• Anonym

Drack du innan ditt pluss?

Vill inte uppröra eller säga att alkohol är ok vid graviditet så nu vet ni det Kan man ta ett glas vin eller 2 innan man fått pluss på stickan?? Hur har ni andra gjort? OBS! Vi har försökt länge och man vill ju leva så normalt som möjligt.

• Svar på tråden Drack du innan ditt pluss?
  • Anonym

om jag har förstått det rätt så är det ingen fara att dricka de första veckorna, även om man ska undvika det om man vet att man är gravid såklart.

Om inte jag är helt ute och snurrar så får inte fostret i sig alkoholen innan moderkaka och det är utvecklat..

• Anonym
    Anonym skrev 2009-03-02 22:00:35 följande:
    om jag har förstått det rätt så är det ingen fara att dricka de första veckorna, även om man ska undvika det om man vet att man är gravid såklart.Om inte jag är helt ute och snurrar så får inte fostret i sig alkoholen innan moderkaka och det är utvecklat..
    Tack för ditt svar! Jag har oxå förstått det så..men är lite osäker på när det sker.
  • Anonym (Holly)

Jag drack alkohol (inte dagligen!) och snusade tills vi fick ett plus.

• Kya

jupp, de första veckorna så får inte fostret i sig alkoholen, så om du dricker och plussar 2 dagar efter så behöver du inte springa iväg och göra en abort

jag drack 2 dagar innan jag fick mitt plus, och tyckte att jag var förbaskat bakis haha, efteråt så vet jag ju att jag var inte bakis, jag var på smällen! {#lang_emotions_wink}

27/10-08 föddes vår älskade Filip
  • Anonym
    Svar på #3
    När plussade du ?

Jag ska nog ta en grav test imorgon
  • Anonym (Holly)

Jag drack på midsommar, det var 2005. Den 28:e plusade vi.
    Hade funderingar kring att jag var gravid, men då jag haft symtomen så många gånger förut och inte varit gravid så "tillät" jag mig själv att dricka då. Nu var det inte så att jag var knall, men jag tog ett par cider.
    Jag är inte stolt över mitt beslut, men allt gick bra.

• Anonym (nix)

Det är en myt att fostret inte får i sig alkohol under första veckorna innan moderkakan är utvecklad. alkoholen kan föras över genom diffusion/osmos och att inkompetenta barnmorskor rent ovetenskapligt forstätter felinformera och lugna nygravida som råkat dricka innan de visste de var gravida är falsk trygghet.

Anledningen till att de kommer med den info de gör är att folk antagligen skulle beställa abort om de kände till de risker som de faktiskt utsatt sitt foster för ovetandes. Och då man ju inte vet vilken nivå av alkohol det krävs för att skada och att skadorna beror på hur fostrets genetiska mottaglighet är skulle det vara fel råda till abort i en sådan situation. Man råder tydligen dock till abort vid ett känt alkoholmssbruk som förväntas inte kunna uppehålla under den fortsatta graviditeten.

Det finns stuider på apor som visar att konsumtion av mer än 3 öl 1 gång per vecka under de första 6 veckorna av graviditeten ger samma skador på hjärnan som om de dricks senare i graviditeten.

Således kan man visst skada sitt ofödda barn genom att dricka innan man plussar.

Det är barnmorskor som ger fel info. Läkarkåren är av en annan uppfattning.

Senast idag jobbade jag med en barnläkare som också förfasas över den info barnmorskor ger ang alkoholen skadeeffekter i tidig graviditet.

Saken är ju också den att man ofta inte kan mäta mildare handikapp som inlärningssvårigheter och att man felaktigt misstänker någon form av bokstavsdiagnos istället.

Jag tycker det är helt fel info man får på MVC. Det daltas om fisksorter osv när det är alkohol och rökning man bör informera om.

Så-planerar man bli gravid-drick inte.

• Anonym

ja drack ca 5 dar innan plusset, mådde skit illa efter en cider och de va då jag visste att jag va med barn - själva testet tog ja bara för att få de svart på vitt typ...

• Miew
    Kya skrev 2009-03-02 22:15:20 följande:
    jupp, de första veckorna så får inte fostret i sig alkoholen, så om du dricker och plussar 2 dagar efter så behöver du inte springa iväg och göra en abort jag drack 2 dagar innan jag fick mitt plus, och tyckte att jag var förbaskat bakis haha, efteråt så vet jag ju att jag var inte bakis, jag var på smällen!
    Haha, samma här. Var på kräftskiva och undrade varför jag fortfarande var dålig två dagar efter. Sen kom jag på att jag var ju två veckor sen... Ojsan.
  • Kya
    Miew skrev 2009-03-02 23:13:49 följande:
    Haha, samma här. Var på kräftskiva och undrade varför jag fortfarande var dålig två dagar efter. Sen kom jag på att jag var ju två veckor sen... Ojsan.
    haha japp det var tillochmed karln min som ville jag skulle göra ett test, för jag var så kinkig och illamående, men jag var ju bombsäker på att det var för att jag var bakis. snacka om att jag blev förvånad när det blev ett plus på stickan?! wtf?! haha!
    27/10-08 föddes vår älskade Filip
  • Anonym (Holly)

Har du testat idag TS?

• Anonym
    Svar på #11
    Jag testade i morse med en grav test från Baby time men den gav endast ett svagt svagt streck. Jag kollade nu med en äl sticka och den ger fullt utslag..kan det vara ett grav tecken kanske?
  • Anonym

JAg satt med plastsvärmor och drack vin helgen innan jag plussade. Testade på fredagen och på lördagen kom de hit på fredagen var det negativt så vi drack lite vin och öl. Lördagen efter plussade jag började må illa på tisdagen rodde det var mensen men icke san icke..

• Anonym (Holly)

Jag håller tummen för dig TS! :)

• Anonym (mm)

JAg var på semester och drack alkohol varje dag + rökte ett paket om dagen första månaden (innan jag visste jag var gravid alltså). Jag kollade sen med bm och hon sa att första 4 veckorna så har inte någon kontakt med mamman tagits än av det lilla fostret (ingen navelsträng) så fostret får inte i sig något från modern. Det är naturens sätt att sköta det hela. Ingen vet väl från första sekund att hon är gravid. Det är normalt att det går några veckor innan man kommar hur det ligger till.... alla blir jun inte gravida genom en utstakad plan... 8typ jag)

Svar på tråden Drack du innan ditt pluss?