• smulanC

mozzarella på pizza

Jag åt en pizza igår med pastöriserad mozzarella på hela. mozzarellan var helt smält. men frågan är ändå om den har blivit tillräckligt upphettad.. vad tror ni? Brukar ni/skulle ni äta en pizza med smält mozzarella på?

• Svar på tråden mozzarella på pizza
  • Nea

Jag skulle absolut äta en pizza med smällt mozzerella på - eller mögelost för den delen!

Det händer lite då och då att vi lyxar till det med hemmagjord pizza med "förbjuden" ost på.

• Nea

Så här står det på livsmedelsverket:
    "Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta."

är den smält tolkar jag det som att den har bubblat :)

Däremot ser jag inte att det står just Mozzerella som en av de förbjudna ostarna, men det kanske är jag som är trög...

• smulanC

Okej, fan va skönt, då kan jag kanske andas ut. så du tror att den är tillräckligt upphettad när det är helt smällt? jag hoppas verklgien de..

• smulanC

ja precis, det är också de jag kan läsa mig till. och det jag hoppas är bara att den är tillräckligt het och har "bubblat", när den är på en pizza. i en sås tillexempel hade den ju garanterat varit de. annars tycker jag att de har varit väldigt mycket snack hurvida man får äta mozzarella eller inte. vissa säger att man inte ska göra det alls. vissa säger att man göra de om den är upphettad och vissa säger att man kan äta den hur som, bara den är nypackiterad! jag blir förvirrad..

• Nea

Hittade en guide eller lathund på livsmedelsverkets hemsida med kostråd för gravida och där står det följande vad gäller ostar:
    "Listeria är en bakterie som i ovanliga fall kan finnas i vissa ostar.
    Risken är liten, men om du vill minska den ytterligare är det bra att undvika ostarna i den röda listan. Ostarna i den gröna listan går bra att äta."

Ostarna i den gröna listan - dvs de som går bra att äta är:
    "Hårdost, som:
    - grevé, herrgård, prästost
    Parmesanost - från pastöriserad och opastöriserad mjölk
    Smältost och annan bredbar
    ost i tub eller plastask - från pastöriserad mjölk
    Fetaost - från pastöriserad mjölk
    Mozarella - nyförpackad
    Ricotta - nyförpackad
    Halloumi - nyförpackad
    All ost som hettas upp tills det bubblar,
    t ex i såser och gratänger, är säker."

Alltså ska Mozarella vara ok enligt detta.

Ostarna på den röda listan, som ska undvikas och som kan innehålla listeria, men "risken är liten" är:
    "Mögelost, som:
    - brie, camembert, gongonzola, chèvre, gjord på pastöriserad
    och opastöriserad mjölk
    Kittost, som:
    - vacherol, taleggio, munster gjord
    på pastöriserad och opastöriserad mjölk
    Färskost - och annan mjuk ost
    gjord på opastöriserad mjölk
    Fetaost - gjord på opastöriserad mjölk"

Guiden finns på:
    www.slv.se/upload/dokument/mat/kostrad/gravida_ammande/planbokskort_fisk_ost.pdf

• lisarädisa

jag åt sjukt mycket mozzarella när jag väntade vår dotter, det var sommar och jag ville bara ha sån där Caprese-sallad (ni vet med tomat, mozzarella och basilika) hela tiden. min bm sa att det var helt lugnt, och vår dotter verkar inte ha tagit någon skada (däremot älskar hon ost!).

• La Lola
    lisarädisa skrev 2009-03-04 16:03:59 följande:
    jag åt sjukt mycket mozzarella när jag väntade vår dotter, det var sommar och jag ville bara ha sån där Caprese-sallad (ni vet med tomat, mozzarella och basilika) hela tiden. min bm sa att det var helt lugnt, och vår dotter verkar inte ha tagit någon skada (däremot älskar hon ost!).
    Nä, mozzarella är ju en ok ost...
    *mamma till Alma 8 år, BF med nr 2; 10 mars.
  • Zagis

Men hur vet man om den är nyförpackad? Det står ju inget förpackningsdatum på...

• La Lola
    Zagis skrev 2009-03-05 12:59:56 följande:
    Men hur vet man om den är nyförpackad? Det står ju inget förpackningsdatum på...
    Står det bäst föredatum?
    Välj isf en som har långt kvar till dess.
    *mamma till Alma 8 år, BF med nr 2; 10 mars.
  • Zagis

Ja, det är så jag har gjort... Mozarella håller väl inte hur länge som helst så om det är ett tag kvar till bäst före datumet är den säkert tillräckligt ny

Svar på tråden mozzarella på pizza