Inlägg från: Fjärilen72 |Visa alla inlägg
  • Fjärilen72

vuxna med adhd add as

Jag har ju tidigare tagit upp att jag har mått fruktansvärt illa (och spytt) när jag har tagit min medicin men jag har ändå kämpat på och fortsatt äta dom.

Men nu senast när jag tog dom så började jag spy blod..
    Känns inte bra i magen alls..

• Fjärilen72
    Himmelkropp skrev 2009-03-20 23:08:47 följande:
    Alltså tror folk att vi är annorlunda på nåt sätt? Som utomjordingar som ska behandlas på annat sätt??
    "We come in peace?"

Jag vet inte riktigt vad det är med mig just nu. Var helt hyper inatt och somnade inte fören sju - åtta imorse efter att ha varit uppe och städat hela natten. Det var välbehövligt kan jag lova efter en lång period med total orkeslöshet. Nu dammsög jag inte eller såna andra "högljudda aktiviteter" men jag har vikt kläder, rensat skåp osv.

Trots att jag nara sovit ca 4 timmar så vaknade jag klockan tolv och var helt hyper. Upp igen och börja kolla datorn, planera inför bakning (Baka!? Jag!? Någonting är seriöst fel!) eftersom jag är sugen på scones till frukost mm.

Är det någon mer än jag som får liknande "mani" perioder? Dett varvas i och för sig med perioder då jag knappt tar mig ur sängen och helst skulle vilja skjuta mig själv för att jag inte ser något ljus någonstans.

Psykiatrin har börjat prata om bipolaritet. Känns ju, sådär. Är det någon annan härinne som har den diagnosen + ADD/ADHD och/eller Asperger?

Jag funderar på om jag kan fortsätta äta min medicin trots att jag tidigare spydde blod. Bra eller dåligt drag?

HUr som helst, förlåt för långt och svamlande inlägg men som sagt, hyper.
  • Fjärilen72
    HellviHumle skrev 2009-03-21 13:43:19 följande:
    Om du inte mår bra av din medicin så lär den knappast göra någon nytta. Prata med läkaren som skrivit ut den! Vill minnas att AS och bipolär inte är särskilt ovanligt. Kolla på www.aspergerforum.se .
    Problemet är att jag inte riktigt vet om det är medicinen jag mår dåligt av eller inte. Nu blev jag ju visserligen dålig efter att jag tagit den förrs gången men det kan ju lika gärna vara någonting annat. Fundera på om jag skulle fortsätta ta den över helgen men jag tror jag hoppar det..

Vill minnas att du har tipsat mig om den sidan förut men med mitt minne så får jag vara glad att huvudet sitter fastskruvat annars vet jag inte var det skulle ta vägen. Tack!
  • Fjärilen72

Är det någon mer än jag som har tics?

Jag har (oftast) inga vokala tics utan mest motoriska. Dock blir det MYCKET värre på Ritalinet vilket gör att jag just nu vägrar gå utanför lägenhetens trygghet eftersom (jag inbillar mig?) att folk glor på mig.

Förresten, när jag ändå håller på. Är det någon som har upplevt att dom fått svårt att andas när dom har tagit Ritalin? För mig uppkommer det oftast kanske typ 5 - 15 minuter efter att jag har tagit medicinen och sen håller det på tills Ritalinet går ur kroppen. Fast då har jag i och för sig redan tagit nästa dos så det håller i princip på dygnet runt.

Ni som tar Ritalin, hur ser erat doseringschem ut? Jag tar 2x10 mg 3 gånger/dag, dvs 60 mg totalt/dag. Jag tar tabletterna 9 - 14 - 19 är det bra eller borde man kanske justera det lite?

Oj oj, nu blev det mycket längre än vad jag hade tänkt mig. Igen. Men jag blir så sjukt "speedad" på Ritalinet. Om hjärnan går som en bil vanligtvis så är det just nu som en Formel 1 bil. :S

Men nu ska jag ge mig, gå ut och röka och hoppas på att det lugnar ner sig lite..

• Fjärilen72

Jag fick inga direkta ordinationer om tidsintervaller och/eller om det ska vara på både vaken och sovande tid eller bara vaken. Min läkare är hyfsat luddig..

• Fjärilen72
    HellviHumle skrev 2009-03-31 21:21:02 följande:
    Enligt FASS så är rekommendationen 1-2 ggr om dagen, lämpligen vid frukost och lunch. Så om du ska ta tre gånger om dagen så verkar din indelning rätt bra.
    Då fortsätter jag köra på det så länge. Hade ju planerat att fråga min utskrivande läkare om det men förra gången jag hade tid där så upptäckte jag det tre dagar efteråt när jag kollade i kalendern. Doh!

Mig i ett nötskal liksom..
    Ysta skrev 2009-03-31 21:59:54 följande:
    Jag vet inte om jag skulle kalla det tics direkt men jag har "egenheter" för mig utan att jag själv märker det förrän andra påtalar det för mig. Dels så sitter jag alltid still utan rör alltid på benen på något vis (tex viftar på fötterna) och sen så klöser jag mig själv på olika ställen ibland tills jag får sår men jag märker inte av det själv.. Samma sak med min "besatthet" att rycka ut hårstrån hela tiden så fort jag sitter still. Vet inte exakt vad som menas med tics men jag har mina små "egenheter" för mig jag också. Dåliga dagar vill jag inte gå ut för det händer att jag klöser mig i ansiktet eller börjar dra lös hårstrån även bland folk.. Har varit sån så länge jag kan minnas.
    Det är så sjukt egentligen att så kallade vuxna människor som man inte ens känner inte kan låta bli att glo och kommentera! Jag åkte kommunalt en dag när jag hade ganska mycket tics (blinkar med ögonen, rycker i axeln och nacken bland annat) varpå dom som satt mitt emot mig sa att om det inte var så fullt så hade dom minsann bytt plats och att dom inte tyckte om att åka kommunalt eftersom "det är där alla galningar samlas"

Jag blev bara helt stum och visste inte vad jag skulle säga eller göra. Jag gör det ju liksom inte med flit för att störa dom omkring mig. Jag är fullt medveten om att jag gör det och jag försöker låta bli men det går bara inte!

Har ju börjat få fel på axeln eftersom inflammationen i muskeln aldrig går över då jag hela tiden gör samma repetativa rörelse när jag ticsar. Så skulle jag kunna "stänga av det" så skulle jag gladeligen göra det!
  • Fjärilen72
    HellviHumle skrev 2009-03-31 21:21:02 följande:
    Enligt FASS så är rekommendationen 1-2 ggr om dagen, lämpligen vid frukost och lunch. Så om du ska ta tre gånger om dagen så verkar din indelning rätt bra.
    Jag funderade på en sak. Den informationen du hittade på Fass, gällde den för tabletterna på 10 mg eller dom på 20 mg? (Kommer inte ihåg om det finns fler styrkor)

För dom på 20 mg är ju depåtabletter som släpper ut Ritalinet lite då och då under dagen medan dom på 10 mg är direktverkande och släpper ut allting på en gång.

Känner mig hyfsat knasig i övrigt, bråkade med kombon igår men bestämde mig för att inte göra som jag har gjort alla andra gånger och fly därifrån. Jag har en lång historia av att flytta till nya platser, byta skola, byta gymnasieprogram, byta lägenhet osv.

Men den här gången har jag bestämt mig för att stanna kvar och åtminstone försöka kämpa vilket känns bra. Blev dock lite deppad av en artikel på Aftonbladet, en av mina favoritskådisar från en av "mina" (specialintresse) tv-serier är död.
    www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article4785726.ab

Får bara hoppas att jag kommer igång med allting som jag hade planerat att kämpa med idag och inte blir "bara sittandes" som det oftast blir..
  • Fjärilen72
    HellviHumle skrev 2009-04-01 13:05:50 följande:
    Har kollat igen. Det gällde tabletterna. Kapslarna skulle tas på morgonen.
    Tack så mycket!

Ni kommer väl förresten ihåg vilken dag det är imorgon?

För min del så blir det nog föreläsning både ikväll och imorgon kväll.

www.newsdesk.se/view/pressrelease/nyfiken-paa-autism-aspergers-syndrom-282027

www.abfstockholm.se/kalendarium/Alice_Assistans_och_Autism/index.htm
  • Fjärilen72
    HellviHumle skrev 2009-04-01 13:23:54 följande:
    Nej, vad har jag nu glömt?
    Det är World Autism Awareness Day!

Fast det är inte bara du som har glömt, jag insåg det inte heller fören jag läste i en annan NPF tråd här på fl.
  • Fjärilen72
    Ysta skrev 2009-04-01 14:00:22 följande:
    Är det en dag som uppmärksammas i hela Sverige eller är det bara i huvudstaden? Tänkte hur man får reda på om det är tex föreläsning eller liknande här i Luleå.
    Som jag har fattat det så är det en dag som uppmärksammas i hela världen. Den har bara inte "vunnit mark" riktigt i Sverige än.

Det är nog mest föreläsningar här i Stockholm skulle jag kunna tro eftersom det är Sveriges största stad. (Nej, jag försöker inte dissa alla utanför Stockholm. Det är ett välkänt faktum att folk inte fattar att det faktiskt händer saker bortom tunnelbanelinjerna med)

Jag vet inte riktigt hur du ska kunna få reda på om det händer något i Luleå eller inte. Googla kanske? Eller kolla på landstingets hemsida, dom kanske anordnar någonting?
    HellviHumle skrev 2009-04-01 13:38:22 följande:
    Då får vi se om det uppmärksammas av media! Och, i så fall, hur.
    Enligt obekräftade källor så skulle det komma ett inslag på Nyhetsmorgon i Tv4 imorgon antingen 06:10 eller 07:10, är inte helt exakt på tiden.
Svar på tråden vuxna med adhd add as