vuxna med adhd add as
Anonym (Lovisa) skrev 2009-04-03 00:28:02 följande:
Nej, jag är ingen psykiatriker, jobbar inte inom vården eller så men du frågade. Förutom mina npf diagnoser så är jag också diagnostiserad med bland annat depression.
Enligt sv.wikipedia.org/wiki/Depression så är detta symtomen på depression:
* Nedstämdhet
* Nedsatt intresse och glädje
* Viktändring (minst 5 % ökad eller minskad vikt per månad)
* Sömnstörning
* Motorisk oro eller hämning
* Svaghetskänsla eller brist på energi
* En känsla av att vara värdelös eller skuldkänslor
* Minskad koncentrations-, tankeförmåga eller obeslutsamhet
* Återkommande tankar på döden eller självmord
(En till sida om depression www.medivia.se/depression.htm)
Och här har du vad som enligt web4health.info/sv/answers/adhd-diagn-dsm.htm är diagnoskriterierna för ADHD:
* Är ofta ouppmärksam på detaljer eller gör slarvfel i skolarbetet, yrkeslivet eller andra aktiviteter.
* Har ofta svårt att bibehålla uppmärksamheten inför uppgifter eller lekar.
* Verkar ofta inte lyssna på direkt tilltal.
* Följer ofta inte givna instruktioner och misslyckas med att genomföra skolarbete, hemsysslor eller arbetsuppgifter (beror inte på trots eller på att personen inte förstår instruktionerna)
*Har ofta svårt att organisera sina uppgifter och aktiviteter.
* Undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra uppgifter som kräver mental uthållighet ( t ex skolarbete eller läxor)
* Tappar ofta bort saker som är nödvändiga för olika aktiviteter ( t ex leksaker, läxmaterial, pennor, böcker eller verktyg)
* Är ofta lättdistraherad av yttre stimuli.
* Är ofta glömsk i det dagliga livet
(Här har du en länk till ett sk "självtest" på Expressens hemsida. www.expressen.se/1.682011)
Jag tycker ju då som sagt att du är ett ganska klart fall av depression men om du vill ha en npf utredning gjord så är psyk den enda vägen att gå om du inte vill gå till något privat ställe och betala där. (Det kan gå på hemskt mycket)
Varför vill dom avsluta behandlingen? Varför säger du inte till om att du vill fortsätta behandlas? Hur kan du vara så säker på att det inte är ångest?
Jag har svårt att se att någonting skulle hända med dina barn bara för att du berättar ärligt på soc hur du känner. Visst, om du kanske erkände att du slog barnen regelbundet och aldrig matade dom (om det inte är fara för ens eget/andras liv/hälsa så är jag nästan säker på att den totala tystnadsplikten råder) men du är ju medveten om hur situationen ser ut (du mår inte bra) och du har sökt hjälp så efter detta kan det ju bara gå uppåt eller hur?
Du kommer inte få adekvat hjälp fören du berättar precis som det är för din terapeut. Det är inte lätt (tro mig, jag vet) speciellt inte om man har haft på sig sin mask utåt hur länge som helst och man verkligen har blivit van vid att låtsas att allting är så bra så men när man till slut får det ur sig så kommer det att kännas bra.
Duger detta svar?