• sophiekall

BOEL-test

hejsan!
    (Vet inte riktigt vart jag ska ställa frågan, men men...)

jag undrar om det är någon härinne vars barn fick göra boel-test på bvc när de var runt 8 månader? I så fall, hur gjordes det?

Min son har fått göra det 2 gånger pga första gången så reagerade han knappt, vilket jag tyckte var lustigt eftersom hemma så verkar han hänga med och regerar för fullt på röster o ljud. Hur som helst så ska vi till läkaren snart och kolla i öronen, eftersom han inte reagerade andra gången heller.
    BVC-sköterskan sitter framför honom när hon testar, är inte det lite konstigt, då kan han se henne och "smycket"?!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden BOEL-test
  • Busbellan

Här görs inget BOEL test längre eftersom det görs hörselundersökning redan på bb.
    Men mina äldre barn har gjort det och då har sköterskan suiit framför barnet och tagis händerna vid sidan av huvudet och "plingat"

Mamma till Nora, August och Ella
  • snuttP

Har gjort det med båda barnen, även fast minstingen gjort sånt test när hon föddes.

Min son han reagerade inte heller, fick till slut åka in och göra några test hos nån öroläkare eller vad det va. Men allt va ok. Visade sig att har struntade väl i henne när hon satt där och plinga..

• sophiekall
    Svar på #2
    Vad skönt att höra, får hoppas att det inte är något här heller!
  • snuttP

Läkaren vi va hos va van vid att få in barn som hörde som dom skulle, men hade struntat i boel-testet.

• jordgubbe0812

Hej.
    Vi gjorde boeltestet, det är standard i Malmö. (varför är inte sånt genmensamt för hela sverige??)
    I vart fall hade hon plingor som hon dolde med händerna. Och sen skulle barnet kolla åt det hållet. 3 olika pling-ljud hade hon tror jag.
    Och så hade vi fått uppgift innan att barnet inte skulle leka med ljudleksaker just för att de skulle vara observanta på testen.

• sophiekall
    jordgubbe0812 skrev 2009-03-03 20:52:18 följande:
    Hej. Vi gjorde boeltestet, det är standard i Malmö. (varför är inte sånt genmensamt för hela sverige??) I vart fall hade hon plingor som hon dolde med händerna. Och sen skulle barnet kolla åt det hållet. 3 olika pling-ljud hade hon tror jag. Och så hade vi fått uppgift innan att barnet inte skulle leka med ljudleksaker just för att de skulle vara observanta på testen.
    De har inte sagt något om att han inte skulle lekt med ljudleksaker, vad olika det kan vara...
  • Triple Trouble

gjordes inte hörseltest på bb med de där plupparna som bebisen får i öronen? (vad det nu heter?) Kanske inte är alla bb som har det.

Iaf så gjorde de boeltest också på våra barn och de reagerade iaf.

När jag var liten så reagerade jag inte alls på det testet utan det drogs i panik i gång en stor undersökning för de trodde jag var döv (vilket mamma var övertygad att jag inte var för jag hörde ju hemma) det visade sig att jag hörde alldeles utmärkt iaf, så det kan ju bara vara att han dissar klockorna som jag gjorde

• kaffemamma

Hej,
    Boel testet utvecklades så vitt jag vet av en läkare och mamma till ett barn (Boel...)med autism för att tidigt kunna upptäcka tecken på autism. Det behöver ju ABSOLUT inte betyda att barnet har autism om det inte reagerar på testet, det kan bara inte ha lust, det kan vara något med öronen eller inget alls. Men om barnet inte "klarar" boel-testet är det ändå viktigt att följa upp det ordentligt - om öronen är ok och barnet fortfarande inte reagerar på testet så se till att ni får utreda mer. Jag har för mig att det var relativt vanligt i mammagruppen dock att barnen inte gjorde som de skulle på Boel och det var ingen fara. Min son som har autism däremot tror jag klarade testet..

• sophiekall
    Svar på #7
    Jo visst testades han på bb och det gick jättebra, så vi vet ju att han inte är döv, men man blir ändå lite orolig och tycker att det är konstigt att han inte tittar efter ljudet. Här hemma hör han bra, tycker jag iaf, men det är klart att man vill att ens son ska vara "perfekt"! Bvc-tanten sa att det kan stå vatten i öronen, så vi får väl se vad läkaren säger...
  • Busbellan
    kaffemamma skrev 2009-03-04 10:15:58 följande:
    Hej, Boel testet utvecklades så vitt jag vet av en läkare och mamma till ett barn (Boel...)med autism för att tidigt kunna upptäcka tecken på autism. Det behöver ju ABSOLUT inte betyda att barnet har autism om det inte reagerar på testet, det kan bara inte ha lust, det kan vara något med öronen eller inget alls. Men om barnet inte "klarar" boel-testet är det ändå viktigt att följa upp det ordentligt - om öronen är ok och barnet fortfarande inte reagerar på testet så se till att ni får utreda mer. Jag har för mig att det var relativt vanligt i mammagruppen dock att barnen inte gjorde som de skulle på Boel och det var ingen fara. Min son som har autism däremot tror jag klarade testet..
    Min son klarade också BOEL-testet och han HAR autism
    Mamma till Nora, August och Ella
  • knäppisen

Min son "misslyckades" på BOEL-testet två gånger. Han var så intresserad av bvc-sköterskan att han inte alls ville lyssna på hennes pling. BVC-sköterskan bad mig göra plingtestet istället och då funkade det bra.

Svar på tråden BOEL-test