Hallonröd skrev 2009-03-05 16:58:08 följande:
"Släppa skriftspråket"...men det var ju du som började prata ju om hur ordet usch borde stavas/skrivas?! Bara för att två ord låter lika i uttal så betyder ju inte det att det är logiskt att de ska stavas lika också. Tycker inte jag iallafall
Problemet var att du utgick från skriftspråket för att komma fram till den logiska stavningen. Du började så att säga i facit. Och bara så att vi inte talar förbi varandra: jag säger ingenting om hur usch borde stavas. Jag resonerar bara kring hur man logiskt kan komma fram till en stavning med R.
>? Bara för att två ord låter lika i uttal så betyder ju inte det att det är logiskt att de ska stavas lika också.?
Det säger jag inte heller. Svenska språket är långt ifrån logiskt. Däremot säger jag att urs är en logisk stavning OM man utgår från hur ordet kurs stavas (och givet ett visst uttal). Logiskt tänkande handlar om att se mönster och att dra slutsatser. Som i IQ-test där man får se tre figurer och säga vilken som är den fjärde, logiska, fortsättningen.
Precis som det är logiskt för barn att böja alla verb svagt. De följer ett visst mönster och så blir det gråta-gråtade-gråtat. Nu råkar det vara fel enligt våra konventioner, men inte tusan kan man säga att det är på logiken det brister. Eller? Och på samma sätt: skriver man urs eftersom man skriver kurs så har man visserligen fel, men man har varit logisk i sitt tänkande. Man har följt ett mönster.
Och vi kan ju alltid vända på det: anser du inte att usch är en logisk stavning om man utgår från hur dusch stavas?