Inlägg från: Fjärilen72 |Visa alla inlägg
  • Fjärilen72

vuxna med adhd add as

Anonym (Lovisa) skrev 2009-04-03 00:28:02 följande:

Hej! Jag är en ensam mamma med lite personliga problem. Jag är t.ex. otroligt rastlös och måste döva mina besvär med diverse. Jag måste ha något att se fram emot, annars går jag under i min vardagliga tristess. Alla måsten är det enda jag gör och detta tar kål på mig. Jag äter för mycket, jag har blivit fet. Ibland dricker jag alkohol. Jag sköter mina barn och mitt arbete exemplariskt. Men inom mig tycker jag att livet är SKIT! Jag har inga intressen, inga drömmar, innan barnen hade jag massor, nu finns inte tid. Jag ser ingen ljusning heller... Jag kontaktade psykvården, fick stämningshöjande och samtal med terapeut varannan vecka. Det har hjälp, jag mår bättre. Men nu har det gått ett år. Jag mår ju bättre, men absolut inte bra. De pratar om hur de ska avsluta "behandlingen". Det är INTE så att jag har ångest för det (som de verkar tro). För i sanningens namn har inget förändrats. Jag mår så bra att jag överlever och inte deppar ihjäl mig, ja. Men jag äter för mycket och dricker då och då ännu... Har inte gått ner ett gram! Jag tycker att jag är den fulaste, äckligaste mest misslyckade skatan av denna värld! Jag tror att jag behöver en helt annan behandling. Eller kanske en ADHD-utredning!? Hur GÖR man för att få till detta? De tycker att jag är FÖR frisk!? Jag är rädd för att säga för mycket då jag har ensam vårdnad om barnen... De mår faktiskt väldigt bra för övrigt och de har regelbunden kontakt med sin far. Tacksam för svar! Kram Lovisa INGET av detta tyder på att jag skulle kunna ha ADHD!? Bara för att jag inte är självklar, borde jag gå och och vänta på att jag BLIR det, så småningom eller!? Jo snart orkar jag inte ta hand om mina barn, mitt liv är ett kaos! Snart orkar jag inte sköta mitt arbete, vill slarva varje dag helst!... Bara skita i allt helt enkelt! Kanske har ni rätt... jag vet inte. Jag överlever ju.... varför gnälla innan jag blir självmordsbenägen..!?
    Ska jag vara ärlig så nej, det låter inte som om du har adhd. Du pratar om att vara ett "självklart fall" och av det du skriver så tycker jag att du faktiskt är det. Ett "självklart fall" av depression.

Nej, jag är ingen psykiatriker, jobbar inte inom vården eller så men du frågade. Förutom mina npf diagnoser så är jag också diagnostiserad med bland annat depression.

Enligt sv.wikipedia.org/wiki/Depression så är detta symtomen på depression:

* Nedstämdhet
    * Nedsatt intresse och glädje
    * Viktändring (minst 5 % ökad eller minskad vikt per månad)
    * Sömnstörning
    * Motorisk oro eller hämning
    * Svaghetskänsla eller brist på energi
    * En känsla av att vara värdelös eller skuldkänslor
    * Minskad koncentrations-, tankeförmåga eller obeslutsamhet
    * Återkommande tankar på döden eller självmord

(En till sida om depression www.medivia.se/depression.htm)

Och här har du vad som enligt web4health.info/sv/answers/adhd-diagn-dsm.htm är diagnoskriterierna för ADHD:

* Är ofta ouppmärksam på detaljer eller gör slarvfel i skolarbetet, yrkeslivet eller andra aktiviteter.
    * Har ofta svårt att bibehålla uppmärksamheten inför uppgifter eller lekar.
    * Verkar ofta inte lyssna på direkt tilltal.
    * Följer ofta inte givna instruktioner och misslyckas med att genomföra skolarbete, hemsysslor eller arbetsuppgifter (beror inte på trots eller på att personen inte förstår instruktionerna)
    *Har ofta svårt att organisera sina uppgifter och aktiviteter.
    * Undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra uppgifter som kräver mental uthållighet ( t ex skolarbete eller läxor)
    * Tappar ofta bort saker som är nödvändiga för olika aktiviteter ( t ex leksaker, läxmaterial, pennor, böcker eller verktyg)
    * Är ofta lättdistraherad av yttre stimuli.
    * Är ofta glömsk i det dagliga livet

(Här har du en länk till ett sk "självtest" på Expressens hemsida. www.expressen.se/1.682011)

Jag tycker ju då som sagt att du är ett ganska klart fall av depression men om du vill ha en npf utredning gjord så är psyk den enda vägen att gå om du inte vill gå till något privat ställe och betala där. (Det kan gå på hemskt mycket)

Varför vill dom avsluta behandlingen? Varför säger du inte till om att du vill fortsätta behandlas? Hur kan du vara så säker på att det inte är ångest?

Jag har svårt att se att någonting skulle hända med dina barn bara för att du berättar ärligt på soc hur du känner. Visst, om du kanske erkände att du slog barnen regelbundet och aldrig matade dom (om det inte är fara för ens eget/andras liv/hälsa så är jag nästan säker på att den totala tystnadsplikten råder) men du är ju medveten om hur situationen ser ut (du mår inte bra) och du har sökt hjälp så efter detta kan det ju bara gå uppåt eller hur?

Du kommer inte få adekvat hjälp fören du berättar precis som det är för din terapeut. Det är inte lätt (tro mig, jag vet) speciellt inte om man har haft på sig sin mask utåt hur länge som helst och man verkligen har blivit van vid att låtsas att allting är så bra så men när man till slut får det ur sig så kommer det att kännas bra.

Duger detta svar?
  • Fjärilen72
    Aquagreen skrev 2009-04-03 08:00:33 följande:
    Fjärilen - Mycket bra svar Nu ska jag hoppa i kläderna o åka in till stan o få naglarna gjorda
    Tack! *Bröstar upp mig och ser stolt ut*

Oh! Fixa naglarna. Skulle jag också vilja göra. Hur brukar du göra? Jag tycket att det är finast när det bara är vitt på toppen och resten va nageln är "normal". Förresten, heter inte det fransk manikyr?

Jag har ju jabbat på restaurang länge så har aldrig fått ha långa naglar och nu när jag är arbetlös så har jag inte råd att göra det. >.
  • Fjärilen72
    Fjärilen72 skrev 2009-04-03 10:29:27 följande:
    Tack! *Bröstar upp mig och ser stolt ut* Oh! Fixa naglarna. Skulle jag också vilja göra. Hur brukar du göra? Jag tycket att det är finast när det bara är vitt på toppen och resten va nageln är "normal". Förresten, heter inte det fransk manikyr? Jag har ju jabbat på restaurang länge så har aldrig fått ha långa naglar och nu när jag är arbetlös så har jag inte råd att göra det. >.
    Men gah! Jag är sjukt trött. Så läs bara inlägget och låtsas som att ni inte ser alla små stavfel. Okej?

Dock stör det mig att hela smileyn inte kom med på slutet, det ska vara: >.
  • Fjärilen72
    Fjärilen72 skrev 2009-04-03 10:31:48 följande:
    Men gah! Jag är sjukt trött. Så läs bara inlägget och låtsas som att ni inte ser alla små stavfel. Okej? Dock stör det mig att hela smileyn inte kom med på slutet, det ska vara: >.
    Förlåt att jag spammar lite nu men vad i hela ...!? Får man inte göra en såns smiley eller vad?

Testar:
    >....
  • Fjärilen72
    Himmelkropp skrev 2009-04-03 12:42:47 följande:
    Kan inte sortera tankar just nu men påhoppad var fel ord. Håller med.
    Jag har funderat på en sak. Då det regelbundet återkommer frågor om hur man "får till" en utredning vore det inte en bra idé att lägga upp den i ts då? Eller blir det allt för rörigt?
  • Fjärilen72
    ensamhemma skrev 2009-04-04 11:57:13 följande:
    f**k det här....laga mat,aktivera barnen,tomt i plånboken o så ska man var glad oxå medans en viss person driver än till vansinne. skulle kunna strypa shittet. har ingen jäkla lust att stå laga mat i en timme som äts upp på 5 minuter så står man där med världens jkla disk oxå. ska det vara såhär? är det meningen med livet?serva andra vem e jag? en piga eller? hade hela helgen planerad men tro fan att min labila kompis ändra sig och fuckade upp alla planer,försökte t om få mig att ta hand om hennes dotter för hon e supsugen,idioooot. energitjyv. men men jag får väl rycka upp mig o göra det bästa av dagen för det brukar ju lösa sig i slutändan ändå. förlåt för gnället men ibland blir det 2 much bara.
    Det är fullt tillåtet att gnälla! Det kan vara fruktansvärt skönt att bara få ur sig allting. Och om man gör det här så kanske man till och med kan hålla sig från att få ett utbrott i "det riktiga livet".

Det där med kompisar som ska ställa in i sista minuten och hålla på med en massa andra konstigheter känner jag så väl igen och det är sjukt frustrerande! Så ja, jag förstår dig mycket väl.
  • Fjärilen72

Ett inlägg jag skrev i denna (www.familjeliv.se/Forum-5-255/m41658567.html) tråd. Är jag helt ute och cyklar eller?

"Jag tar inte illa upp av att du har en annan åsikt. Jag accepterar den men som med precis allting annat så måste man kunna få ha synpunkter på det? Och precis som du har en åsikt så har jag en annan.

Och nej, det var inte dina åsikter jag tog illa upp för. Det var just det att när man faktiskt har svårigheter (man kanske till och med behöver hjälp, extra stöd osv) så får man inte det utan får höra saker som exempelvis "ryck upp dig". Eller "tonårskris"..

Det är redan tillräckligt jobbigt att, ovanpå att försöka hantera alla de känslor som oupphörligt springer runt i kroppen, inte bli tagen på allvar. Och det är än idag ett "oerhört stigma"/stor skam att leva i samhället med psykiska problem av något slag.

Är man inte öppen med det så snackar folk för att man är "så konstig" och är man öppen med det så får man direkt en stämpel i pannan. (Som att personer med borderline är fruktansvärt manipulativa och egoistiska, dom med asperger är känslokalla och skulle kunna mörda någon utan samvetskval, adhd:are springer omkring överallt, skriker, är elaka mot andra barn mm.)

Lever man sen inte upp till precis alla de kriterier som finns för diagnosen eller de fördomar/den stereotypa bild som finns i samhället så "inbillar man sig". Och så var vi tillbaka på ruta ett igen.."

• Fjärilen72
    HellviHumle skrev 2009-04-04 16:15:56 följande:
    Hahaha, ganska träffande beskrivning! Väl talat!
    Tack!
  • Fjärilen72
    Aquagreen skrev 2009-04-06 16:56:27 följande:
    Hoppas jag med, blir nästan lite rörd över det stödet jag känner från hon på psyk som gjort min utredning, hon har ringt 2 gånger idag o berättat vad hon börjat ta tag i o sa att jag skulle ringa henne om de var ngt. Hon berättade att det finns en lag, LSS heter den som jag skulle anv mig av till max, nyttja vid körkorts tagning, jobbsökande osv, att jag ska få kontakt person mm. Är allt detta fr min AS diagnos el har alla med ADHD rätt till detta?
    I LSS personkrets 1 (som bland anant du och jag tillhör ) så räknas "autism och autismlikande" diagnoser in. ADD/ADHD och Asperger är ju visserligen "släkt" men det är fr´ån din AS diagnos det härstammar skulle jag tro.

Hmm, använda det när man tar körkort? Ja, då får man väl snabba på för det senaste jag hörde var ett lagförslag om att personer med NPF diagnoser inte skulle få ta körkort. :S
  • Fjärilen72
    Aquagreen skrev 2009-04-06 15:30:42 följande:
    HEMSKT, men kan inte kommuen ta hänsyn till din dignos, att du inte skickade in i tid, lite fngertopps känsla måste de väl ha? *Kraaam* Vilken skillnad de är från kommuner o psykvården, jag upplever att jag får världens stöd o allt rullat på frt, nästan lite för fort, förra veckan fick jag 2 diagnoser, idag på morgonen ringer dom från psyk o säger att jag fått läkar tid nästa vecka då jag ska få höjd dos concerta o Litium, sen har hon bokat tid på soc för att få dem att trycka på kommunen i fråga om lite utökad tid på dagis för mig son. Att jag ska få kontaktperson mm, kan inte klaga känns som jg är enormt uppbackad, Precis så de borde vara för oss alla med problematik, varför ska de skilja var man bor.
    Kom att tänka på en annan tråd när jag läste ditt inlägg.
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m42874005.html

Den har sitt ursprung i den här tråden.
    (OBS! Den tråden är ganska deppig och inte speciellt positiv så den kanske kan göra att någon som redan mår dåligt mår sämre. OBS!)
    www.familjeliv.se/Forum-4-50/m42618405.html
Svar på tråden vuxna med adhd add as