Inlägg från: Annika Sthlm |Visa alla inlägg
  • Annika Sthlm

Risker med att gå över tiden

Det är en risk för varje dag man går över tiden. Tyvärr tas inte denna risk på allvar i Sverige. Man gör inga som helst kontroller här- till skillnad från i alla andra länder - för att försäkra sig om att barnet mår bra. Den enda kollen som görs här är att du själv uppmanas känna efter att du känner barnet varje dag (genom att det sparkar) samt någon (helt meningslös) kontroll av hjärtljuden på MVC någon gång i veckan. Det som är farligt är alltså att fostervattnet tar slut eller att moderkakan börjar lossna eller att du får en infektion som i sin tur påverkar moderkakan och därmed barnet. I alla andra europeiska länder (undantaget norden) och icke-europeiska länder görs nogranna kontroller av fostervatten/moderkaka varje eller varannan dag. Dessa kontroller kan endast göras genom ultraljud. Själv vägrade jag gå över tiden mer än 6 dar (under dessa dagar gjordes inga kontroller mer än hjärtljud). När man sen satte igång förlossningen upptäckte man att jag hade en infektion i kroppen, att moderkakan börjat "ge efter" (alltså inte försörja barnet längre) och att läget började bli kritiskt för mitt barn. Infektionen hade man kunnat upptäcka genom ett enkelt blodprov, men man iddes inte göra detta eftersom kontrollerna i Sverige sker på MVC och inte hos förlossningsläkare. Mitt barn hade helt enkelt dött hade jag inte krävt igångsättning efter 6 dar. När jag sen gick till öppna förskolan (här i Täby) sitter där en mamma som förlorat sitt barn på 40+6 ... Det hade dött i magen. Något man så himla, nedra enkelt kunnat upptäcka genom enkla kontroller (ultraljud, blodprov etc.). Men icke. Tänk dig själv att förlora ett barn efter 40 graviditetsveckor och år av längtan efter den lille! Vi, måste alla bidra till att städa upp i sjukvården och kräva mer seriös förlossningsvård och graviditetsvård. Eller vad tycker du?

• Annika Sthlm

ja, i tex östergötland sätter man igång alla som är 40 och över från 40+0... man vill helt enkelt inte ta någon risk efter 40+0

Svar på tråden Risker med att gå över tiden