• Tös

vuxna med adhd add as

Halloj gott folk!

Tänkte ni är de bästa att fråga.

Hur är vettigast att bemöta o vara kring någon med ex. adhd?

• Tös
    Himmelkropp skrev 2009-03-20 23:08:47 följande:
    Alltså tror folk att vi är annorlunda på nåt sätt? Som utomjordingar som ska behandlas på annat sätt??
    Då uppfattade du min fråga totalt fel.

Frågan är ställd i all välmening för att INTE göra fel gentemot den som har adhd. Likväl att jag vill bli förstådd på ett visst sätt pga min sjukdom.
  • Tös
    Kaxelina skrev 2009-03-21 14:55:05 följande:
    Var dig själv och var tydlig med det du pratar om och räkna med att bli avbruten. Om din kompis eller vem det nu är som du vet har adhd kanske blir sur eller arg så har den personen uppfattat dig fel fast du menade väl.Hjälper det?
    Avbruten blir jag...o ämnet byts fort. Lite jobbigt är det att hela tiden vara tvungen att 'plocka tillbaka' ämnet. I början tog jag det jätteilla..men jag har köpt läget..det är adhd som gör det. Man vänjer sig så att säga.

För att undvika sur o arg-läget..är det något speciellt sätt man måste lägga fram saken på. Det är ju aldrig bra när man kommunicerar med något att denna går i lås. Oavsett om man har någon diagnos eller inte. Jag anser att jag då har misslyckats i mina försök att berätta. Tal bättre än skrift eller tvärt om? Vad är lättast att behålla focusen i.

Får jag bara botanisera lite i tankarna så blir det nog klarare.
  • Tös
    Kaxelina skrev 2009-03-21 19:37:37 följande:
    Jag har lättare med tal för jag orkar oftast inte läsa allt om det blir mycket text. Men jag förstår bättre i skrift då jag lättare kommer ihåg det jag läst.Om ni kommit till ett låst läge så kan det bara vara bra att ta en paus från det om det inte är jätteviktigt. Jag är en sånt tar åt mig saker och tänker att det är mitt fel fast det kanske inte är det. Man får skuldkänslor och ångest. Men hur du skall unvika det vet jag inte riktigt hur man skall formulera sig då jag /vi inte tänker som ni som inte har adhd/asperger. Vi tänker för mycket helt enkelt.Hoppas du fått lite hjälp iaf.
    Tack!

Skuldkänslor o ångest..om det händer..hur gör man det bäst för att 'ta bort den känslan' hos personen i fråga? KAN man göra något öht?
  • Tös
    Kaxelina skrev 2009-03-21 20:28:01 följande:
    Nä egentligen inte. Försöker du att "rätta" till felet så tar personen det på fel sätt. Hoppa över till något annat som du vet att din kompis tycker om. För att skingra tankarna lite. Men jag brukar hålla mig undan efter såna saker. Iaf tills dagen efter då det lättar lite.Tja det är vad jag kommer på. Svårt att skriva om det iaf.
    Det är så lång ifrån min person..men jag förstår. Tack!
  • Tös
    Kaxelina skrev 2009-03-21 20:31:12 följande:
    Hur då långt ifrån din person?
    Sorry, skrev inte ut hela ordet.

'Så lång från min personlighet..men jag förstår. Tack'

Ska det stå.
  • Tös
    Kaxelina skrev 2009-03-21 21:05:10 följande:
    Aha okej.Allt jag skrivit är ju från mitt perspektiv och din kompis är annorlunda men jag har försökt ta det generellt.
    Vilket jag uppskattar.
  • Tös
    Himmelkropp skrev 2009-03-22 08:37:13 följande:
    Tydlighet. De var flummig fråga så ja jag kan bara be om ursäkt då. Vi är inte blåsta, bara de att vi inte "tänker så långt" har svårt att inte läsa de som står.
    Jag har heller aldrig påstått ni varit blåsta.

Jag tog din ilska o sättet du fräste ifrån som typisk egenskap som adhd'n ger, dvs inget jag brydde mig speciellt mkt om.

Huruvida frågan var flummig eller inte, det kan vi diskutera till död-dagar. Men allt handlar ju om hur man uppfattar saker.

'In peace'
  • Tös
    carita1974 skrev 2009-03-22 18:55:15 följande:
    Otroligt korkad fråga...bemöt exet som en vanlig människa av kött o blod?!Opp...är nog lite på hugget tror jag...är det jag som är känslig????
    Nu blir jag faktiskt irriterad.

Du gnäller över att folk tycker ni är dumma i huvudet..men du blir skitirriterad för att jag som inte har det ställer en fråga..för att det INTE ska bli fel i umgänget med en adha're.

Skäms!

*lack*
Svar på tråden vuxna med adhd add as