• Spicy Women

Skriver du ursch eller uch?

Nyfiken som en get.

Själv skriver ja usch.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-05 16:27
    Ursäkta mig att ett s försvann när jag skulle skriva usch, så att det vart uch.

• Svar på tråden Skriver du ursch eller uch?
  • Majsan71

Ursch??? Har aldrig hört eller läst det någon gång {#lang_emotions_undecided}

Säger och skriver usch.

*~* Jag längar efter våren *~*
  • mindless
    Hallonröd skrev 2009-03-05 16:58:08 följande:
    "Släppa skriftspråket"...men det var ju du som började prata ju om hur ordet usch borde stavas/skrivas?! Bara för att två ord låter lika i uttal så betyder ju inte det att det är logiskt att de ska stavas lika också. Tycker inte jag iallafall
    Problemet var att du utgick från skriftspråket för att komma fram till den logiska stavningen. Du började så att säga i facit. Och bara så att vi inte talar förbi varandra: jag säger ingenting om hur usch borde stavas. Jag resonerar bara kring hur man logiskt kan komma fram till en stavning med R.

>? Bara för att två ord låter lika i uttal så betyder ju inte det att det är logiskt att de ska stavas lika också.?

Det säger jag inte heller. Svenska språket är långt ifrån logiskt. Däremot säger jag att urs är en logisk stavning OM man utgår från hur ordet kurs stavas (och givet ett visst uttal). Logiskt tänkande handlar om att se mönster och att dra slutsatser. Som i IQ-test där man får se tre figurer och säga vilken som är den fjärde, logiska, fortsättningen.

Precis som det är logiskt för barn att böja alla verb svagt. De följer ett visst mönster och så blir det gråta-gråtade-gråtat. Nu råkar det vara fel enligt våra konventioner, men inte tusan kan man säga att det är på logiken det brister. Eller? Och på samma sätt: skriver man urs eftersom man skriver kurs så har man visserligen fel, men man har varit logisk i sitt tänkande. Man har följt ett mönster.

Och vi kan ju alltid vända på det: anser du inte att usch är en logisk stavning om man utgår från hur dusch stavas?
  • Hallonröd
    mindless skrev 2009-03-05 17:25:24 följande:
    Problemet var att du utgick från skriftspråket för att komma fram till den logiska stavningen. Du började så att säga i facit. Och bara så att vi inte talar förbi varandra: jag säger ingenting om hur usch borde stavas. Jag resonerar bara kring hur man logiskt kan komma fram till en stavning med R. >” Bara för att två ord låter lika i uttal så betyder ju inte det att det är logiskt att de ska stavas lika också.”Det säger jag inte heller. Svenska språket är långt ifrån logiskt. Däremot säger jag att urs är en logisk stavning OM man utgår från hur ordet kurs stavas (och givet ett visst uttal). Logiskt tänkande handlar om att se mönster och att dra slutsatser. Som i IQ-test där man får se tre figurer och säga vilken som är den fjärde, logiska, fortsättningen. Precis som det är logiskt för barn att böja alla verb svagt. De följer ett visst mönster och så blir det gråta-gråtade-gråtat. Nu råkar det vara fel enligt våra konventioner, men inte tusan kan man säga att det är på logiken det brister. Eller? Och på samma sätt: skriver man urs eftersom man skriver kurs så har man visserligen fel, men man har varit logisk i sitt tänkande. Man har följt ett mönster. Och vi kan ju alltid vända på det: anser du inte att usch är en logisk stavning om man utgår från hur dusch stavas?
    Ja ok...missförstod dig hur du tänkte och menade...jag gick inte så djupt i tankesättet utan var mer realistisk. Men jag förstår hur du menar nu men tycker ändå att det är lite långsökt att resonera så faktiskt.

dusch - usch - Jo, för det är två ord som finns    kurs - urs - Nej, för urs finns det inget som heter

Förstår du hur jag menar?
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • mindless
    Hallonröd skrev 2009-03-05 17:49:47 följande:
    dusch - usch - Jo, för det är två ord som finns    kurs - urs - Nej, för urs finns det inget som heter Förstår du hur jag menar?
    Jag förstår hur du menar, men inte vad det har med logik att göra. Du baserar ditt resonemang enkom på dina kunskaper i stavningskonventioner. Den logiska slutledningen lyser med sin frånvaro.
  • Maliinka

Usch, det är ju så det stavas

• Loco Madre
    mindless skrev 2009-03-05 16:13:20 följande:
    Om man uttalar ordet usch på precis samma sätt som kurs (vilket i alla fall jag gör), så är det väl utomordentligt logiskt att stava det urs. Om en ljudkombination i ena fallet stavas urs (som det gör i kurs) så är det väl mer logiskt att alltid stava den så, än att inte göra det? Jag förstår faktiskt inte hur du kan missa den logiken.
    Det är INTE logiskt att stava två ord likadant bara för att de låter likadant...
  • mindless
    Majsan1986 skrev 2009-03-05 21:30:14 följande:
    Det är INTE logiskt att stava två ord likadant bara för att de låter likadant...
    Jag skulle säga att det är ett skolexempel på induktiv logik, men om du vill använda andra begrepp så står det dig givetvis helt fritt.
  • gaffsan
    virre85 skrev 2009-03-05 21:34:51 följande:
    Jag skriver usch trodde man stavade så...Gör man inte det??
    Jo det gör man
  • Hallonröd
    mindless skrev 2009-03-05 21:24:52 följande:
    Jag förstår hur du menar, men inte vad det har med logik att göra. Du baserar ditt resonemang enkom på dina kunskaper i stavningskonventioner. Den logiska slutledningen lyser med sin frånvaro.
    Ja jag kanske inte kan tänka logiskt på det sätt som du gör...jag vet inte... Verkar som så iallafall {#lang_emotions_dreamer}
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • LindaRebecka

Ååh! Jag HATAR när folk skrivet "uch", "ush" eller "ursh"!

Det stavas "USCH"!

Svar på tråden Skriver du ursch eller uch?