• hink o spade

Hur länge kokar ni äggen för att de ska bli bara något krämiga i gulan?

Då menar jag att gulan inte ska rinna.
    Lägger ni äggen i kokande vatten eller i kallt vatten och tar sedan tiden, eller hur gör ni?

• Svar på tråden Hur länge kokar ni äggen för att de ska bli bara något krämiga i gulan?
  • lurv

Jag lägger mina ägg i kallt vatten, när de kokar upp så stänger jag av plattan och låter de stå kvar med locket på. Vill man ha de lite lösa så tar man bort kastrullen medan det fortfarande bubblar lite. Hårdkokta men inte gröna i kanten blir de om man låter dom stå kvar på plattan tills de har slutat bubbla helt.

• Anti75

Å jag älskar oxå när gulan är kletig! Jag har köpt en sån där äggtimer som man lägger i det kalla vattnet med äggen.. På så sätt får man alltid perfekt resultat. Bra oxå om man vill ha olika. Alltså nån kanske vill ha hårdkokt oxå..

• Ankissen

Lägger i äggen i kallt vatten och låter det koka upp. Sen kokas äggen fyra minuter!

Mamma till Elliot 051112 och Myggan bf 090421
  • Blå Flygare

Lägger det i kallt vatten (så det inte spricker) tillsammans med en www.bagarenochkocken.se/shop/

Spisen och på vilken värme man kokar på spelar in, så jag har slutat försöka ta tiden. Kokar ägg för sällan för att få det rätt.

• littlepixiegrl

Det bror på hur stora äggen är, men jag brukar koka stora ägg i ca: 6-7 minuter. Jag lägger dem i kallt vatten från början. Mina ägg brukar bli "vaxiga", men reslutatet kan variera lite. OM du vill ha dem väldigt kletiga så dra ner lite på tiden.

@-`-,-- lillploppen i magen, BF 19 maj --,-´-@
  • Aiwendil

Kallt vatten och salt så OM de spricker rinner inget ut.
    Inget som ger ägget smak.
    Sen kokas dom exakt 5,5 minut. Gjorde det senast i morse!
    Då blir mitten av äggulan lite krämig.

Isak 07 03 09 - Pyret BF 09 08 27
  • Magini

Jag lägger alltid i äggen (medelstora) i kokande vatten och låter dom koka i exakt 8 min.. Då blir dom perfekta!!!

• Anti75

blå myran.... Ja precis en sån har jag med o den klarar jag mig inte utan!

• Ärla Minou

5-6 minuter i kokande vatten, lägger i dem från början i kalla vattnet.

• MAGU

Jag lägger normalstora ägg i kallt vatten och låter vattnet koka upp innan jag sätter timern på 4min! Då blir de PERFEKT krämiga!

• Aiwendil
    Magini skrev 2009-03-01 21:16:05 följande:
    Jag lägger alltid i äggen (medelstora) i kokande vatten och låter dom koka i exakt 8 min.. Då blir dom perfekta!!!
    Men då kan dom omöjligt bli mjuka i mitten..
    Mina blir hårdkokta om jag kokar i 8 minuter!
  • Aiwendil
    MAGU skrev 2009-03-01 21:19:05 följande:
    Jag lägger normalstora ägg i kallt vatten och låter vattnet koka upp innan jag sätter timern på 4min! Då blir de PERFEKT krämiga!
    Och gör jag som du så blir dom löskokta...

Verkar inte finnas nått svar på detta med andra ord TS...
    Du får testa dig fram!
  • hink o spade
    Svar på #13
    Hahaha..visst är det svårt. Nu har jag en snabbplatta så det
    kan ju vara skillnad förståss.
    Någon som kokar äggen på en snabbplatta?
  • Magini

Aiwendil skrev 2009-03-01 21:19:15 följande:

Men då kan dom omöjligt bli mjuka i mitten..Mina blir hårdkokta om jag kokar i 8 minuter!
    När du lägger i dom när vattnet kokar?? Då har vi nog HELT olika ägg för här blir det väldigt krämig gula, varken hård eller helt rinnande.. Har du väldigt små ägg eller?
  • PerG

Lägger i äggen och kokar sedan upp. Sedan låter jag det koka 3 min och 14 sekunder... Perfekt! ;)..

• PerG

Ah, krämig.. 3 min 14 sek ger rinnande gula som jag vill ha... sorry..

Svar på tråden Hur länge kokar ni äggen för att de ska bli bara något krämiga i gulan?