Inlägg från: Anonym (Hej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hej)

vuxna med adhd add as

Precis lämnat läkaren nu. sitter i väntrummet o tar de lugnt innan ja sätter mig bakom ratten igen.
    Har är helt övertygad om att jag har både adhd och aspberger.
    Han ska prata med min psykolog, och även höra med 2-3 andra vem som kan göra utredningen snabbast,. men att den måste bli prioriterad att få göras fortast möjligen.

så jag kan få rätt hjälp ifrån rehablitering, och min man få lära sig om diagnosen o om mig.. så kommer kanske allt bli lättare hemma då han mer kommer förstå de ja gör, inte gör, säger o inte säger att de inte är av mig att vara dum.
    o ska nog få börja på en medicin för min tourett.

Nu vill man bara komma igång..   funderar på att köpa mig en hund om ja vågar. vi vill gärna ha.. men ja är så rädd vad alla andra säger o tycker o alla ord vissa säger gör så ont och trycker ner mig...

• Anonym (Hej)

Ni med diagnos, och har djur

vad får er att orka och driva på? driver intresset er att kämpa vidare de dagar de känns jobbigt?
    orkar ni med att ha en hund tex?

har ni alla i tråden några djur?  ska kolla i morgon på valp om min ångest inte sätter stop

• Anonym (Hej)
    Aquagreen skrev 2009-04-21 08:41:04 följande:
    Anonym (Hej) skrev 2009-04-20 23:30:33 följande: Jag har hund, alltid haft hund, jag har ju mina jäkla impulser o skaffar det jag för stunden vill ha.Det är ibland jätte mysigt o stimulerande men oxå hemskt jobbigt, stressande osv.Känner du att du orkar med en hund så absolut ska du skaffa vad är det för ras?
    Jag har redan katter. och hund har vi pratat om under något år till ofrån. men min diagnos gör mig så osäker som människa då folk har så mkt åsikter om allt vi gör o inte gör i vårt hem o familj.
    Tänkte skaffat en blandras bara.  vi har vart inne på en annan hund men ge 16000 gör jag inte.

jag är en väldigt impuls människa.. vill ja ngt skaffar jag. (oftast)

Orkar, de vet jag aldrig med något. Ibland undrar ja ens om ja orkar vara  en fru, en mamma eller bara människa.. min energi går upp o ner. Men har under så lång tid drömt om en liten hund, vara ute i naturen o gå promenader.
    ev börja på lydnads och lära både mig o hunden. o för att träna mig kommaut bland andra.  skriver mer sen.. bilen måste in på verkstaden o ska snart vara där.. opps.
  • Anonym (Hej)
    Ysta skrev 2009-04-21 09:30:59 följande:
    Anonym (Hej) skrev 2009-04-21 09:28:45 följande: Men snälla du.. skaffa inte blandras, det är vansinne. Du vet aldrig vad du får, du har ingen koll på föräldrarnas hälsa, du vet inte als vad du får för typ av hund i mentalitet, storlek, hälsa. Jag har själv haft blandras och säger bara aldrig aldrig mer. Jag är så fruktansvärt emot blandrasavel som är fullständigt oseriöst! Det finns över 400 olika renraser att välja mellan och alla kostar inte 16000 kr. Fundera ut vad du vill ha för typ av hund och besök olika kennlar och framförallt kolla upp föräldrarnas hälsa.
    Haft både blandras och renrasigt innan. Den ras vi var intresserade av kostade 16.000 sist vi var runt bland olika kennlar.
    Anonym (ADHD?!!) skrev 2009-04-21 10:28:17 följande:
    HJÄÄÄÄÄLP!!!!!!!jag har tappat humöret totalt och mitt tålamod är helt slut. jag hatar myndigheter och bråkar med dom varje dag. jag tycker folk är alldeles för långsamma och mesiga. dessa samtal med alla tröga myndigheter som sitter och bara är tafatta har kostat mig mobiltelefonen och hemtelefonen och massa andra saker. jag får sånna utbrott så jag vet fan snart inte vad jag ska göra. Det är alldeles för krånglig för mig att ha med dessa människor att göra. jag VET att dom bara jävlas med mig hela tiden, jag skulle vilja ha ihjäl dom allvarligt!!!!!!!!!! Dom ska vara glada för att dom sitter i annan ort, jag med för den delen. Har bråkat med facket för jag ska byta fack, sen januari. har skickat in papper i 3 omgångar och idag säger dom samma sak som alltid: tyvärr vi har inte fått några papper så vi skickar hem igen till dig så får du försöka. Dom vet ju att jag spyr rätt ut på dom, dom kan ju mina utbrott men för fan, ska jag ligga och betala dubbla fackavgifter och a-kassor för dom inte kan göra sitt jobb??????? räcker det inte att man har fullt upp med sitt eget heltidsjobb utan man ska passa deras telefontider och alla papper hela jävla året oxå?? jag blir vansinnig Jag finner inga ord längre, nu är det nävarna som gäller. hela samhället har gått för långt och jag får bara åka med helt maktlös som vanligt. hela vården och allt annat är förjävlligt. nån mer som håller med?
    Om du har en fastställt diagnos, så be att få en "god man" eller någon person som kan hjälpa dig med alla pappare o mydighetssamtal.

de är jätte jobigt o då man pressas blir allt bara så mkt värre.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (ADHD?!!) skrev 2009-04-21 11:07:51 följande:
    ja men innan jag får en god man så tar väl det över 45 år och då har jag suttit på kumla 20 år   i nuet vågar jag inte ha med nångon att göra för jag litar inte på mig själv. jag är rasande. jag måste landa ett bra tag innan dess så det nästan är obetydligt igen. för när jag väl vill nått så ska det ske fort fort fort. nästan igår helst. och folk ska fattar vad jag vill GENAST!!! annars spricker det.
    Här jag bor ringer jag abra kommunen säger att ja undrar omd efinns ngn som hjälper folk med funktionshinder med papper ect.. ja säger dem , ger mig telenr eller så kopplar de mig..  får prata med den och säger vilken diagnos och problem så hjälper de mig .. (men har inte utnyttjat den hjälpen än)
  • Anonym (Hej)

Har idag höjt concertan  till 56mg på morgon  + 10mg ritalin "middags dos".

känns väl rätt bra än så länge.. hämtade ut in medicin igår.. som skulle gått på 3600kr.

tack o lov finns högkostnads kort. o sicken tur ja hade frikort

• Anonym (Hej)
    Felicia6 skrev 2009-04-22 12:36:20 följande:
    Hur länge har du ätit concerta och hur har du trappat upp? Jag har ju bara ätit i två dagar men jag ska höjja varje vecka dos så nu kör jag på 18 i en vecka, sen 36 i en vecka och sen 56 tills jag ska till läkaren nästa gång..Tar du ritalinet för att concertan inte "räcker" ända till kvällen eller är det någon annan anledning?
    Jag började nu i års skiftet , efter haft uppehålll sen  aug 04. (då gick jag på ritalina SR)

Började på lågdos 18mg. sen 36 mg.. pga att jag fick konstiga och jobbiga biverkningar
    som att få hjärtklappningar, blev illröd i ansiktet emellanåt, hade jätte hög vilopuls,
    satte in ritalin då, då jag hade mkt dödsångest o allmänångest på kvällen.. så ja behövde en middags dos för att orka bättre på kvällarna.

men nu ville ja pröva och se hur livet fungerar då jag höjer dosen. Är dock jätte trött nu,
    dels att ja vaknat ett par ggr i natt, sen den psykiska pressen att besöka en annna läkare för att prata inför min operation.

jag trappade upp under lägre tid.. men mina biverknignar med min puls ect kom ett par veckor efter satt in dosen.
  • Anonym (Hej)
    Himmelkropp skrev 2009-04-22 13:04:45 följande:
    Jag behöver tips.  Jag har en killkompis på msn som ska göra aspergerutredning. Han säger hej och frågar hur det är men grejen är att han bryr sig inte om hur man mår för hur man än svarar säger han "mm okej" och börjar snacka om sitt eller så börjar han snacka om sitt innan jag ens hunnit säga hej till honom. Kommer jag åt en öm punkt då loggar han ur. Han har känslosvallningar. Han blir deppig, börjar gråta osv när han exempelvis snackar med en person han håller kär på skype så han bara loggar ur skype och lämnar tjejen där ovetandes.  VAD är det för fel på honom?? Har han asperger och varför beter han sig så jäkla konstigt enligt mig?
    har ett par kontakter på min msn som gör så med. vilket kan många gånger kännas elakt att "ingen" bryr sig..

vet inte riktigt vad jag ska säga.. har du frågat honom rakt ut?
  • Anonym (Hej)
    Himmelkropp skrev 2009-04-22 13:26:22 följande:
    Nej jag har inte de. Jag har haft kontakt med honom över ett år nu och de är samma visa hela tiden. Han tjatar om saker. Han kan säga, jag åt för 33 minuter sen. Räcker för mig att han säger att han är mätt för han för en stund sen. Jag tar in intryck som är så jävla onödiga att jag inte kan ta in mer för en stund för jag blir irrterad. Han logga in på msn nyss och jag fick ett psykbryt. Problem med tjejer hit och dit eller så är det annat. Han kan aldrig logga in och säga att han för en gång skull mår bra. Jävla människa. 
    Var rak o ärlig emot honom. att "jag är trött på ditt egoistiska betende. Och den dagen du helhjärtat kan bry dig om någon annan så hör av dig" eller dyligt.. jag tar själv bort många på msn och spärrar vissa då jag är så trött på vissa
  • Anonym (Hej)
    Aquagreen skrev 2009-04-22 15:00:03 följande:
    Känns som jag frågat förr men är det bara jag somäter så hög dos Concerta? Trappar ni andra upp försikigt? jag gick på 72 mg direkt o nu 90 mg o ska öka mer :-OHar tappat 1.5 kg på en vecka.
    Varför ta så hög dos för? kanske är ritalin bättre för dig om du inte känner av resultat?  vad säger läkaren om att du behöver så mkt/hög dos?  vad har han/hon sagt som max dos för dig?
Svar på tråden vuxna med adhd add as