• Eisa

Undviker du salt helt och hållet till din 7-12-månadersbebis?

Ja hur tänker ni andra bebismammor om salt?

12.34
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Undviker du salt helt och hållet till din 7-12-månadersbebis?
  • lövet2

Ja, jag ger bara osaltat till barn under 1 år.

I´m just a guy ...
  • Bullfan

Han får normalsaltat smör, men inget annat salt.

• La Lola

Eftersom det inte behövs undvikas helt så gör jag inte det.
    (har ju ingen liten just nu men jag har haft o kommer få snart)

Det måste vara jättesvårt att undvika salt helt o hållet?
    För det finns ju i så många produkter.

*mamma till Alma 8 år, BF med nr 2; 10 mars.
  • PerG

Bebispappa visserligen (vi lagar också mat åt bebisar även om jag kan tänka att vi är få), men vi har inte saltat maten och undvikit vissa mycket salta ingredienser (som t.ex.) buljong, men serverat korv (fast det var nog runt 8-9 mån), normalsaltat smör osv..

• maxlis

min son blir ett år nu i veckan. Han är superkinkig med mat - en bra dag äter han 1/3 dels barnmatsburk. Välling, yoghurt och frukt är det han lever på. Jag har provat allt. När han någon gång är intresserad av det vi äter så får han smaka så mycket han vill även om det är salt i. Han äter sällan mer än två tuggor ändå.

• vittra

Eftersom det inte finns något förbud mot salt har vi inte undvikit det. Däremot har vi inte själva tillsatt salt i maten, men livsmedel innehåller givetvis salt i sig själva vilket vi inte brytt oss om.

• En lyckans tår i månens sken

Nej, han/hon får saker som normalsaltat smör, mjukost och korv, men jag saltar inget extra.

- Leverpastej, mild mjukost, messmör och vanligt smör till macka
    Allt det innehåller ju lite salt?

I maten jag gör tillsätter jag inget salt alls om han ska ha.

• Eisa
    PerG skrev 2009-03-01 21:59:12 följande:
    Bebispappa visserligen (vi lagar också mat åt bebisar även om jag kan tänka att vi är få), men vi har inte saltat maten och undvikit vissa mycket salta ingredienser (som t.ex.) buljong, men serverat korv (fast det var nog runt 8-9 mån), normalsaltat smör osv..
    ja pappor får såklart också svara
    12.34
  • NikiL

Osaltat smör, osaltad mat, MEN vanligt bröd, leverpastej och ost.

• La Lola
    NikiL skrev 2009-03-02 11:15:25 följande:
    Osaltat smör, osaltad mat, MEN vanligt bröd, leverpastej och ost.
    Men...varför undvika salt i vissa produkter men inte i alla?
  • PerG
    Svar på #10
    Kan tänka att det är pga samma resonemang vi hade när sonen precis började äta och vi lagade mat.

De produkter där det fanns saltfria alternativ till (t.ex. tomatpuré, osv) så valde vi dessa medan de produkter där det inte finns några saltfria alternativ alls så gav vi de ändå (som t.ex. bröd, leverpastej m.m.). Sen när han blev större undvek vi bara vissa saker medans resten var de produkter vi själva använde...
  • La Lola
    PerG skrev 2009-03-02 12:53:55 följande:
    Kan tänka att det är pga samma resonemang vi hade när sonen precis började äta och vi lagade mat. De produkter där det fanns saltfria alternativ till (t.ex. tomatpuré, osv) så valde vi dessa medan de produkter där det inte finns några saltfria alternativ alls så gav vi de ändå (som t.ex. bröd, leverpastej m.m.). Sen när han blev större undvek vi bara vissa saker medans resten var de produkter vi själva använde...
    Ah, ok.
    Så kan det ju vara ja.
  • glammis

Jag ger också osaltad mat där det går men även leverpastej, bröd mm. Men sedan tycker jag det är stor skillnad på en 5 månaders och en 10 månaders. Ju större de blir desto bättre kan ju kroppen klara av salt så jag var mycket mer försiktig när mina pojkar var under typ...7 månader kanske.

• Sencha

Röstade på tvåan.
    Han har vid något tillfälle fått smör i maten, då saltat (annars brukar det bli olja), och han har fått smaka leverpastej, och bröd får han små små bitar köpebröd.
    Men när vi lagar mat är det saltfritt.

0401 & 0807
  • Marma

De fick normalsaltat smör, leverpastej, ost m.m saltade inget extra i maten, det enda vi undvek...

• Granada

Ger osaltat i största möjliga mân och tillsätter inte salt men allt är inte saltfritt om jag säger sâ

• Anne69

Vi kör med saltfri buljong o är ganska noga med den mat vi lagar MEN..... hos oss blir det också normalsaltat smör, en bit skinka osv ibland. Så tvåan!

• Bobbenn

Nej det är ju gamla siffror. Från 8 månader är liite salt ok, typ som  i TS mjukst, halvfabrikat tex köttbullar men tillsätter inget extra

Dottern har fått 1 års burkar sedan hon va 9 månader oxå

Glöm bort dina bekymmer, imorgon kommer nya
  • Glamrockare

nej jag undviker inte det nej.

Gravid med andra barnet i vecka 35
  • elektra1

vi har inte undvikit salt speciellt mycket. Inte efter 10 månaders ålder iallafall.

Svar på tråden Undviker du salt helt och hållet till din 7-12-månadersbebis?