• SaraA

Sluta nattamma. hur lång tid tog det för er? snälla svara.

Hejsan. Håller på att sluta nattamma min son på 8½ månader. Natten är vi inne på. än så länge är det inte allt för jobbigt. men tar på krafterna ändå.

natt 1. 8 uppvak.
    natt2 6 uppvak.
    natt3 5 uppvak. men svårsomnad sista gången och sov tillslut på mitt böst i soffan.

Han sover i spjälsängen nu i sitt rum och jag på soffan utanför. i kväll somnade han i splälsängen med hjälp av buffning och klappning. "har tatt upp han och vaggat honom många av dom andra uppvaken på de 3 nätterna innan"

Nu till mina frågor Hur gjorde ni? hur tröstade ni? tog ni upp era barn? Hur lång tid tog det innan dom slutade vakna så ofta. Tacksam för svar och tips:D

Föresten så letar han inte efter bröstet när han vaknar länge.

• Svar på tråden Sluta nattamma. hur lång tid tog det för er? snälla svara.
  • knäppisen

Min sambo tog avvänjningen. Dottern var 7-8 månader. Första natten 3 uppvak, andra natten 3 uppvak. Tredje natten 2 uppvak. Fjärde natten, sov hela natten. Han tog upp och kramade henne lite o sjöng lite. Hon var inte vaken mer än 15 min nån gång. Inser att det gick rätt smärtfritt.

Sonen vande sig av med att äta på natten på två-tre nätter, men fortsatte vakna mellan fem o tjugofem gånger varje natt tills han blev 2 år. Mat ville han inte ha, han vaknade ändå.

• ninnione

från att vi verklgien bestämde oss tog det inte alls många dagar. men försökte ta dte lite succesivt i några veckor innan...typ inte äta innan 1...sen 3 o sen sista spurten till 5. men vi hade problemet att hon vaknade o var vrålhungrig då hon knappt åt något på dagen utan åt upp sig på natten...så redan första dagen efter åt hon mer på dagen o behövde därför inte äta lika ofta. men max 5 dagar tror jag det tog om jag inte missminenr mig.

vi tröstade genom att ge henne nappen o hålla handen på henne, precis som vi gjorde när hon skulle somna annars. sa ett godnatt.  vi tog upp henne om skrek mycket, men itne gnällskriket, då la vi handen på för då lugnade hon sig fort.

vi slutade när hon var ungefär 7 månader.

lycka till

• Mailan

jag hade det som "knäppisen", förutom att jag gjorde det själv medans sambon sov *grr*

burn with me, heavens on fire
  • SaraA

tack för svaren. ja min son är vaken som mest 5-10 minuter när han vaknar oftast mindre än 5 minuter.

vi skiftas om att hjälpas åt. båda funkar lika bra:D

• Mrs My

jag har en 10 mån dotter som slutade att nattamma vid 7½ månad och slutade helt att amma för en månad sen. Hon har sen dag ett älskat att ligga vid bröstet och snutta, så jag var beredd på en kamp att sluta.
    Men det tog ca 3 nätter innan hon accepterade det hela något sånär. Jag eller min man hade henne i famnen och vaggade henne tills hon blev lugn. Egentligen första natten vaknade hon varje timme, men de övriga två nätterna sov jag inne i hennes rum. Hon har vägrat sova i spjälsäng sen halvåret, utan sover i en 1.20 säng så att vi kan natta henne brevid.
    Ännu vaknar hon en gång per natt och ibland bits hon i jakt på tröst av bröstet, så jag kan inte säga att hon ännu kommit över att vi tvingats sluta helt att amma av olika orsaker.

Kämpa vidare, det blir bättre. Lycka till!

• Jempajenny

Sambon tog första omgången. Då körde vi nedtrappning an nattamningen och på en vecka sov hon ca 19.30-05 med något/några uppvak för nappistoppning.

Sedan hade vi ett bakslag efter någon månad, då hon ville amma 1-2 ggr/natt igen. Men sedan sov hon en hel natt självmant och då tyckte jag att det var slutätet. Natten efter var hon vaken 1,5 timme men efter den dusten sover hon 19.30-05.30 utan mat - dock med något/några korta uppvak.

• SaraA

men min son accepterar att inte få bröstet längre så de e skönt det är bara uppvaken som jag vill bli av med nu och slippa ta upp honom va nyss inne hos honom och buffade honom till sömns bara lite gny sen somnade han på 1 minut.

• Junior mint

Jag slutade nattamma förra helgen. Dottern är 8 mån och vaknade då ungefär varannan till var tredje timma och endast tuttsnutt fick henne och mig att somna om. Sambon tog henne, jag sov i sonens rum med öronproppar. Han buffade försiktigt och sjöng när hon vaknade , men tog aldrig upp henne ur sängen!
    Det tog två nätter, sedan sov hon hela natten. 8-8!

• SaraA
    Svar på #8
    blev hon inte sjukt arg ledsen om hon inte fick komma upp ur sängen? hur gammal är hon?
  • Junior mint
    SaraA skrev 2009-03-02 21:22:45 följande:
    blev hon inte sjukt arg ledsen om hon inte fick komma upp ur sängen? hur gammal är hon?
    Jo visst blev hon ledsen. Första kvällen skrek hon i en och en halv timma och jag var beredd att ge upp flera gånger. Men sambon var tuffare och tyckte vi skulle hålla ut. Och jag tror det var det som gjorde att det gick så bra. Alltså att man håller ut med den metod man bestämt sig för oavsett var det är, och inte ger upp och ammar.
  • SaraA
    Svar på #11
    ja amma tänker jag inte göra när jag snart inte gjort det på 4 nätter känns onödigt. men kan inte riktigt med när sonen e hysterisk av skrick och tar då upp honom. kanske dumt. men har i och för sig inte hänt många gåner.
  • Junior mint
    Svar på #12
    Ja, försök att hålla ut, och ta inte upp honom. Om du är där och klappar och lugnar, så kommer han nog bli trygg i det nya också. Men visst drar det i mamma hjärtat när de skriker.
  • SaraA
    Svar på #13
    haft en jobbigt tidigt morgon vknade 4 och ville ingeting somnade om flera gånger men så fort jag slutade klappa och lugna vaknade han igen slutade med att han sov PÅ mitt bröst till halv 7 i morse. längesedan vi hade såhär tidiga mornar :( 8 allra tidigas innan jag slutade amma. och han vaknar massor än får ingen sömn här inte:( fy och bläääää. Från en trött mamma
  • Lisa 68

Här är en till som har jobbiga nätter. Har inte riktigt bestämt mig om jag skall ge mig på att avsluta nattamningen. Problemet är att han blir hysterisk. Hjälper inte om pappa tar, försökte igår i 20 min o det blev värre av det. Till sist somnade han i sängen emellan oss o la därefter ner honom igen i sin säng. Då hade det tagit 35 min totalt. Han vaknade redan 22.30, det känns som att natten startar tidigare o tidigare. Sen sov han till 01.30, fick mat sov till 05.45, mat o morgon 06.45. Egentiligen var detta en bra natt. Natten före vaknade han varje timme från 02.00.

Problemet är det hysterisk skrikande som blir när han inte får bröstet. Blir baara värre när pappa tar honom, har försökt. Någon natt har jag försökt när jag vet att det inte är hunger o då har han skrikit i 60 min tills jag har gett upp. Kan han inte bara sluta av sig själv utan måste man ta en kam? Han har stark vilja precis som sina systrar men de sov tidigt hela nätterna...

En fundering. Han har börjat vakna ca 20-30min efter jag har lagt mig, fast jag smyger, känner, luktar han att mjölken har anlänt!? Fundera på att flytta honom till eget rum under dagen för att se om han vaknar mindre. BVC sa att dem kan lukta mjölken.

Förlåt Ts för att jag stjäl din tråd lite.

• SaraA
    Svar på #15
    hejsan så va min son med när jag försökte för 2 månadersedan. inget funkade så jag gav upp och fortsatte nu denna gången somnade han om fortare och fortare och inget skrick. började med att ta upp honom första natten och han somnade oftast på mindre ån 5 minuter. andra natten tog jag upp honomo om han blev helt förtvivlad annars buffade jag och nynnade. nu behövs det inte tass upp längre utan lugnar honom i sängen.

måste bara tillägga att han sovit mellan oss från dag ett tills jag började med detta. någon enstaka gång har han sovit halva natten i sin säng. men nu sover han i spjälisen och det går jättebra:) är så stolt över min prins. fast att han än vaknar väldigt ofta.
  • Lisa 68
    Svar på #16
    Jo jag resonera också som så att han inte är redo än, men igår gjorde jag en förändring. Eftersom han från första natt sovit i egen säng så flyttade jag in honom i eget rum. Det har kännts som vi har väckt honom. Han somnade tyvärr hos mig vid amning igårkväll, gör det inte alltid så jag la upp honom sovandes. Sov gott ända till 23.30, fick ett så konstigt uppvak att jag trodde klockan var 03.30!!! vilket önsketänkande. Jag skyndade mig in till honom så han inte skulle bli för skrämd att han sov själv, men det gick bra. Ammade rätt så länge, han åt ordentligt, somnade om o sov till 03.10, hade vaknat till vid 01.00 men då gick jag inte in där utan han tystnade ganska fort, gnällde bara lite. Då ammade jag igen men han snuttade mest. Ner i sängen igen o vaknade snackande 05.10, tog in honom till oss, ammade o då åt han. Han somnade om, döm om min förvåning o sov till 06.45.

Det var en helt ok natt för att vara första natten i eget rum. Får se hur det går inatt. Kanske låta han ligga o gny lite längre för att somna om själv.
  • SaraA

5 natten avklarad. det gick någerlunda bra men han vägrade vällingen på kvällen så 6 åt han middag senas somande halv 8 vaknade 9 klappade på hans hand och han somande om vaknade sedan 2 somande vaknade somande vakande till 3 då han skrek av ren hunger så gick upp och gjorde en flaska och han svepte 230 ml och sov sedan till halv 8 på morgonen då vi gick upp:D

Svar på tråden Sluta nattamma. hur lång tid tog det för er? snälla svara.