• sophiekall

BOEL-test

hejsan!
    (Vet inte riktigt vart jag ska ställa frågan, men men...)

jag undrar om det är någon härinne vars barn fick göra boel-test på bvc när de var runt 8 månader? I så fall, hur gjordes det?

Min son har fått göra det 2 gånger pga första gången så reagerade han knappt, vilket jag tyckte var lustigt eftersom hemma så verkar han hänga med och regerar för fullt på röster o ljud. Hur som helst så ska vi till läkaren snart och kolla i öronen, eftersom han inte reagerade andra gången heller.
    BVC-sköterskan sitter framför honom när hon testar, är inte det lite konstigt, då kan han se henne och "smycket"?!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden BOEL-test
  • sophiekall
    Svar på #2
    Vad skönt att höra, får hoppas att det inte är något här heller!
  • sophiekall
    jordgubbe0812 skrev 2009-03-03 20:52:18 följande:
    Hej. Vi gjorde boeltestet, det är standard i Malmö. (varför är inte sånt genmensamt för hela sverige??) I vart fall hade hon plingor som hon dolde med händerna. Och sen skulle barnet kolla åt det hållet. 3 olika pling-ljud hade hon tror jag. Och så hade vi fått uppgift innan att barnet inte skulle leka med ljudleksaker just för att de skulle vara observanta på testen.
    De har inte sagt något om att han inte skulle lekt med ljudleksaker, vad olika det kan vara...
  • sophiekall
    Svar på #7
    Jo visst testades han på bb och det gick jättebra, så vi vet ju att han inte är döv, men man blir ändå lite orolig och tycker att det är konstigt att han inte tittar efter ljudet. Här hemma hör han bra, tycker jag iaf, men det är klart att man vill att ens son ska vara "perfekt"! Bvc-tanten sa att det kan stå vatten i öronen, så vi får väl se vad läkaren säger...
Svar på tråden BOEL-test