Inlägg från: mjukisvicki |Visa alla inlägg
  • mjukisvicki

vuxna med adhd add as

jag får ta oskulden

• mjukisvicki
    Svar på #2
    haha jag såg den när jag uppdaterade inläggen så då tänkte jag knipa oskulden

jag snuskig????? är jag väl ALDRIG!!!!
  • mjukisvicki
    Svar på #7
    inte är du utanför heller!!! jag mår skitbra. jag har börjat fått rutin på mitt liv. mitt livs kärlek är min. och jag storm trivs på mitt jobb.

visst mina problem kommer ibland och det tror jag många mer än mig här inne skriver mer om dom dåliga dagarna än om dom bra dagarna. för det är lättare.
  • mjukisvicki
    Svar på #14
    man måste inte må dåligt jämt bara för att man har en diagnos. man är inte bara sin diagnos. den kan försvåra saker ibland men man kan leva ett fullt normalt liv ändå. gäller bara att man lär sig leva med den.
    jag är lite galnare och virrigare än andra ibland men det är som det är
  • mjukisvicki

hej

jag räknar oxå väldigt ofta. när jag var mindre gjorde vi det till en lek i bilen när man åkte långt. räkna alla bilar av en viss färg hehe. och jag gör det fortfarande ibland. beror på humör.
    räknar stolpar gör jag oxå.
    sen ibland räknar jag utan att ens tänka på det.

• mjukisvicki

Anonym (ADD?) skrev 2009-03-17 19:18:14 följande:

Någon här som har diagnosen ADD? Då man från skolans sida undrat om sonen kan ha det. man skulle iallafall vilja utreda honom för att se. Man tycker han är för lugn, drömmande ibland. svårt att koncentrera sig när han tycker det e ointressant eller tråkigt, har svårt att ta emot flera instruktioner o sen utföra dem. Hemma har vi inga prob alls med vår son. Han är på nästan alla sätt en kopia av sin pappa, pappan har ingen diagnos. Har inga bekymmer som vuxen. Känns lite som att har sonen ADD så har hans pappa det med. Kikade in här då jag vill veta o lära mig mer om ADD o vilka bekymmer man har osv. Då jag är lite osäker på att en utredning kan vara till gagn för sonen.
    hur är han när det kommer till förändringar??
    och största frågan hur gammal är han?
  • mjukisvicki

Anonym (ADD?) skrev 2009-03-17 21:27:58 följande:

8 år blir 9 i dec. Hur menar du med förändringar?
    ja alltså om ni har något planerat och det blir ändrat i sista minuter hur reagerar han då??

mina symtom är (jag har troligtvis add) jag klarar inte förändringar. har jag bestämt någon och NÅGON annan ändrar det så är min dag förstörd.
    jag är en drömmare,. jag kan försvinna in i mina drömmer när som helst. jag klarar inte när jag får för mycket direktiv på en gång. och stress samtidigt blir bara kaos.
    känslomässigt så kan jag verka väldigt kall. har svårt att sätta mig in i saker som jag inte har upplevt själv.
    jag kan koncentrera mig om det är något riktigt intressant annars skiter jag i det. som tex en bok är den bra från början så försvinner jag från omvärlden helt. hör ingenting och ser ingenting.

jag kan inte sitta still helt. måste hela tiden ha något i händerna annars så får tårna gå som stafett pinnar. ..

svårt för grammatik och skriftspråk. lätt för tal.

svårt det här att rabbla upp sina egna fel och brister med det är dom jag kommer på just nu haha
  • mjukisvicki

Anonym (ADD?) skrev 2009-03-17 22:10:12 följande:

Himmelkropp för oss är han ett lätt, snällt barn, önskar syskonen var som honom Han byggde flygplan efter en ritning ur en tidning, den fungerade inte så bra vände sig, så hans pappa sa åt honom att baken nog behöver vara tyngre får sätta dit nån tyngd. hmm sa sonen tog planet o byggde upp baken på planet så plannet blev kortare o tyngre(satte inte dit nått extra tyngd utan byggde om den) Sen flög den hur bra som heslt. Lätt att se 3 D saker i matte osv, fixar han lätt som en plätt.
    väldigt smart barn ... har alltid varit ett smart barn. alla trott att jag har lätt för mig med det var pga av att jag gled igenom allting. jag läste ur böckerna innan vi ens kommit så långt. så jag var allmänbildad och kunde prata för mig. men klarar inte att skriva själv alltid och att jag kan inte göra prov. då får jag black out.

var rätt lugn som liten jag med. ritade tidigt och alltid varit äldre än jag är. får nog fråga mamma mer om hur jag var när jag var liten. men mamma hade sällan några större problem med mig som liten. ja ett lätt barn helt enkelt.
  • mjukisvicki

Anonym (ADD?) skrev 2009-03-17 22:13:56 följande:

Finns det nått negativt att bli utredd av barnpsyk o ev få en bokstavs diagnos? Några konsekvenser för honom senare i livet?
    det kan nog bara gynna honom i framtiden för kommer det en period i hans liv då han får problem så har han sina papper på som säger vad han har för fel om han ev behöver hjälp och verktyg ute från
  • mjukisvicki
    Himmelkropp skrev 2009-03-17 22:16:09 följande:
    mmm de är nu som vuxen du är besvärlig *puss älskling*
    tack för den älskar dig oxå
  • mjukisvicki

Anonym (ADD?) skrev 2009-03-17 22:32:58 följande:

Pratade med barnpsykologen ock eftersom vi var tveksamma till vidare utredning o hon inte kunde se några starka skäl eg till utr så komvi överens om att vänta tills han går i trean, ge honom lite mer tid att mogna. Hon jobbar inte på skolan utan hyrs in av skolan så hon e ju eg inte partisk vilket är bra. Hon skulle meddela skolan att vi var nöjda med deras sätt att undervisa honom och att v för tillfället inte ville utreda honom vidare , hon skulle däremot göra klass observation i hans klass o sa hon skulle kolla lite extra på honom för att se vad hon tyckte eftersom det var ett önskemål från oss. Hon sa att i vår kommun fick man räkna med ca 6 mån väntetid för utr, om han utredds innan årskurs 4 så har han tid på sig ändå menade hon.
    låter ganska vettigt. han får ju den hjälpen han behöver för tillfället. så vänta ett tag och se vad hon säger för något.
    han kan ju vara en sen blomma
  • mjukisvicki
    Kaxelina skrev 2009-03-22 21:28:08 följande:
    Han jobbar på sjön så han är hemma varannan vecka och då gör han typ allt i huset. Men jag tar fortfarande mornarna eftersom han är seg att gå upp. Jag jobbar 7,5 timme per dag då med en timmes matrast samt över en timmes bilkörning fram och tillbaka. Barnen avgudar sin farmor för att dom får en massa saker hela tiden. Jag är så irriterad på dom för när dom är här och det är ofta även när mannen är på jobb. Dom lägger skålar, bestick och muggar och allt sånt på fel ställen. Använder inte diskmaskinen utan diskar enligt mig dåligt. Dom lägger in barnen och våra kläder på fel hylla och även i fel skåp vilket även min man gör och det är så irriterande och jag har försökt att förklara det för mannen men han viftar bort det typ. I början av vårt förhållande så fick jag snabbt lära mig att dom är såna som går runt hela dagarna och städar. Så jag städade och dammsugade osv innan dom skulle komma men lik förbannat så är dom där och städar. Dom använder en massa rengöringsmedel vilket jag får extremt ont i huvudet. Varje gång köper dom en ny flaska med rengöringsmedel och varje gång när dom åkt häller jag ut allt i toan. Jag kan skriva hur mycket som helst om det här men jag är ändå tacksam för att dom ställer upp så mycket som dom gör. Inte ens min mamma ställer upp så mycket. Hon kommer en gång i året hem till oss. Barnen är hemma med mig 24 timmar om dygnet för vi har inte råd att ha mellersta tjejen på dagis. Den stora måste eftersom hon går i förskolan (6års). Minsringen får inte börja förrän hon fyllt 3. Jag försöker att göra gubben glad tills han kommer hem och städar dagen innan med hjälp av barnen. Jag har lämnat över ekonomin helt och hållet på honom eftersom jag inte kan sköta den. Har en mindre summa pengar som skall räcka till mat och sånt när han är borta. Vill jag göra något så får jag blickar och suckar och jag vet vad han tänker. Det kostar för mycket osv. Det blir att jag stannar hemma. Har inga som helst vänner här på Åland. Min enda vän på i Sverige. Ringa kan jag inte göra för det kostar pengar osv osv. Ni fattar. Han är åtminstone från barnen och hushållet varannan vecka medan jag är hemma jämt. Ja nu blev det lite långt.
    vilket liv...
  • mjukisvicki
    Kaxelina skrev 2009-03-22 21:45:11 följande:
    Mjukisvicki: Hur menar du?
    ok om du inte kan hantera pengar jätte bra om han begränsar dig men att omyndigförklara dig låter väldigt extremt.
    att ringa är inte så dyrt att man inte ska kunna ringa sin bästa vän.

att hans föräldrar går in och städar utan att du vill det är inte ok. det är bara att säga ifrån. vill inte mannen din det då får du lov att göra det själv du kan inte må dåligt pga av det
  • mjukisvicki
    Aquagreen skrev 2009-03-29 18:56:35 följande:
    www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/artike... Kände så igen mig i artikeln o blev rörd till tårar.
    vilken bra artikel. och så sann. så härligt (sorligt men sant) att se att någon vågar som kvinna gå ut i media och tala om att så här funkar mitt liv!.
  • mjukisvicki
    minoosmamma skrev 2009-03-30 12:28:03 följande:
    Hej! Har lite funderingar som jag vill dela med mig av=) Undrar om andra fått samma bemötande som jag.... När jag nämner för min omgivning att jag ska genomgå en utredning för min läkare misstänker ADHD reagerar folk jätte starkt. " nej men du har minsann inga såna problem ", " jag nu förtiden har visst alla ADHD" " nu för tiden måste dom sätta diagnoser på alla" Jag tar jätte illa upp när jag hör sånt! Det ända jag vill är att få veta vad som är fel så jag kan få den hjälpen jag är berättigad för och komma igång med mitt liv. Läste någonstans att 90% i växjö som gör utredningen får diagnos. Och att misstänker ex en läkare att man har dessa problem så brukar det inte vara fel. Har någon annan råkat ut för såna här kommentarer?
    gud ja. dom där reaktionerna får man ofta av folk som inte är så insatta i vad det handlar om.
Svar på tråden vuxna med adhd add as