• Hoppetossan 79

Tefal home bread XXL bakmaskin - någon som har den?

och vill dela med sig om hur den fungerar.
    Min man är precis påväg hem med en sådan.

• Svar på tråden Tefal home bread XXL bakmaskin - någon som har den?
  • J W

Jag har en sån... Den står i källaren just nu

• Hoppetossan 79

J W skrev 2009-03-04 07:21:51 följande:

Jag har en sån... Den står i källaren just nu
    Nej varför då plocka upp den igen, den är ju superbra
  • J W

Jag lessnade på den och så himla bra tyck ja inte den är...
    Det var roligt i ett par veckor...

Provade sockerkaksreceptet men det blev totlt misslyckat så undvik det :-d

• Orpat

Vi har en sån bakmaskin. Tycker den är suverän och enkel att använda.
    Barnen tröttnar efter ett tag även fast jag brukar göra lite olika bröd.

Men då kan man ju köpa bröd nån gång då och då.

Finns ju inget härligare att vakna till doften av nybakt bröd!

• Hoppetossan 79

Man kommer säkert tröttna på brödet det tror jag också men man får ju baka nått annat ibland och ibland köpa nått, typ hönökaka som är svårt att baka själv Eller svårt och svårt men jag har aldrig gjort det.

• Cuthalion

Man tröttnar ju på köpebröd också till slut. Måste bara övertala sambon att bakmaskinen verkligen får plats i köket!

Ska prova Julittabrödet i den andra tråden på lördag hos pappa och blir det så gott som jag tror så får jag väl se till att sambon inte lägger märke till att det står en ny maskin i köket

• BabyJay
    Cuthalion skrev 2009-03-04 12:47:35 följande:
    Man tröttnar ju på köpebröd också till slut. Måste bara övertala sambon att bakmaskinen verkligen får plats i köket! Ska prova Julittabrödet i den andra tråden på lördag hos pappa och blir det så gott som jag tror så får jag väl se till att sambon inte lägger märke till att det står en ny maskin i köket
    Hur stor är maskinen egentligen? I ungefärliga utvändiga mått alltså?
    Mamma till Freja, född 080706
  • MBert

Hoppetossan 79 skrev 2009-03-03 09:24:29 följande:

Tillägg - ett stort plus för denna maskinen är att den bakar avlånga bröd och inte fyrkantiga.
    Fast fyrkantiga bröd smakar lika bra som avlånga

Skämt åsido så är kanske inte formen det avgörande för vilken bakmaskin man väljer. Det är ju trots allt innehållet som är det viktiga.
    Det är inte formen som avgör om det blir ett gott bröd. Däremot är det viktigt (desto viktigare) att bakmaskinen gör ett bra jobb och det blir ett gott bröd, annars använder man den ju inte så gärna.
    Julitabrödet är lätt att lyckas med och verkar falla de flesta i smaken.
  • esadh
    MBert skrev 2009-04-22 18:16:16 följande:
    Hoppetossan 79 skrev 2009-03-03 09:24:29 följande:
    Tillägg - ett stort plus för denna maskinen är att den bakar avlånga bröd och inte fyrkantiga.
    Fast fyrkantiga bröd smakar lika bra som avlånga

Skämt åsido så är kanske inte formen det avgörande för vilken bakmaskin man väljer. Det är ju trots allt innehållet som är det viktiga.
    Det är inte formen som avgör om det blir ett gott bröd. Däremot är det viktigt (desto viktigare) att bakmaskinen gör ett bra jobb och det blir ett gott bröd, annars använder man den ju inte så gärna.
    Julitabrödet är lätt att lyckas med och verkar falla de flesta i smaken.
    Är inte avlånga bröd fyrkantiga? Obestämd
  • esadh

Hoppetossan 79 skrev 2009-03-03 09:23:56 följande:

Brödet blev helt ok, själva maskinens jobb var jättebra däremot var det inget supergott recept. Tyckte brödet blev för salt och lite smaklöst.
    Nu kör jag ett eget recept med lite mer socker (sirap) och lite mindre salt och lite annat gott.
    Men maskinen verkar som sagt bra
    Nu, drygt 30 månader senare; är du fortfarande nöjd med maskinen? Har den gått sönder under den här tiden eller tröttnade ni på den, och i så fall av någon speciell anledning?
    Jag ämnar uppvakta min svägerska med en sådan, så det skulle vara intressant att höra några erfarenheter. Glad
  • Sara Li

Jag har just köpt en sådan här maskin. I receptboken finns en massa bilder på det man ska ha i brödet. Men det är en bild på en brun flaska som inte finns med bland bildförklaringarna. Det är för Omega 3-brödet, finns på bild precis bredvid bilden på rapsoljeflaskan. Jag gissade på sirap men såg sen att det finns en annan bild för sirap... någon som vet vad bilden på den bruna flaskan betyder?

• Hoppetossan 79
    esadh skrev 2011-12-12 13:39:30 följande:
    X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
    Nu, drygt 30 månader senare; är du fortfarande nöjd med maskinen? Har den gått sönder under den här tiden eller tröttnade ni på den, och i så fall av någon speciell anledning?
    Jag ämnar uppvakta min svägerska med en sådan, så det skulle vara intressant att höra några erfarenheter. Glad
    Har haft den undanstoppad ett taag och tog precis fram den igen. Har bakat ett bröd med solrosfrön, linfrön och russin som jag brukade baka tidigare.  Blev jättegott.

Det enda jag kan känna är att kanterna blir lite för hårda, framför allt i botten där de i bland kan bli nästan brända.
  • theansmatte

Hej!

Har en tefal home bread xxl, ångrar inte ett dugg att jag köpte den! har haft den i några år nu, ibland åker den ner i matkällaren, men sen så kommer den upp igen, brödet är kanongott i den, tråkigt att det blir så hårda kanter bara ...
    finns ingen bättre PIZZA deg än den man gör i maskinen suverän på alla sätt

sockerkakan är hur god som helst i den, men man måste se till att fördela smöret i små små bitar (vilket jag inte gjort, men kommit på varför den blev degigi) 

Svar på tråden Tefal home bread XXL bakmaskin - någon som har den?