Inlägg från: ensamhemma |Visa alla inlägg
  • ensamhemma

vuxna med adhd add as

Anonym (Hej) skrev 2009-05-08 14:02:25 följande:

Det är egentligen sån effekt som man eftersträvar, att få ett inre LUGN i huvdet än att hela tiden vara speedad.jag blev deprimerad då jag var nära fylla 18år och låg inne på vuxenpsyk för insättning. då denna effekt att känna sig deprimerad..Att få den effekt av ett inre RO.jag fann där puzzelbiten som saknades, jag kunde äntligen få lite tyst i huvudet, inte vara speedad hela tiden .. sorgen över allt jag hade gått förlorad av all min speedade sida INRE speedade sida,Det tog ett tag att ta sig ur. jag fann en hel del inre sorg och händelser som började sippra ut då jag första ggn startade upp behandlinglåg inlagd 3 veckor.då värsta stormen ebbat ut och började inse att livet kunde vara lugnt, och sen hitta till baka till ljus glimtarna så var de underbart.. och glömde jag ta min dos mådde jag väldigt dåligt, psykist, och även ilska  med mera. KORT temprament. men om andra har de så vet ja inte. utan talar bara hur jag har haft det.tyvärr harjag  inte den effekten av medicin nu som jag hade då. men har inte heller samma beh. som då för 10 år sen(men den behandling av ritalin, fungerade tillslut inte på mig, då jag blev så arg + min glömska så fick jag börja på något som heter Ritalin SR = Ritalin Slow release)  det blev räddningen men vet inte ens om de ens längre finns...jag har hemma concerta 18 + 36 mg. Ritalin 10mg (vanlig tablett ser ut som stesolid) sen Ritalin 20 mg i kapsel format
    så det finns chans att det här är övergående? för jag mår verkligen dåligt,jag har börjat isolera mig,vill inte göra nåt alls och har konstant ångest..
    men det stämmer att att saker börjar hända för jag börjar få tillbaka förträngda barndomsminnen o såna saker och dom ger mig jätteledsen..jag vill inte tänka på min barndom därför ligger dom förträngda ju.
    men jag ska ta upp det med psykologen o prata av mig..
  • ensamhemma

Anonym (fia) skrev 2009-05-09 13:14:14 följande:

hej hopp.ni som har skrivit om att ni gillar godis mer än mat, jag läste på nyfikenvital länken om adhd hjärnor att de har fel även på glukos omsättningen o därför kan man ha naturligt begär av sött om man har detta felet i hjärnan. Sen så var det nåt om att sura livsmedel kan påverka medicineffekten negativt, och zink kunde påverka positivt. Hoppas ni har en bra dag, ni är ju inte här så det har ni kanske då..!
    jag har blivit galen i läsk sen jag började med ritalinet,får jag inte coca-cola så blir jag galen, men kaffet har börjat smaka konstigt så jag har dragit ner på det.
    och jag småäter godis jämt på helgerna.

o så sitter man o undrar varför man inte går ner i vikt..hehehe
  • ensamhemma
    Aquagreen skrev 2009-05-09 15:01:53 följande:
    Min skalle är också "tystare" sen jag började med medicin o d njuter jag av.På väg till sjukhuset snart, något är jävligt fel med min kropp, jag har ont i magen? bak mot ryggen som dessutom är stel, jag har feber frossa, mår lite illa, ont i axlar o över bröstet. fan fan fan.FIA - Svarar dig sen på Mailet
    jag måste vara knäpp för jag tycker att det är jobbigt att det är tyst i skallen,jag kan inte njuta av det utan får panik istället.

hoppas det går bra på sjukan..kramis
  • ensamhemma

Anonym (stina) skrev 2009-05-09 18:38:16 följande:

Någon som fått utslag runt munnen av concerta/ritalin? Jag har fått som små finnar som poppar upp och kliar, en del är lite svullna, andra bara som kvisslor.Usch, jag är så rädd för att ta mediciner egentligen...
    jaa jag har fått kvisslor på kinderna,såg det faktiskt idag...
  • ensamhemma

Anonym (concerta) skrev 2009-05-09 16:12:09 följande:

Va jobbigt det är att vara *jag* man går hela tiden och tror att man ska hitta det "magiska" medicinen som helar en...som får en att känna,bete sig och må som alla "normala" jag undrar om man någonsin kommer känna en balans i livet...att man kan skratta och vara glad..Gråta har jag märkt att jag kan göra med hela mitt hjärta (efter mitt helvetesförhållande) men att skratta det var länge sen.jag känner mig så tom inuti,jag vill känna mig hel och full av känslor :(blää
    jaa jag trodde naivt nog att ritalinet skulle få mig att hitta balansen i livet men hittils har det varit helt sjukt jobbigt,,,
    jag har oxå en tomhet inombords och det enda känslor jag känner nuförtiden är sorg ledsamhet,kommer inte ihåg när jag skrattade sist ordentligt.
    och sen det här med att träffa folk är inget som lockar alls dom gör mig bara irriterad,bara kritik för att jag blivit så inåt sen jag började med medicinet....ingen som pushar en utan bara kräver att man ska ställa upp o vara social oc göra en massa saker fast man bara vill vara hemma o gråta.
  • ensamhemma
    Ysta skrev 2009-05-11 11:48:03 följande:
    Anonym (Hej) skrev 2009-05-11 11:35:42 följande:
    Vad menar du med nödvändig tandvård? Nu ska jag ju dit akut för att jag bitit sönder min sista kindtand som de länge velat ta bort men jag har vägrat.. Kommer inte låta dem ta bort den idag heller utan bara laga den så den håller ett tag till. Det enda jag har hemma är tre st Atarax och frågan är hur lugn jag blir av dem om jag klarar mig på det eller om jag trots det måste ta lugnande hos tandläkaren.. Det var det jag behövde svar på, vad andra tror om det.
    jag tog 20 mg stesolid den dagen jag skulle opereras och det var ingen fara...
    allt beror ju på hur man reagerar på tabletterna.
  • ensamhemma

varför är det så svårt för mina närmaste att förstå att jag behöver rutiner och bra planering?
    jag klarar inte av att minuten innan få reda på vad som ska ske jag vill veta det ett par dagar innan så att jag vet vad som gäller.

vet inte hur många gånger jag sagt det men ingen verkar lyssna????? nu e jag så irriterad på en viss person att jag har ingen lust att prata med människan på ett par dagar.

• ensamhemma

Anonym (fia) skrev 2009-05-11 16:00:19 följande:

jag tror dom kanske inte fattar tyvärr. Om det är så lätt för dem så kanske dom inte kan fatta vad man menar när man säjer ifrån. Jag fattar hur det känns för jag har också jättesvårt för snabba planer o speciellt om planer ändras, det tycker jag är extra jobbit. Jobbigt med oförstånd runt en, fattar hur det känns. Om det är en närstående person, gör ett försök till att få den att fatta. Eller få den att lyssna på ev din läkares ord, det brukar göra susen om man har tur. Jag har ofta fått anlita andra personer för att föra min talan i sånt eftersom de närmsta tenderar att tro att man bara gör sig till. Lycka till
    jah skickade ett mess till personen ifråga som var saklig men väldigt förbannad,det va skönt att få det ur systemet iaf,nu behöver jag inte klura på det nåtmer idag..
    passar det inte att respektera att jag har behov av rutiner o planering så dra åt helskotta isåfall
  • ensamhemma
    Ysta skrev 2009-05-11 16:27:00 följande:
    Jag klarade det på tre atarax!! Iofs så tog det kanske totalt io min det hon fixade en provisorisk stoppning i hålet.. Men för mig att dels gå dit, dels våga säga att jag vägrar dra ut tanden nu utan vill ha den fixad och att klara det utan lugnande och lustgas - det är ett ENORMT framsteg ska ni veta!!
    grattis gumman,,,,det var strongt gjort av dig...
    har själv en tillfällig lagning som jag måste fixa men jag vågar fan inte gå till tandis...
    går inte förrän det är riktigt akut för då har jag liksom inget val.
  • ensamhemma
    Felicia6 skrev 2009-05-11 21:55:36 följande:
    Det jag hört om biverkningar är att dom brukar gå över efter 2-4veckor och har man kvar det fortfarande efter det så ska man diskutera med läkaren om det är läge att byta till något annat så jag kommer försöka äta det ett tag till o se om det lindras lr fortsätter. Ska dock till läkaren i morgon oxå så jag får höra lite vad han säger oxå naturligtvis
    jag har ätit CS i snart 2 månader och det är fan inte lätt att hitta rätt nivå....
    nu tänker jag ta 20mg ritalin på morgonen o sen 10mg på e.m eventuellt 10 mg senare om det behövs.
    det känns som jag går i en bubbla som att det är en glasskiva mellan mig och verkligheten.
    har inte haft ork att göra något utanför hemmet.
    kom på snilleblixten att man kan storhandla via nätet så det gjorde jag nu på morgonen,,,hehehe vem har sagt att man måste konka på kassar nu förtiden???
    nää nöden har ingen lag,,,mat måste man ju ha och gå runt i en mataffär lockar inte.
Svar på tråden vuxna med adhd add as