• Glenni

Risker med att gå över tiden

Är nu på BF+7, är hyfsat inställd på att den här bebisen har tänkt stanna väldigt länge i min mage. Vad finns det egentligen för risker med att bli överburen? Är rädd att barnet ska bli för stort eller att det ska hända nånting. Nu när allt gått så bra fram tills nu! Vill verkligen inte vänta två veckor till!

• Svar på tråden Risker med att gå över tiden
  • SomeOone

Jag gick över tiden till vecka 42+3 ochdå vägde sonen 4495 gram alltså rätt så stor var han men tror inte det finns nå risker mer än att dom kan vara stora, Men klart jag kan ju ha fel . !

• Sirendes

Om man går långt över tiden finns det ju risker, men de håller ju noggrann koll på barnet från att man börjar gå över de "normala" två veckorna. De första två veckorna man går över är ju fortfarande inom ramen för vad som är normalt, precis som att ett barn som föds två veckor innan BF inte räknas som "förtidigt fött".

Men visst är det jobbigt att vänta, ju längre tiden går desto mer känns det som att bebisen aldrig ska komma ut. Min förlossning började så smått på kvällen BF+13, strax efter midnatt på BF+15 var han ute.

För min egen del så kan jag säga att det som var tyngst på kroppen var de två veckorna jag gick över, fram till BF kände jag mig ändå någorlunda smidig men sedan började jag få ont när jag gick osv. Det blev sommar i den vevan också, så fötterna och hela kroppen svullnade upp lite, men den vätskan försvann i o f dagen efter förlossningen. Och sonen var stor som en två veckors bebis när han kom ut, vilket kan ha påverkat förlossningens längd osv (det vet man i o f inte).

För sonens del tror jag bara att det var positivt att stanna inne lite extra - han verkade så välutvecklad, vaken, medveten och fysiskt stark redan från första stund. Har aldrig behövt oroa mig för hans hälsa då han alltid varit en sån stark och frisk unge. Kunde lyfta på nacken och titta noggrannt på saker och ting redan en dag gammal, vaken och medveten till skillnad från många andra nyfödda man sett, även mer så än många barn som är 2-3 veckor gamla. Mamma gick över tiden med mig också, medan min bror föddes några veckor tidigare, och hon tyckte också att jag var så medveten och vaken medan min bror var väldigt medtagen efter förlossningen och den första veckan.

Hoppas att det sätter igång snart! Men för barnets skull tror jag absolut inte du behöver oroa dig.

• Annika Sthlm

Det är en risk för varje dag man går över tiden. Tyvärr tas inte denna risk på allvar i Sverige. Man gör inga som helst kontroller här- till skillnad från i alla andra länder - för att försäkra sig om att barnet mår bra. Den enda kollen som görs här är att du själv uppmanas känna efter att du känner barnet varje dag (genom att det sparkar) samt någon (helt meningslös) kontroll av hjärtljuden på MVC någon gång i veckan. Det som är farligt är alltså att fostervattnet tar slut eller att moderkakan börjar lossna eller att du får en infektion som i sin tur påverkar moderkakan och därmed barnet. I alla andra europeiska länder (undantaget norden) och icke-europeiska länder görs nogranna kontroller av fostervatten/moderkaka varje eller varannan dag. Dessa kontroller kan endast göras genom ultraljud. Själv vägrade jag gå över tiden mer än 6 dar (under dessa dagar gjordes inga kontroller mer än hjärtljud). När man sen satte igång förlossningen upptäckte man att jag hade en infektion i kroppen, att moderkakan börjat "ge efter" (alltså inte försörja barnet längre) och att läget började bli kritiskt för mitt barn. Infektionen hade man kunnat upptäcka genom ett enkelt blodprov, men man iddes inte göra detta eftersom kontrollerna i Sverige sker på MVC och inte hos förlossningsläkare. Mitt barn hade helt enkelt dött hade jag inte krävt igångsättning efter 6 dar. När jag sen gick till öppna förskolan (här i Täby) sitter där en mamma som förlorat sitt barn på 40+6 ... Det hade dött i magen. Något man så himla, nedra enkelt kunnat upptäcka genom enkla kontroller (ultraljud, blodprov etc.). Men icke. Tänk dig själv att förlora ett barn efter 40 graviditetsveckor och år av längtan efter den lille! Vi, måste alla bidra till att städa upp i sjukvården och kräva mer seriös förlossningsvård och graviditetsvård. Eller vad tycker du?

• Glenni

Läste nån rapport om att risken för dödföddhet ökar efter 40 fullgångna veckor. Känns ju inte så bra. Går in i vecka 42 (41+0) imorgon. Får helt enkelt hoppas att det sätter igång av sig självt snart, kommer oroa ihjäl mig om jag ska gå två veckor till. Sjukt att det ska skilja mellan landstingen, hade jag bott någon annanstans hade jag blivit igångsatt inom en vecka.

• Annika Sthlm

ja, i tex östergötland sätter man igång alla som är 40 och över från 40+0... man vill helt enkelt inte ta någon risk efter 40+0

• HelleGbg

för det första så tycker jag det är riktigt onödigt att sitta och skrämma upp tjejer här som går på bf + nu om att det kan vara fara osv för barn att gå över tiden..tex med döföddhet...
    Jag tror att läkarvården,dvs bm,doktorer vet vad som är bra/dåligt för kvinna och barn.
    Man riskerar inget genom att låta folk gå över tiden...
    Här i gbg tex blir du igångsatt efter 3 veckor över tiden.....

Så sluta med dessa skrämselpropaganda!!! Det är väl det sista man som gravid,dessutom på övertid,vill höra`??????

Ge gärna källhänvisning isf om det är ren och sann fakta ni kommer med!

• Glenni

Annika Sthlm skrev 2009-03-03 10:28:01 följande:

ja, i tex östergötland sätter man igång alla som är 40 och över från 40+0... man vill helt enkelt inte ta någon risk efter 40+0
    Galet att det får vara sån skillnad! Ska till barnmorskan i eftermiddag, några tips på vad jag kan säga för att kanske få till en kontroll med CTG och ultraljud tidigare än om en hel vecka? Sist sa hon att min moderkaka verkade ju funka bra eftersom SF-måttet fortfarande stiger med 1 cm per vecka. Jag är så rädd att barnet ska bli för stort och att det ska orsaka komplikationer. Eller att barnet helt enkelt dör i magen, hur f-n ska man kunna leva med en sån sak när man vet att det hade kunnat överleva om det kom ut några dagar tidigare?
  • Glenni
    HelleGbg skrev 2009-03-03 10:34:23 följande:
    för det första så tycker jag det är riktigt onödigt att sitta och skrämma upp tjejer här som går på bf + nu om att det kan vara fara osv för barn att gå över tiden..tex med döföddhet... Jag tror att läkarvården,dvs bm,doktorer vet vad som är bra/dåligt för kvinna och barn. Man riskerar inget genom att låta folk gå över tiden... Här i gbg tex blir du igångsatt efter 3 veckor över tiden..... Så sluta med dessa skrämselpropaganda!!! Det är väl det sista man som gravid,dessutom på övertid,vill höra`?????? Ge gärna källhänvisning isf om det är ren och sann fakta ni kommer med!
    Min mening är inte att skrämma upp någon, snarare att få veta fakta. Jag vill inte riskera mitt barns liv eller hälsa på grund av att vi här i Göteborg får gå över tre veckor när andra blir igångsatta efter två. Här har jag läst: www.sfog.se/old/SOTA-overburen.htm
  • Luella

Hur ofta händer det att barn dör i magen om man går över 40+0? Ge mig gärna en källanvisning som är seriös! Jag håller helt med HelleGbg.

• Glenni
    Luella skrev 2009-03-03 10:43:43 följande:
    Hur ofta händer det att barn dör i magen om man går över 40+0? Ge mig gärna en källanvisning som är seriös! Jag håller helt med HelleGbg.
    Läs länken jag la in i mitt förra inlägg.
  • Staketpiss
    HelleGbg skrev 2009-03-03 10:34:23 följande:
    för det första så tycker jag det är riktigt onödigt att sitta och skrämma upp tjejer här som går på bf + nu om att det kan vara fara osv för barn att gå över tiden..tex med döföddhet... Jag tror att läkarvården,dvs bm,doktorer vet vad som är bra/dåligt för kvinna och barn. Man riskerar inget genom att låta folk gå över tiden... Här i gbg tex blir du igångsatt efter 3 veckor över tiden..... Så sluta med dessa skrämselpropaganda!!! Det är väl det sista man som gravid,dessutom på övertid,vill höra`?????? Ge gärna källhänvisning isf om det är ren och sann fakta ni kommer med!
    Detta är väldigt naivt tänkande, att ständigt gå efter myndigheter och dess normer utan att ifrågasätta, vara en duktig Svensson som står sist i kön klipper sig och skaffar ett jobb.

För din information kan jag meddela att det är jävligt sällan man pratar om medicinska perspektivet dvs man tror att det i är bättre med en naturlig förlossning. Det handlar snarare om budget och risktagningar. Hur mycket pengar sparar man in på att inte utreda varje enskild kvinna, vad kostar en gångsättning. Det är ett skämt med säkerhetskontroller i Sverige "håll koll på barnet" men det som skrämmer mig mest är den lojja attityd som bland annat du uppvisar, en blind tro på vetenskapen utan att ifrågasätta. Varje enskild kvinna har rätt till att få en enskild utredning ytan att bli generaliserad enligt ett landsting budget, och där samhället inte unisont tittar på och håller med. Att påverka är att deltaga.
  • HelleGbg
    Staketpiss skrev 2009-03-03 13:28:11 följande:
    Detta är väldigt naivt tänkande, att ständigt gå efter myndigheter och dess normer utan att ifrågasätta, vara en duktig Svensson som står sist i kön klipper sig och skaffar ett jobb.För din information kan jag meddela att det är jävligt sällan man pratar om medicinska perspektivet dvs man tror att det i är bättre med en naturlig förlossning. Det handlar snarare om budget och risktagningar. Hur mycket pengar sparar man in på att inte utreda varje enskild kvinna, vad kostar en gångsättning. Det är ett skämt med säkerhetskontroller i Sverige "håll koll på barnet" men det som skrämmer mig mest är den lojja attityd som bland annat du uppvisar, en blind tro på vetenskapen utan att ifrågasätta. Varje enskild kvinna har rätt till att få en enskild utredning ytan att bli generaliserad enligt ett landsting budget, och där samhället inte unisont tittar på och håller med. Att påverka är att deltaga.
    hur vet du att jag ej ifrågasätter? vad
    vet du om mina kontakter med sjukvården?
    att slänga upp en text säger mej inte mkt.
    och sen får du väl tycka att jag har ett naivt tänkande om du vill.Du kan kalla mej naiv,jag kallat mej realist.
    Vad har du själv för källhänvisning???
  • Staketpiss

Du frågar efter källhänvisningar via ett internet forum? Vad skall jag göra, fotografera böcker, intervjuer? Länka en internetlänk, kom igen nu. Vem bedömer mina källor som trovärdiga? Vem bedömer dina? Ä

Jag lägger ner detta, har man inte fattat principen med att forum som detta dvs ett uttryck för känslor och bekräftelse snarare som du tror en plats för vetenskapliga teorier som avhandlas. Där varje inlägg bekämpas som KOM MED KÄLLANSVISNGAR!
    Adjö

• HelleGbg

men du tror väl inte "staketpiss" att jag sväljer med hull och hår det folk sitter och jiddrar om nätet om ditten o datten??
    Har du inte kommit dit än där man vet att det som står på nätet ska tas med nypa salt??
    Då speciellt familjeliv!!!!!!!!
    Så ja,lägg ner.
    Utan hänvisning är det ingen idé du sitter och talar i luften.
    Speciellt inte om så här allvarliga saker ,och som får folk att bli MER oroliga!

Svar på tråden Risker med att gå över tiden