-
På vilka sätt har du ont, var, hur ofta kräks du? kan du koppla de till ngn viss mat? närbörjade dupå concerta = hur mycket har du gått ner sen start?Aquagreen skrev 2009-04-28 21:28:29 följande:Himmel - Tycker "vi med" passar bättre än "vuxna med" de sista kan misstolkas som en annhörig tråd, iaf enl mig HH - Jo jag vet, grejen är den att jag "måste" ha panodil, äter den i kombination med Dexofen som eh är smärtstillande men som verkar "lugnande" på mig.(Hej) - Jag glömde säga de, kom på de när vi lagt på, så ska ta upp de imorgon när jag går på VC, ska jag be han kolla gallan oxå? vad mer?(FIA) - de är okej för mig att prata vikt De kom snabbt, jag vill bara veta vad de är, är en drama queen så jag tror ju nu att jag ev ska dö haha. -
Är bara så jevla sur idag, kände så stort behov av att träffa min psykolog idag för allt som har hänt + besked på ev en diagnos till. Går till receptiion för att anmäla mig o få patientkvitto på att jag vart där för att skicka in till sjukresor.
Hon börjar säga; vi har försökt ringa dig idag, för hon är sjuk.
Jag sa och på vilket nr skulle ni ha ringt?
xxxxxxxx
Finns inte en möjlighet att ni kan ha ringt mig idag. För hur som haver om ja sitter i samtal, inte kan svara telefon avstängd får ja alltid medelande om att ngn ringt och vem och om samtal ska kopplas så de kan ni itne komma med.
Hon går iväg pratr med kollega knappar på datorn igen.
Du finns itne med i vårt register och de står inte att du har ngn tid heller..
Kan j få ett kassa kvitto på att jag vart här då? då min resa kostar 100kr..
Nej de kan du inte få för du har itne träffat ngn.
för helvete!
KOmmer inte jag då ska ni fan i ig ha betalat, men då ni inte har ett ordentligt system så kommer ni undan hur fan som helst.
Jag tog deras glas dörr sparkade upp dörren som smällde i teglet, som sen smällde igen av en rejäl smäll. ja bara gick.. var så in ...........förbannad.
skiter i vilket om detta skulle leda till ngn anmälning. -
Hoppas att det kommer att fungera bra för dig. bra du tar de så lugnt med insättningen.Malin 74 skrev 2009-05-01 21:47:10 följande:Började med concerta igår,äter 18 mg.Ska äta 18 mg i 14 dar,sen höja till 36 mg.Hoppas jag kommer att må bra,vill så gärna att concertan ska hjälpa mig. -
Jag vet att en kille på ca 11-12 år som sattes in på 36 mg direkt för att 2 dagar efteråt höja till 54. ja reagerade rätt starkt till de, men inte mitt barn.. men föräldrarna tog läkaren på "orden" ett par dagar. mamman sa till mig, men "ett par dagar" är 2 dagar för henneAnonym (anhörig) skrev 2009-05-01 22:02:30 följande:Är det någon här som fått börja med concerta 36 mg i 2 v för att sen höja till 54 mg?Detta gör alltså en 16 årig pojke.Han har gått ner med 5 kg på 1 vecka. Han har lite att ta av, men är inte överviktig.Men idag så åt han både lunch och middag iofs mindre än vanligt...men han åt ca 1/3-del av potioner som han normalt skulle ha gjort. -
Undrar finns det någon BRA och DETALJERAD SVENSK skriven, internet sida om APSBERGER så att min man kan få läsa lite om diagnosen och olika hur man kan missuppfatta lätt hur man tolkar fel olika sorters problem och betende som man kan ha?
Kan någon även rekomendera någon/några BRA, Svenska böcker om detta som är mer riktad till anhörig?
-
TACK för att du svarade :)HellviHumle skrev 2009-05-04 00:40:59 följande:Anonym (Hej) skrev 2009-05-03 20:15:54 följande: Tony Attwood, "Om Aspergers syndrom".Den ger det mesta om AS. Tämligen lättläst.www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_a.../www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Leva_med... -
Ultraljud?Aquagreen skrev 2009-05-04 20:30:10 följande:Anonym (ADHD?!!) skrev 2009-05-04 18:13:29 följande: Ah okej, Jo de är bättre, ska få komma till sjukhuset o kolla gallan.Hur mår du idag då?
Jag tar 54 mg concerta på morgonen runt kl 08.00
sen kl:12 tar jag 10 mg ritalin.
och tar upp till 20 mg stesolid Om jag behöver de
Lergigan hjälper mig inte ett dugg, varken comp eller den vanliga man blir helt däckad utav. utan hjälper bara till vid viss illamående.
Hoppas du blir bättre snart -
Japps det har jag gjort, ultraljud. och även op.at mig för de. fick anfall efter gått ner väldigt mkt i vikt.Aquagreen skrev 2009-05-05 17:25:36 följande:Ysta - Beklagar verkligen *Kramen till dig*Licens - Men sött, raka benen hur gammel är hon?Hej - Ja Ultraljud var de, har du gjort?Guud vad jag tjatar om mediciner, men ser er som äter/ätit som experter Läkaren ringde idag har fått Ritalin insatt till eftermiddagen så nu kl 16 tog jag 10 mg, tror ni de var för sen? Hur länge tar de innan den går ut?
tjata på om mediciner något ja tycker är roligt att prata om, så länge jag kan och känenr till om dem :)
ritalin tar ja ju som sagt 4 timmar "middags dos" efter det jag har tagit concerta på morgonen..
ritalin sitter inte i så som (Ritalina SR =slow relase) som iaf fanns förr. kanske finns nu med.
För föst då jag fick diagnosen, fick jag ritalin som jag tog 3 ggr/dag. men glömde jag ta dosen, vi säger dos 2 av 3 den dagen, så blev jag en djävul, fy fan så elak jag kunde bli, såpass elak att jag sen fick ångest attacker, ånger, ledsen för hur sårande jag hade vart. så jag fick byta till ritalin SR i stället, och jag blev en "bättre" människa, då.
kl 16 är inget ja rekomenderar, om de är till för att stötta upp den beh du är idag.
Jag kände att då jag bara gick på concerta att efter man /kroppen vant sig så började jag dala framåt eftermiddagen så därför sattes 10 mg in 4 timmar efter morgon beh. satts in.
har prövat med kapsel på 20 mg på eftermiddagen, men den orsakade smärtor i tänder, och käkar i 2 dagar innan de släppte. så jag står nu på 10mg. -
Aquagreen skrev 2009-05-06 09:24:20 följande:Anonym (fia) skrev 2009-05-06 08:02:56 följande: Jag vet då inte vad som kan ha utlöst mitt om jag nu har ngt, har varken gått ner el upp särskillt (förutom graviditeterna) men man kan väl få de iaf.Var du elak när du inte tog de o de gick ur kroppen? Känns igen, förutom dåligt samvete som jag inte ens får hur jag än beter mig Min sambo brukar bli less o säga "men ta nåt lugnande människa"Jag har ett STORT problem med.. ja jag vet inte de kan börja med att jag tycker killen gjort för lite hemma om jag tex jobbat då känner jag hur pulsen stiger o jag lixom varvar upp går runt o hittar mer saker som stör mig, nu har pulsen gått upp ytterligare, hjärtat bankar för fullt barnen har fel kläder jag fullständigt kokar på honom.Ja problemet är just hur jag varvar upp o blir galen, har ngn tips för hur jag själv ska kunna bryta detta i tid innan de går så långt? känns som jag saknar den förmågan att själv styra de där.Efteråt blir jag ko lugn, matt o som helt slut.Varför håller jag på såhär? :-ORäknade just ut att jag äter 15 tabletter varje dag, inte konstigt om min lever o mage gör ontjag har vart uppe i de tablett antalen och vissa skeden mer. men nu ligger jag runt omkring
5 men kan vara upp till 16-20 tabletter.
allt beror på hur allt är.
så jag är glad de dagar som jag kan slippa ta så mycket.
går just nu och är orolig över 2 saker över min kropp o hälsa utöver allt annat.
samvetet, skulden, de är väl inget jag direkt känner så, men då jag får skit från partner, folk vad jag verkligen sagt och hur arga, ledsna sura besvikna på mig så blir jag ledse, deras ord gör ont så många gånger. Min man säger flera ggr i veckan; du är ta mig fan sur, grinig gapar och skäller varje dag. han säger ja försöker vara glad och se fram emot att köra hem till mina fru o barnet. men så fort ja kommer hem börjar det, och jag får bara skäll gnäll och gap. det är inget roligt att komma hem, kan lika väl bosätta mig påjobbet.
jag har erbjudit honom att jag kan flytta då de är så jobbigt för honom som han säger. jag har bett han flertals ggr att läsa lite som asperger, igår läste han några rader, sen var reklamen till hells kitchen slut så han fortsatte kolla på tv:n.
på helgerna är han så "LAT" eller ser inte allt som måste göras, inget går på någon rutin för honom, jag får på helgena vara en mamma som ska dela ut och förklara arbetsuppgifter för honom för han "ser inte" o vet inte hur och vad han ska göra, eller ta förgivet att jag varje ska borsta tänderna på dottern, klä på leka, fixa mellan mål, planera middag, att bordet måste torkas av med mera. blir galen emellan åt.
jag går bara hemma på dagarna, och gör så gott ja kan. Barnet är rätt överaktivt emellan åt, trostig. sen valpen på det, sen katterna, sen alla sjukhusbesök kommande operation och näs ingrepp ect som väntar, stressar upp mig som bara den. jag ska köra till sjukhuset minst 10 ggr denna månaden. utrednignar, behandling..
jag är så uppstressad, trött slutkörd i huvudet av allt tjat, prat och oväsen, tillsägerlser, måsten. så jag har bara lust att slänga mig på sängen önskat ja inte jag haft en dörr som lät även om barnet slog i dörren och gapade utanför, bara jag fick cA 10 MIN att bara återhämta mig, få tystnad, lugn för att lugna ner mitt inre jag.. som är på spänn och säger, gör någon ngt så tänder jag till på alla.
ska börjar en ilskehanterings kurs till hösten, förhoppningsvis få hjälp ifrån dag rehab om jag får diagnosen.. förhoppningsvis ska jag till psykologen i morgon och få svar. -
ja den komentaren avskyr jag med.. de förstår inte ett skvattKaldorei skrev 2009-05-06 19:15:43 följande:det värsta jag vet är när folk säger åt mig om jag klagar å säger tex* faaan det e så stökigt hemma å jag får ingen ordning på det* så får man till svar *jamen de e väl bara å städa då?* det ÄR inte så BARA för mig ju!