurer, tex ett ansikte, en gubbe och en elefant. Men jag kunde inte få ihop figurerna för jag kunde inte se något mönster i bitarna eller hur de skulle sättas ihop och föreställa.

Det var en massa andra grejer också, var där mellan 9 och 15 så var helt slut i huvudet efteråt. Så det hon kom fram till var ju att jag har en perceptions-störning och problem med minnet. Det var massa mer saker också.. Och hon sa att även om de inte jobbar med diagnoser så är det mycket troligt att jag har någon form av sådant också däremot kunde hon inte säga vad.

Nästa steg är fler tester och utredningar för att se hur jag ska klara av mina svårigheter.
  • Anonym (norran)

Fan vad jag är less. Har just bråkat med killen... igen... Han vet exakt hur han ska göra för att få mig arg, upprörd och ledsen och han trycker på varenda grej till max varenda gång. Och det slutar alltid med att han hotar med diverse saker som att göra slut och jag ska sitta och grina och bön och be att han ska stanna hos mig. Nu har vi bråkat på telefon och för första gången så blev jag så jävla arg att jag skrämde mig själv och vrålade åt honom allt vad jag kunde att han för en gångs skull ska hålla käft och lyssna på MIG och inte bara mala på om sig själv. Jag är fortfarande så arg att jag skrämmer mig själv för jag skulle kunna göra precis vad som helst just nu...

Svar på tråden vuxna med adhd add as