Inlägg från: Carolin E |Visa alla inlägg
  • Carolin E

vuxna med adhd add as

Jag går under utredning för adhd/add/dyl just nu. Har blivit diagnosticerad med emotionell instabil personlighetsstörning för ca 5 år sedan, men inga läkemedel eller terapi för den diagnosen vill riktigt hjälpa, så nu misstänker min läkare adhd.

Måste bara säga att det var otroligt skönt att hitta och läsa i den här tråden. Känner mig otroligt skamfylld med mina diagnoser i kombination med planering av barn. Nu känns det faktiskt lite bättre. "Jag är inte ensam", lixom. Inte för att jag trodde jag verkligen var ensam blivande mamma med diagnoserna, men jag har aldrig varit med om att folk talat öppet om det.

Jag ser på min framtid med barn väldigt positivt faktiskt. Kanske bara ni i den här tråden med diagnosen som förstår mitt till syntes egoistiska resonemang när jag säger att jag förutom min otroligt starka fysiska längtan efter barn också ser föräldraskapet som en motivation till att "ta tag" i mig själv och mitt liv?

• Carolin E
    Himmelkropp skrev 2009-03-27 15:24:11 följande:
    Hej! Välkommen hit! Vi är flera med add/adhd och är föräldrar. Jag är under utredning (adhd) och har än så länge fått diagnosen "märkbar" adhd men de var ett år sen och nu har äntligen utredningen satt igång. Är förälder till en flicka på 7.
    Tack för välkomnandet!

Tar utredningen alltså såpass lång tid (väntetid?), eller har de inte börjat med den riktiga utredningen förrän nu ett år senare? Jag är precis i början då jag fyllt i några listor.

En nyfiken fråga; Hur fungerar du/andra med adhd i den eventuella diagnosen i kombination med föräldraskapet? Jag är rädd att saker och ting ska bli svårare, men samtidigt är jag nästan övertygad om att barnet kommer vara bra för mig.
  • Carolin E
    Himmelkropp skrev 2009-03-27 15:52:25 följande:
    Jag fick komma till en överläkare som satte diagnosen direkt efter 1½ timmes möte. jag var i väg nyligen och fick fylla i bland annat adhd-papper. Aldrig, sällan, ofta och mycke. Läkarn ska skicka hem papper till mamma som hon ska fylla i sen ska hon dit till läkarn mig och jag ska få till till en psykolog.
    Okej. Det låter ungefär som där jag också är just nu, förutom att jag fick fylla i papperet om min barndom i skala 0-4 över telefon med min mamma.
  • Carolin E
    Himmelkropp skrev 2009-03-27 16:10:57 följande:
    Okej! Du har varit på ett möte och fick med dig pappret hem? Vad var de för frågor?
    Det var frågor som om jag var arg när jag var liten, överaktiv, inlärningsförmåga, om jag gått specialklass, koncentration, slagsmål, om jag var orolig, missnöjd med livet och en massa fler. Det var runt 60 frågor om barndomen (hittills). Min mamma kunde såklart inte svara på frågorna om jag var missnöjd med livet och sådant, men allt som inte rörde mitt inre fick hon betygsätta helt och hållet. Detta gällde barndomen upp till 10 till 12 års ålder ungefär. Jag ska tillbaka den 8:e för vidare utfrågning.
  • Carolin E
    Kaxelina skrev 2009-03-27 19:02:02 följande:
    Hej och välkommen hit. Jag är en mamma till tre flickor. Jag är under utredning för adhd och asperger. Jag kan bara skriva för min egen del är att jag har skitsvårt med mina barn och mycket beror på att gubben min jobbar på sjön varannan vecka och jag får ta hand om allt. Dom veckorna ser huset förjävligt ut om jag inte får hjälp av barnen att städa och diska. Jag har jättekort stubin och skrker dagligen på mina barn. Mår dåligt för att jag vet att man inte skall skrika på sina barn men när man står där så tänker man inte på det just då.
    Tack för välkomnandet :D

Ärligt talat vet jag inte riktigt vad jag ska svara, eftersom jag ännu inte är förälder själv, men jag uppskattar verkligen att du inte försöker försköna föräldrarollen med en problematik. Och jag uppskattar att du svarade så ärligt.

Det är sådant jag oroar mig för ska hända. Jag VILL ju bli en bra och lugn mamma, och önskar jag kan bli det fastän jag också har jättekort stubin. Visst kan man absolut till 100% vara en bra mamma fastän ens egna "problem" går ut över barnen, så jag menar inte att under några som helst omständigheter kritisera dig. Men jag har fått upp nån slags bild i huvudet att jag kommer lugna ner mig när jag blir mamma. Någon illusion om att föräldrarollen kommer plocka ner mig på jorden och bli ansvarsfull. Jag förstår innerst inne att det troligtvis inte kommer hända automatiskt, men man får väl ändå en gnutta mer motivation till att vara en bra förebild som mor?

Jag vill inte att mitt barn ska behöva uppleva mig i det stadiet jag befinner mig i just nu. Jag känner mig egoistisk som "vill ha ett barn" och min plan lyder att jag förhoppningsvis om inget fysiskt hindrar mig, kunna bli gravid innan jag eventuellt sätts på medicinering. Folk påstår att det finns bra läkemedel mot adhd och det låter logiskt tycker jag. Det är ju en konkret diagnos till skillnad mot min borderline jag inte kan medicinera mot och måste lära mig leva med. Dock tar det emot, hela kroppen skriker efter ett barn, och det tar emot att behöva vänta först på att utredningen blir klar, sedan testa medicin som förhoppningsvis fungerar, och efter det måste jag sluta medicinera för att bli gravid.

Förlåt att det blev så långt inlägg. Det är bara skönt att få diskutera med andra i liknande situationer.
  • Carolin E
    minoosmamma skrev 2009-03-27 19:29:43 följande:
    Carolin E skrev 2009-03-27 19:14:12 följande: Hej! Påbörjar snart min utredning. Min läkare misstänker adhd. Har tidigare fått samma diagonos som du. För min del måste jag nog säg att mina "problem" snarare blivit svårare(vill absolut inte skrämma upp dig) sen jag fick barn. Vet inte vad det beror på. Alla krav och rutiner kanske? Har alltid haft problem att få till rutiner och nu när det finns barn i bilden är ju såna saker otroligt viktigt. Men jag kämpar och hoppas jag får den hjälpen jag behöver. Det där med kort stubin stämmer på mig också, har inget tålamod. Det kan ge mig dåligt samvete ibland om jag råkar skrika på barnen. Men det är mänskligt att tappa tålamodet iband. Försöker tygla mig och är glad att mina barn inte ser vad som pågår i mitt huvud: VÄRLDSKRIG. Hoppas jag inte skrämt upp dig. Ville bara vara ärlig och berätta utifrån min synvinkel. Alla är vi olika.
    Det är lugnt, du skrämmer mig inte, jag uppskattar som sagt ärlighet. Jag hoppas också du får den hjälp du behöver, det önskar jag oss alla.

Så du har blivit diagnosticerad med borderline med? Tycker du att läkemedel och terapi hjälp dig, eller misstänker de adhd istället för den tidigare diagnosen nu? Jag tycker ingenting har hjälp mig, snarare har jag själv med åldern och allt eftersom jag levt i diagnosen bara gjort framsteg genom insikt och utvecklingens självhjälpningsförmåga.

Ohja, tålamod är en dygd som inte alla besitter i lika hög grad. Man kan ju aldrig vara perfekt, men åh så jag önskar mitt framtida barn en annan mamma än den jag är nu.
  • Carolin E
    Kaxelina skrev 2009-03-27 19:30:49 följande:
    Jag kommer inte att kunna få fler barn och jag hoppas verkligen attt det inte skall ta så lång tid för min utredning och att jag får hjälp med mitt humör och tålamod. Jag gör detta för mina barn skull.
    Jag önskar dig verkligen lycka till. Den här sitsen är frustrerande.
  • Carolin E
    [/citat Jag hade precis samma diagnos som du. Men för ett år sen sa min läkare att han istället misstänker adhd och att många som fått diagnosen borderline i själva verket har någon form av neuropsykiatrisk diagnos. Jag är nu 26 år och har haft olika form av terapi i 12 år(usch vad det låter länge när man skriver det) och jag kan ärligt säga att jag inte kommit någonstans med terapin eller de mediciner jag provat. Var till och med tvungen att fråga min mamma om hon märkt förändring hos mig under dessa år men hon höll med mig. Den "mognad" jag kommit till idag är dels pga att jag blivit mamma, dels pga att jag blivit äldre och dels pga att jag själv, på egen hand blivit mer medveten av mina svårigheter. Provade dock kognetiv beteéndeterapi ett tag och det måste jag säga har varit det jag tycker har gett lite iallafall. Problemet var att jag inte fullföljde programmet som vanligt.... Har stora problem att fullföja saker och ting...
    Det låter som vi är ganska lika.
    KBT har jag testat för ångest och pga att man får veta hur det uppstår, vad som händer och konkreta tips istället för diffusa som tex under DBT är det lättare att ta till sig. Känner igen det att inte kunna fullfölja saker, så himla mycket.

Jag har hört att det är relativt enkelt att medicinera (om man vill och behöver det) adhd. Det känns rätt skönt. Det känns hoppfullt. Eller hur ser du på det?
  • Carolin E
    Anonym (Hej) skrev 2009-03-27 22:42:04 följande:
    Carolin e Om man har kort stubin, finns det i ens kommun oftast en spec "aggersitions hanterings "skola""  att lära sig att känna igen sina egna signaler och på så sätt lära sig hantera sitt liv och  handlingar bättre. Om man får "problem" med trotigt barn, över aktivt, har de jobbigt helt enkelt, så har de i af min kommun "föräldra utbildning= trotshantering" vilket var jätte givande. Innan jag blev gravid hade ja inget direkt o tänka på. Då ja fött barn, var de stor oro för mitt barn, jag var jätte trött och bara grät av utmattning och att jag hade ont av livmoder som skulle minskas ect. Första tiden var extra påfrestande, och när mer inre "lugn" lite mer "lära känna signalerna vad mitt barn vill", så släpptes den oron. Men då tog min trötthet av att inte få sova flera timmar sammanhängande ihop. sitt utlopp. genom att jag blev deprimerad.. vilket jag lätt/ofta blir så fort ja inte får sova tillräckligt. All den energi jag har haft till annat som pyssel, lite sysskor i hemmet, blev liggande och min hårt arbetende man fick ta större del av hushållet.. All min energi gick och går ännu åt mitt barn. Bara mitt barn blir badad, tvättat, rena kläder, fin i håret. lycklig o tillfreds, så får ja komma andra hand o mitt hem då energi kraft finns. De har inte vart lätt att vara första gångs mamma och en mamma med diagnos, ska en del (även inom sjukvården) "dum förklara".. Visst, somliga kanske inte är "lika lämpliga" men man ska inte dra alla över en kam, som en Barnpsykolog som jag ringde pga mitt barns utbrott, hon var tyst psykologen, sen berättade ja att jag hade damp/adhd, då vände hon hela kakan,  "Människor med adhd behöver mer stöd i sin föräldra roll, och de kan vara riktigt svårt att klara av att ta hand om sitt barn själv" Jag avbröt och sa, Tack och adjö! Fråga om de är något du undrar över
    Tack för tipset om agressionsskolan, eller vad man ska kalla det :) Jag är ju just nu inne i den bästa tiden av alla terapiår där jag känner att jag för första gånger verkligen får hjälp, så jag kommer suga åt mig av alla tips jag får och vidarebefordra till min superduktiga psykläkare för att få all nödvändig hjälp.

Det låter som du hade en tuff tid där med depressioner och trötthet. Hur går det nu? Blir det bättre och bättre? Visst är jag beredd på att det för mig inte heller kommer vara helt lätt, tvärtom, men jag tror det kan vara nyttigt att flytta fokuset från sig själv till sitt barn?

Vilken j*vla psykolog! Det finns så många rötägg i branchen. Det är svårt att hitta rätt tycker jag, finns för många fördomsfulla terapeuter o dyl som ej är lämpade för sitt yrke, och det går ju ut över patienterna på sätt de inte ens kan relatera till. Till exempel hade jag en tillfällig läkare ett tag som sjukskrev mig. Eftersom jag emellanåt lider av ätstörningar så peekade han mig för att jag hade en vattenflaska med mig in till besöksrummet. Jag har alltid en vattenflaska med mig till alla besök. Det är en trygghet av någon anledning. I alla fall dög det inte för honom. "Inte konstigt om du är smal om du bara dricker vatten" hävde han ur sig. Och någon annan läkare som när jag skulle sjukskrivas sarkastiskt lite småflinande vänder sig om mot mig, höjer ögonbrynen och häver ur sig "Jaha. Så vad ska vi sjukskriva dig för idag då?".
  • Carolin E
    minoosmamma skrev 2009-03-28 10:12:32 följande:
    Carolin E skrev 2009-03-28 09:54:56 följande: Jo jag har hört samma ang. medicin. Har 2 vänner med diagnosen och pojkvännen har grav adhd. För min pojkväns del har det tagit tid att få medicin då han är fd missbrukare men på mina vänner har det gott smidigt och dom märker stor skillnad. Jag själv har haft en del problem med ätstörningar till och från under fler år och jag har hört att man inte får medicin då. Men jag går under behandling så jag hoppas det löser sig med medicin så småningom. såg att du bor i samma ort som jag=)
    Vad skönt att få det bekräftat från flera håll att medicineringen har en positiv verkan. Ang det med ätstörningar sitter jag i samma sits som du, men går i terapi för det och min läkare har redan innan vi kommit igång "på riktigt" med utredningen (har ju bara fyllt i ett par papper än) börjat prata om medicin. Så det är nog inte uteslutet här.

Oj! Det var som f*n. Kul :) Staden är liten och jag har bott här i drygt två år, är inte härifrån från början. Då kanske vi har samma läkare till och med? :)
  • Carolin E
    minoosmamma skrev 2009-03-28 11:41:11 följande:
    Carolin E skrev 2009-03-28 10:18:00 följande: Triv du här? Anders albinsson heter min läkare.
    Jag trivs verkligen jättebra här. Är du härifrån?

Min heter Janos Groza. Tillhör avd 24 på SSS.
  • Carolin E
    minoosmamma skrev 2009-03-28 16:32:36 följande:
    Carolin E skrev 2009-03-28 15:56:23 följande: Jag är egentligen från braås som ligger strax utanför v-ö men har bott här i 8-9 år nu. Vet inte vem det är. Jag hade Bruce Bebee...vet inte riktigt hur han stavar sitt namn. Men jag fick byta läkare pga alla omorganiseringar. Så nu har jag albinsson, även han på enhet 24. Helt klart den bästa läkare jag haft. Synd bara att det är så svårt att få tag på honom. Har försökt i en månad nu=(
    Jag hade faktiskt superhärliga Bruce Beebee innan läkaren jag har nu. Känner inte till denna Albinsson, men bra att du trivs med honom i alla fall! Ja de är ju sällan  så tillgängliga man vill! Jag vet inte om de har samma läkarsekreterare allihopa där, men i så fall 588961 är ett rätt säkert kort när man behöver boka tid, prata med läkaren i telefon osv. Om du inte redan visste det :) Annars vettetusan, min läkare har alltid fullt upp med, men ringer jag genom sekreteraren brukar han i regel alltid ringa upp inom ett dygn.
  • Carolin E

Halloj! Hoppas någon ser min fråga och har svar på den :)

Jag undrar kort och gott vad som händer om man blir gravid när man äter concerta/ritalin/dyl. Självklart förstår jag att man måste sluta, men vad har medicinen för påverkan på fostret? Av vad jag hört ska man helst inte ätit sådan medicin på ett år innan man blir gravid, men om man nu skulle bli det under tiden man äter det? Är det "helkört" då? Aborterar fostret bort sig själv pga medicinen, måste man göra abort, blir ev barn missbildat?

Tacksam för svar

MVH

C

• Carolin E
    HellviHumle skrev 2009-04-08 12:42:20 följande:
    Carolin E skrev 2009-04-08 08:46:28 följande: Hej! Jag letade lite på nätet och hittade den här sidan: web4health.info/sv/answers/adhd-meds-pregnanc... Kanske inte besvarar fullt ut men tydligen så vet man inget om riskerna för ev fosterskador.
    Tack så jättemycket för svaret!
  • Carolin E
    Anonym (Hej) skrev 2009-04-08 22:25:35 följande:
    Jag gick på Ritalin fram till v9-10 om ja minns rätt i all trötthet. Då jag väl kom till psyk med att vara gravid, jag fick välja medicin eller barnet. att fortsätta med medicinen kunde innebära att barnet fick fosterskador,  skulle födas för tidigt mm. jag går på medicin tills den dagen OM den LYCKAN skulle bli att vi skulle kunna få ett syskon, då ska jag sluta.
    Så med andra ord är det inte så farligt för barnet med medicinen i kroppen när man blir gravid? Det stämmer inte att man måste varit medicinfri i ett år innan. Men det var ju skönt att veta. Är inte inne på medicinering än då jag är under utredning, men det kan bli snart och eftersom jag vill försöka bli gravid om ett tag så vill jag såklart skjuta upp medicin så långt jag kan. Men då vet jag att det kanske jag inte behöver.
  • Carolin E

Idag är en sån dag då jag tänker på framtiden. Var ute och promenerade med min man bland en massa fina villaområden och tänkte att jag vill bo i en fin enplansvilla med inglasad veranda om några år när vi får barn. Jag vill att mina barn ska få käka frulle på en inglasad veranda av någon anledning. Det är harmoni för mig.
    Problemet är att jag tänker "om några år" men min hjärna vill NU. Får försöka lugna ner mig och inte låta de tankarna sänka mig, att jag inte förstår mig på och inte kan kontrollera mig.
    Självklart är mannen inte alls impulsiv och precis så bra som det är för mig är det frustrerande. Jag vill nu nu nu, han vill tänka i en evighet, på allt. Hur står man ut med sig själv egentligen?

Så börjar jag tänka på hur långt in i framtiden allt ligger och blir depp istället. Måste skärpa mig och försöka fortsätta ha en bra dag.

Sorry för bladdret. Ingen behöver svara. Jag behövde bara skriva av mig om dagsformen. ha en fin dag!

• Carolin E

idag har jag fått concerta, men jag reagerade på att min läkare sa att man bara får äta det i ett år?

• Carolin E
    Anonym (fia) skrev 2009-05-19 14:48:31 följande:
    Carolin E skrev 2009-05-19 14:46:47 följande: vadå sa han varför?
    Nej det sa han inte. Bara att man inte får äta det i mer än ett år. Menar han ett år och sen stopp för alltid eller med uppenhåll bara? Om dessa nu funkar (börjar imorrn), är mitt liv slut igen då om ett år? Han sade att de var beroendeframkallande. Kanske är därför? Och att man inte kan äta dem livet ut..
  • Carolin E
    Felicia6 skrev 2009-05-19 15:06:19 följande:
    Kom in i nya tråden ist och prata mer där, ska svara dig där
    Men.. var är den? *förvirrad*
Svar på tråden vuxna med adhd add as