Inlägg från: HellviHumle |Visa alla inlägg
  • HellviHumle

vuxna med adhd add as

Himmelkropp skrev 2009-03-28 13:42:36 följande:
    Vi har blivit en medlemsgrupp! Weeeeeeeeeeee
    Jag misstänkte att man skulle flytta oss. Men det känns rätt. Vi är ju i stort sett samma gäng. Men fler får plats och är välkomna, eller hur?
  • HellviHumle
    Himmelkropp skrev 2009-03-28 13:56:10 följande:
    Absolut! Vi har hållt på ett tag så de var lite dags. Nu kommer jag lägga nästa tråd i anonym medlemstrådar. Bra att man vet de. Har ju inte funnits tidigare men lägga tråden så folk bara kan snacka med öppna nick är inte rätt. Hur mår du?
    Jag vet inte. Känns som om det är nå'n sjuka på gång. Annars är det inget större problem.
    Jag tycker det var bra att medlemsgrupperna kan vara anonyma. Det har varit mycket tjafs med trådar som flyttats eller tagits bort för att de inte passat i KR.
  • HellviHumle
    Ysta skrev 2009-03-28 14:46:31 följande:
    Har haft en bra dag hittills idag.. Solen strålar och humöret är nästan på topp. Däremot så har jag den där förbaskade inre stressen som jag försöker slåss mot men det går inte.. Hur hanterar ni inre stress och när alla tankar snurrar runt i huvudet så man håller på att bli galen? Jag har ju fått Atarax utskrivet men fick bara 25 tabletter (har två st kvar) så måste boka tid hos en läkare för att förnya. Skrev om Atarax en gång tidigare men missade om jag fick nåt svar, ber om ursäkt för det. Iaf så på min förpackning så står det "1-15 tabletter, 1-15 gånger dagligen" men det kan väl aldrig stämma?? Om jag kan ta 15 tabletter åt gången upp till 15 gånger om dagen så skulle det bli 225 tabletter på en dag?! Misstänker att det ska stå 1-5 tabletter, 1-5 gånger om dagen, visst låter det rimligare?
    Eller kanske rent av 1-1,5 tabletter 1-5 ggr om da'n!
  • HellviHumle

Saxat ur Fass:Vanlig dos för vuxna: 1 - 5 tabletter à 10 mg 2 - 3 gånger dagligen eller 1 - 2 tabletter à 25 mg.

Så det ska nog stå 1-5 tabl 1-5 ggr om dagen. Fast det låter som lite för ofta om man nu tittar på Fass. Där står det också att de verkar ca tolv timmar.

• HellviHumle
    Ysta skrev 2009-03-28 15:32:19 följande:
    Nu hade det ju ändå varit omöjligt att ta 225 tabletter på en dag, dels för att jag skulle aldrig rymma så många i min kropp och sen fick jag bara 25 st utskrivna :) Men jag tycker nog att man borde vara lite mer noggrann när man skriver ut en medicin. Hade inte tänkt på att kolla på Fass faktiskt, är lite segtänkt..
    Om de skrivit fel så är det jäkligt allvarligt. Oavsett om det är läkaren eller apoteket. Jag tycker egentligen att du ska visa apoteket din ask/burk!
  • HellviHumle
    Ysta skrev 2009-03-28 15:52:20 följande:
    Jag har aldrig tagit mer än kanske två-tre st på ett dygn totalt så det är ingen risk. Blev bara så konfunderad över vad det stod på etiketten.. Ska ta med den när jag ska till läkaren nästa gång och visa upp asken.
    Nej, det förstår jag. Jag tänkte närmast på att det inte ska hända igen med någon som kanske inte förstår att det är fel. Då är det ju lika bra att de får veta att det hänt.
  • HellviHumle

Allvarligt talat så tror jag att de här kommentarerna beror på okunskap. Det folk vet om Npf är det de lär sig i tidningarna. Vanligen när det hänt något tragiskt som t ex Rödeby. Det innebär ju att folk i allmänhet får en felaktig syn på störningarna.

• HellviHumle

Anonym (sjuk?) skrev 2009-03-30 19:48:48 följande:

Jag håller med. Det är garanterat okunskap. Min mamma fattar ingenting heller av det hela och säger att jag inte kan ha det. Dock jag som har läst på lite mer ser att många i våran släkt troligtvis har det men dom är så gamla att då dom var yngre så var det inte lika vanligt att ta itu med det. Då var alla pojkar bråkiga allmänt för det var ju så det "skulle" vara tex. Jag blir inte arg på dom som säger så. Är det bekanta så håller jag mest bara tyst. Är det någon mer närmare mig så försöker jag förklara lite bättre för dom bara.
    Det fanns nog större möjligheter att passa in på arbetsmarknaden förr också. Det gjorde att NPF inte stack ut så mycket ändå. Jobb med ordentliga rutiner passade säkert många.
    Jag försöker oftast förklara om jag får möjlighet annars skiter jag mest i dem som tror på sina förutfattade meningar.
  • HellviHumle
    Fjärilen72 skrev 2009-03-31 20:44:21 följande:
    Är det någon mer än jag som har tics? Jag har (oftast) inga vokala tics utan mest motoriska. Dock blir det MYCKET värre på Ritalinet vilket gör att jag just nu vägrar gå utanför lägenhetens trygghet eftersom (jag inbillar mig?) att folk glor på mig. Förresten, när jag ändå håller på. Är det någon som har upplevt att dom fått svårt att andas när dom har tagit Ritalin? För mig uppkommer det oftast kanske typ 5 - 15 minuter efter att jag har tagit medicinen och sen håller det på tills Ritalinet går ur kroppen. Fast då har jag i och för sig redan tagit nästa dos så det håller i princip på dygnet runt. Ni som tar Ritalin, hur ser erat doseringschem ut? Jag tar 2x10 mg 3 gånger/dag, dvs 60 mg totalt/dag. Jag tar tabletterna 9 - 14 - 19 är det bra eller borde man kanske justera det lite? Oj oj, nu blev det mycket längre än vad jag hade tänkt mig. Igen. Men jag blir så sjukt "speedad" på Ritalinet. Om hjärnan går som en bil vanligtvis så är det just nu som en Formel 1 bil. :S Men nu ska jag ge mig, gå ut och röka och hoppas på att det lugnar ner sig lite..
    Om man ska ta tre gånger om dagen så kanske man ska försöka ligga på åttatimmars intervall om det går. Eller ska man bara ha effekt under "vakentid" sas?
  • HellviHumle
    Fjärilen72 skrev 2009-03-31 21:11:10 följande:
    Jag fick inga direkta ordinationer om tidsintervaller och/eller om det ska vara på både vaken och sovande tid eller bara vaken. Min läkare är hyfsat luddig..
    Enligt FASS så är rekommendationen 1-2 ggr om dagen, lämpligen vid frukost och lunch. Så om du ska ta tre gånger om dagen så verkar din indelning rätt bra.
Svar på tråden vuxna med adhd add as