-
Tydlighet. De var flummig fråga så ja jag kan bara be om ursäkt då. Vi är inte blåsta, bara de att vi inte "tänker så långt" har svårt att inte läsa de som står.Tös skrev 2009-03-21 14:21:07 följande:Då uppfattade du min fråga totalt fel. Frågan är ställd i all välmening för att INTE göra fel gentemot den som har adhd. Likväl att jag vill bli förstådd på ett visst sätt pga min sjukdom. -
Ironi funkar knappast nångång hellerTös skrev 2009-03-20 22:33:16 följande:Halloj gott folk! Tänkte ni är de bästa att fråga. Hur är vettigast att bemöta o vara kring någon med ex. adhd?
-
Gör man? Jag är snart 30 och kan förstå ironi lika lite som när jag var liten kickaHellviHumle skrev 2009-03-22 10:13:25 följande:Man lär sig med åren.
-
Nej de vet jag. Ville bara vara tydligTös skrev 2009-03-22 10:17:57 följande:Jag har heller aldrig påstått ni varit blåsta. Jag tog din ilska o sättet du fräste ifrån som typisk egenskap som adhd'n ger, dvs inget jag brydde mig speciellt mkt om. Huruvida frågan var flummig eller inte, det kan vi diskutera till död-dagar. Men allt handlar ju om hur man uppfattar saker. 'In peace'
Jag tog de hårt men de gick över på 5 sek. De var glömt direkt. -
Kaxelina, såg ett inlägg där du skrev att vi tänker för mycke. Hittar de inte eller så är jag så okoncentrerad att jag inte kan se var de står nånstans. jag tycker att jag inte tänker alls
Jag gör saker och sen varken tänker eller ser jag konsekvenserna innan. Tycker att jag är mest är totalt tom i skallen. De är när jag blir mansik som jag blir uppmärksam på hur rörigt de är i skallen. -
Jag fick förfrågan om empati när jag gjorde grundtester för olika diagnoser (mano, borderline, psykopati, tvångssymtom/tankar, ångest, deppression). Kommer inte ihåg nu vad de var för nåt som hade med empatin att göra men de var inte adhd och på alla dom diagnoserna fick jag nej. Inte ens drag utav dom. Om man har misstänkt adhd OCH problem med empati så har man tydligen dubbeldiagnos. Brist på empati har man inte bara så där utan dom har man drag utav nåt eller så har man en full diagnos vad jag förstod utav läkarn.
Fan vad jag svammlar. Säg till om ni inte förstod vad jag menar. -
Ok! Ironi på text kan jag inte med alls. Känner mig som en urblåst jävel när de ska skämtas på text och då blir jag bara så där att jag skiter i de. Lägger de som ointressant och lägger ingen vikt i de utan försöker komma på nåt samtalsämne för att inte bortförklara den som kör med ironi eller så blir de att jag säger rakt ut, "ja okej" eller nåt. Vill ju inte vara elak och säga "hahaha vilken jävla dålig humor du har, kom med nåt konkret som vi kan skratta åt"HellviHumle skrev 2009-03-22 10:32:45 följande:Jadå, du kommer säkert få det lättare att förstå även det. Jag är ju dubbelt så gammal som du. Man lär sig av misstagen. Jag har alltid varit "bokstavstolkare" också men emellanåt så kan jag se ironi (inte alltid) och även åstadkomma en hel del själv. Det är ju givetvis lättare eftersom jag ju vet vad jag menar. De gånger jag uppfattar ironin är nog när den är tydlig, förstås. -
Lägg den i forumet vårat om du vill.Ysta skrev 2009-03-22 22:22:22 följande:Jag har under senaste veckan, med hjälp av min fd sambo och min bästa kompis sammanställt en lista över mina "problem" och symptom och hur jag reagerar i vissa situationer. Denna lista ska jag ha med mig till arbetspsykologen på torsdag och visa upp tänkte jag.. Är det nån som har lust att hjälpa mig lite med den? Vill inte lägga ut hela listan här i tråden för det känns lite väl... Men jag skulle behöva någon "kunnigs" synpunkter på det hela Hoppas ni förstår fast det låter jättesvammligt det jag skriver nu. -
Jag tror att inga obehöriga ska kunna komma in. Har inte kommit underfund med riktigt hur de funkar.Ysta skrev 2009-03-22 22:44:29 följande:Ja det kan jag göra, tänkte inte ens på det *trött*. -
Gjorde du de inne på forumet?Ysta skrev 2009-03-22 23:12:10 följande:Jag skrev hur man gör fast du kanske missade det eller så var jag otydlig?