Inlägg från: Anonym (ADD?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ADD?)

vuxna med adhd add as

Någon här som har diagnosen ADD? Då man från skolans sida undrat om sonen kan ha det. man skulle iallafall vilja utreda honom för att se. Man tycker han är för lugn, drömmande ibland. svårt att koncentrera sig när han tycker det e ointressant eller tråkigt, har svårt att ta emot flera instruktioner o sen utföra dem. Hemma har vi inga prob alls med vår son. Han är på nästan alla sätt en kopia av sin pappa, pappan har ingen diagnos. Har inga bekymmer som vuxen. Känns lite som att har sonen ADD så har hans pappa det med. Kikade in här då jag vill veta o lära mig mer om ADD o vilka bekymmer man har osv. Då jag är lite osäker på att en utredning kan vara till gagn för sonen.

• Anonym (ADD?)

8 år blir 9 i dec. Hur menar du med förändringar?

• Anonym (ADD?)

Tack för att du svarar
    Förändringar klarar han bra. Då hittar han på nått annat istället. Tycker om att leka med kompisar, men kan lika gärna leka ensam om det inte finns några kompisar tillgängligt. Kan sitta länge o bygga lego eller bygga med nått. Normaltbegåvad enl test han gjort med skolpsykolog. Ligger lågt när det gäller saker man kan lära sig(fast inom normalgräns) Testades som knappt7 åring tror jag. Testen som byggde på spatialt tänkande o kloss test eller vad det heter låg han på en 10-11 årings nivå. Jag har 3 barn varav han är barn nummer 1 omkt lugnare än syskonen. Det mamma o pappa säger näst intil lag!!!! Han lyder bra , "foglig" Skulle aldrig göra nått han vet man inte får. Hittar aldrig på bus. Om syskonen slår honom säger han ifrån, blir ledsen , men slår inte tillbaka ( har börjat lite att försvara sig mot syskonen då vi sagt åt honom att göra det. ) Älskar vilda djur o dinosaurier. Kan lätt gå in i sina lekar men lätt att återfå stod det i testet. Stod oxå att han fortfarande var mkt barn på så sätt att han förklarade hur han tänkte när man testade honom med wisc testet. Kräver inte vår tid o uppmärksamhet så mkt. Kan sitta länge o spela spel beller titta på tv. Han har svårt att komma ihåg saker om det inte intresserar honom, om det intresserar honom så kommer han ihåg det hur lätt som helst.

• Anonym (ADD?)

Det skolan reagerar på är att han är enl dom ett passivt barn som inte gärna räcker upp hande. Har svårt att ta emot många direktivav läraren. Konc svårigheter, försvinner lätt in i sina tankar men lätt att återfå. När han sen får direktiven en o en direkt riktat mot honom av läraren jobbar han på bra själv. Man oroar sig över att han oftst leker dinosaurie lekar o gärna kan leka ensam. Han kommer inte med egna önskningar så ofta utan följer strömmen. Samma hemma han säger inte mamma kan vi gå o simma eller på bio osv, men om vi säger att vi skall tex gå o simma blir han glad o följer gärna med. Ger gärna bort sina pengar till sina syskon som belöning om han tycker dom gjort nått bra. Väldigt ordentlig av sig. Tex bjuds han på sötsaker efter han borstat tänderna , tackar han nä. Säger nej tack jag har redan borstat För oss e han eg ett dröm barn vi har inga bekymmer med honom önskar hans syskon var som honom. Fick egen nyckel som 6,5 åring ( pga barnomsorgsbekymmer) o var ensam hemma några timmar per dag någon gång i veckan o klarade det galant.

• Anonym (ADD?)

Alltid varit väldigt social , haft lätt att ta kontakt med barn på lekplatsen. Pratar med alla inte blyg. Väldigt ärlig o tror lite för lätt på vad alla andra säger. Aldrig haft prob att sitta snällt o stilla, alltid kunnat hänga med överallt utan att ge en bekymmer. Man behöver sällan skälla eller bli arg på honom.

• Anonym (ADD?)

Blev lite mkt Försöker förklara hur han är. Lite rädd att han inte gagnas av vidare utredning, tror det kan gagna skolan mer.

• Anonym (ADD?)

Ni som har erfarenheter av ADD/ADHD tror ni vi bör gå med på skolans önskan om vidare utredning? Han går på en friskola, så har han extra behov kan de esska mer pengar av kommunen, men frågan är gagnar vidareutredning o en eventuell"diagnos" mitt barn? Han får redan lite extra hjälp i skolan så enl skolpsykologen som gjorde wisc testet på honom kan man inte säga att han kommer få mer hjälp, bara att läraren lättare vet hur de skall hjälpa honom på bästa sätt. Och att skolan kan få extra pengar till extra resurser, men det är inte säkert. Något negativit för sonen om vi går med på vidare utredning o om han ev får en "diagnos" Barnpsykologen som wisc testade honom sa att hon inte riktigt visste med vilken frågeställnng man skulle gå vidare med. Hon sa man kan skriva ADD? då han kanske skulle passa in i det, annars bara en öppen frågeställning sa hon.

• Anonym (ADD?)

Himmelkropp för oss är han ett lätt, snällt barn, önskar syskonen var som honom Han byggde flygplan efter en ritning ur en tidning, den fungerade inte så bra vände sig, så hans pappa sa åt honom att baken nog behöver vara tyngre får sätta dit nån tyngd. hmm sa sonen tog planet o byggde upp baken på planet så plannet blev kortare o tyngre(satte inte dit nått extra tyngd utan byggde om den) Sen flög den hur bra som heslt. Lätt att se 3 D saker i matte osv, fixar han lätt som en plätt.

• Anonym (ADD?)

Fast man kan ju inte garantera nån ändring i skolan även om han får en diagnos, så låter mest som vi skulle utreda honom för skolans skull. Jag vill ju göra det som är bäst för sonen, men om han inte gagnas av en utredning så känns det ju lite onödigt.

• Anonym (ADD?)

Finns det nått negativt att bli utredd av barnpsyk o ev få en bokstavs diagnos? Några konsekvenser för honom senare i livet?

• Anonym (ADD?)

Glad att ni svarar på mina inlägg Jag är inte så insatt i bokstavs diagnoser så skönt att kunna vädra sina frågor med någon som inte är partisk

• Anonym (ADD?)

Precis himmelkropp, så tänkte jag med nämligen. Vi såg inga bekymmer med honom nämligen, utan tyckte han utv,bra. Kan läsa (fast inte så snabbt än) kan skriva, stavar inte alltid rätt än med skriver som han ljudar o det är enl skolan bra. Rätt bra med matte enl oss men vi e ju partiska Skolan berättade vad de upplevde var hans prob. Då undrar jag ju varför man vill utredda vidare? Jo för har man papper på att han är ett barn med speciella behov så kan skolan kanske få extra pengar, men sonen har redan lite extra hjälp några gånger i veckan då han sitter ensam med en egen lärare då man tränar sånt som han behöver ( tex sånt som aldrig intresserat honom veckodagar, månader o årstider osv. Alltså om vi utreder vidare så blir ju hans hjälp inte annorlunda iallafall kunde skolpsykologen inte lova det , inga konkreta ändringar, fast hon sa skolan kunde söka mer pengar från kommunen. Kan de kanske minska hans bhjälp om vi inte går med på utredning?

• Anonym (ADD?)

Pratade med barnpsykologen ock eftersom vi var tveksamma till vidare utredning o hon inte kunde se några starka skäl eg till utr så komvi överens om att vänta tills han går i trean, ge honom lite mer tid att mogna. Hon jobbar inte på skolan utan hyrs in av skolan så hon e ju eg inte partisk vilket är bra. Hon skulle meddela skolan att vi var nöjda med deras sätt att undervisa honom och att v för tillfället inte ville utreda honom vidare , hon skulle däremot göra klass observation i hans klass o sa hon skulle kolla lite extra på honom för att se vad hon tyckte eftersom det var ett önskemål från oss. Hon sa att i vår kommun fick man räkna med ca 6 mån väntetid för utr, om han utredds innan årskurs 4 så har han tid på sig ändå menade hon.

• Anonym (ADD?)

Jag undrade däremot om han kunde ha dyslexi då han ofta säger D till B o B till D. Det trodde varken skolan eller barnpsykologen då man tyckte att han stavade som han ljudade , vilket barn med dyslexi brukar har svårt för. De sa att i den utv fas han är i med läsa o skriva så var det inget ovanligt, bara det inte kvarstod upp i årskurs 3, å skulle man kolla det. Vi har tur. Barnet går på en skola med höga ambivationer, som ser varje barn o som reagerar. Dom är på hugget, kanske lite för mkt på hugget

• Anonym (ADD?)

Vissa av de egenskaper han har som de ser som ett bekymmer just nu, är samma som hans pappa har . Hans pappa känner igen sig i honom när han själv var barn. Hans pappa har idag inga bekymmer, inget som stör honom iallafall visst är han lite spec, men det är ju därför jag älskar honom så...

• Anonym (ADD?)

Tack för att ni orkade lyssna o delade med er av era egna erfarenheter. Som förälder undrar an ju jämnt om man gjort rätt val...

• Anonym (ADD?)

Kastar in en fråga..... Hoppas ni vill svara.. Om man får diagnosen ADHD får man ändå ta körkort? Hört att man inte får det då man kan vara utåtagerande o då det anses farligt i trafiken? Är det sant eller gammalt rykte?

Svar på tråden vuxna med adhd add as