babybjörn Activ vs Manduca bärsele
Jag står i valet och kvalet mellan att införskaffa en Babybjörn Active eller en Manduca bärsele till bebisen som kommer snart. Vad skulle ni rekommendera? Har någon testat båda?
Jag står i valet och kvalet mellan att införskaffa en Babybjörn Active eller en Manduca bärsele till bebisen som kommer snart. Vad skulle ni rekommendera? Har någon testat båda?
ingen av dom har en bandolino. har provat bada och ingen var att rekomendera tyckte jag mandokan var bätre än björnen men jag hade jäte problem med att den gled över axlarna även när jag spände den lilla remen... men ga till en försäljare och prova dom första veckorna ska man ju inte ha dom i sele i alla fall.
En bandolino? Vad är det? Varför var manducan bättre tyckte du?
Hej!
Jag har ingen erfarenhet av Manduca men skulle absolut välja den! Anledningen är att den är ergonomisk både för dig som bärare och för barnet, vilket inte baby björn är. I en baby björn sitter barnet med sina ben "rakt ner" medans det sitter med benen lite särade i sk "grodposition" i en ergonomisk sele (som Manduca, Beco, Ergo) . Grodpositionen är ergonomisk för barnet.
De nya baby björnselarna marknadsförs som ergonomiska, jag känner inte till hur det är, men jag vet att många som bär i baby björn upplever att de blir trötta i axlar pga att tyngden fördelas där. I en ergonomisk sele fördelas tyngden mellan höfter och axlar vilket gör att det är lättare att bära.
Jag är jättenöjd med mina ergonomiska selar och rekommenderar alla varm att prova någon sådan jmf med baby björn! Det är inte tungt att bära om man bär rätt!
Jag har testat båda, har en Manduca. Jag tycker såhär: BabyBjörn Active är överlägset skön att bära så länge bebisen är ganska liten, typ upp till 6 kilo. Och såvida du har den spänd i kortaste läget för bebisen så är den ergonomisk för bebisen också. det är när man spänner ut den då bebisen växer som det blir för smal "sittyta" och bebisens ben börjar hänga och dingla som den blir ergonomiskt sämre för bebisens rygg. Men sedan bebisen blir större/längre och tyngre så är Manducan bättre, och skönare att bära. Då hamnar mycket tyngd på höfterna i stället och det är skönt.
Problemet med manducan, tycker jag, är att den passar större bärare (och barn för all del) Jag är bara 160 cm lång och ganska liten överkropp och jag måste korsa axelbanden vilket dels är lite krångligt, dels inte riktigt räcker ändå för att få selen att sitta skönt. Kanske är Beco bättre!? Jag har inte testat...
Aha, den är inte född
Jag blir väl halshuggen här på FL Men KÖP BB ACTIVE!