• Helenas

Tips på middagsmat med köttfärs

Har tagit fram köttfärs till middag men har ingen inspiration. Någon som har något tips? Gärna enkelt och lätt/snabblagat. {#lang_emotions_laughing}

Älskade Agnes, äntligen är du här. Lillebror bf 090526.
  • Svar på tråden Tips på middagsmat med köttfärs
  • Jazza

köttfärslimpa, kanske? med brunsås, potäter och morötter...mmmm...

• IngGa

Har gjort i ordning en biffsmet till ikväll. Med purjolök och rårivna morötter i. Jättegott och saftigt blir det!

• smulan 75

Pannbiffar,köttbullar,köttfärslimpa,köttfärssås,Lasagne,tacos eller Moussaka

• Nina 73

Jag brukar göra en köttfärssröra med köttfärs (blandfärs eller nötfärs eller det som finns till hands) hackad lök, rivna morötter, riven palsternacka, rotselleri, och finstrimlad vitkål, häll över buljong och soja och de kryddor som man gillar och iblan reder jag skyn med lite maizena. Detta brukar jag servera med fullkornsris. Billigt och nyttigt och barnen äter massor "trots" alla grönsaker....

• Helenas

Läser, smackar, funderar. Har inga morötter hemma, heller inga tomater alls (ketchup räknas inte va? {#lang_emotions_wink}).

Hur gör man köttfärslimpa?

Hur gör man Moussaka?

• modestyclara

Köttfärspaj är ju gott. Gör en lite torrare köttfärssås och en vanlig pajdeg. I med såsen i en form täck med pajskal in i ugnen och grädda till pajdegen är klar. Servera med sallad. Mums!

• LittleMermaid

Enchiladas kanske, om du råkar ha tacobröd (mjuka) och tacokrydda hemma? Varva i lite bönor och majs så blir det matigare. Rulla ihop enchiladas'arna och gratinera i form i ugnen med ost på. Och gärna en burk tacoås över också om man har hemma.. Serveras med creme fraiche. Smums!

• Helenas

Tack för alla förslag. De spars för senare användning. Idag blev det köttfärsbiffar med smulad fetaost i och örter.

• Dodd Deluxe

köttfärsbiffar är bra, de kan man variera så mycket beroende på vad man har i smeten!! :)

sist blev det tomatsås, ost och vitlök i smeten...å såklart det "vanliga" ströbröd, ägg, krydda m.m.

Svar på tråden Tips på middagsmat med köttfärs